Dank
Hoi Robin,
Het klinkt als een logische route. Het zijn allemaal toeristische bestemmingen dus je zult hier geen moeite hebben om onderkomens, eetgelegenheden en evt. reisbureautjes voor dagtrips te vinden. Je reist wel tijdens de ramadan dus in de islamitische gebieden (Gili Meno en Senggigi) kan het zijn dat sommige restaurants overdag dicht zijn, maar omdat het daar zo toeristisch is zal het wel meevallen. Als je een auto met chauffeur huurt kan het zijn dat die persoon aan het vasten is, en persoonlijk vind ik een hele dag autorijden zonder eten en drinken wat riskant.
Er zijn geen directe boten van Amed naar Gili Meno. Je kunt dan een fast boat nemen van Amed naar Gili Trawangan (bijvoorbeeld via gilitickets.com, dagelijks om 9:00, ongeveer € 25), en vanaf Gili Trawangan het laatste stukje met een lokale boot (dat kost niet veel, zeker minder dan een euro).
Van Lombok terugvliegen naar Bali is simpel, maar omdat het dan kort voor het Suikerfeest is zou ik dat wel van tevoren boeken. Lombok-Bali is denk ik niet echt een van de drukste routes rond de feestdagen, maar in heel Indonesië is al het vervoer vaak volgeboekt in die tijd, dus beter het zekere voor het onzekere nemen.
Groeten,
Erwin
Houd er rekening mee dat je op Bali heel veel reistijd kwijt bent. Hoewel je relatief korte afstanden hebt, doe je er heel lang over om van A naar B te komen, inclusief de wachttijden die je hebt.
Ik weet niet waarom je voor de Gili en Amed hebt gekozen. Mocht dat voor snorkelen of duiken zijn, dan kan ik wel andere eilandjes adviseren.
De Gili’s (Trawangan, Air en Meno) zijn erg toeristisch en commercieel, waarvan Trawangan het party eiland is en Meno (en Air ook) is ideaal voor relaxed genieten aan prachtige idyllische strandjes, maar hier is nauwelijks uitgaansleven.
Mijn voorstel zou zijn:
· begin in Sanur
· Nusa Penida, Lembongan, Ceningan,
· Via Padangbai naar Ubud
Sanur is een mooie badplaats om je Bali vakantie mee te beginnen, het ademt nog een Balinese sfeer. Van hieruit met de fastboat naar Nusa Penida, je bent dan nauwelijks reistijd kwijt want je hebt in totaal maar een kleine 3 weken. Verder is Nusa Penida nog erg primitief, nog niet zo commercieel zoals Bali en de Gili’s, het is nog puur met enkele idyllische strandjes, het is nog niet zo ontwikkeld voor het toerisme, maar het begint wel te komen. Je vindt hier ook de hindoe cultuur zoals op Bali. Wil je over dit eiland iets weten, ga dan naar de site van “Actief in de Tropen”, hier vind je heel veel informatie en tips. Vanuit Nusa Penida kun je dan ook nog een paar andere eilandjes bezoeken Lembongan en Ceningan, ook zeer de moeite waard.
Vanuit Nusa Penida ga je dan met de ferry terug naar Bali, je komt dan aan in Padangbai en van hieruit ga je naar Ubud (dit is echt een must om hier enkele dagen te verblijven).
Mocht je nog vragen hebben, laat maar een bericht achter.
Succes met de voorbereiding.
Hans
1 dag Nusa Penida heeft geen zin,minimaal 2 nachten. Wanneer je eventueel low budget wilt overnachten, leg dan contact met Komang van Kulkul Bungalow, hij weet waar de manta’s zitten, hij kan ook scootertjes regelen en de leuke plekken adviseren of jullie begeleiden. Hij is helemaal niet commercieel gericht en hij is helemaal enthousiast over zijn eigen eiland. Lees er maar iets over in Actief in de Tropen: