Na Canada, Zuid-Afrika, Cuba en VS is het nu de beurt aan Down Under! We zijn van plan om eind oktober voor een periode van circa vier weken op eigen gelegenheid per huurauto te gaan rondreizen, overnachting in hotels. Vertrekpunt Sydney waarvandaan we ook weer terug willen vliegen naar NL. Plan is om zowel op heen-als terugreis stopovers te maken in Singapore en/of Hongkong. Per dag willen we niet meer dan zo’n 300 tot 400 km. rijden. Reis is bedoeld als eerste kennismaking.
Tips m.b.t. de volgende zaken zijn meer dan welkom.
Hi en welkom op het forum.
Voor de stopovers. Wij hebben dat diverse keren gedaan maar hadden veel langer voor een bezoek aan Australia. Met “slechts” 4 weken zou ik zo snel mogelijk in Australia willen zijn. Stop overs op de terugweg hebben we nooit gedaan. Dan willen we weer zo snel mogelijk naar huis.
In Sydney heb je geen auto nodig. Het openbaar vervoer is prima en je kan de ferries overal naar toe nemen van Circular Quay in Sydney. Tijdens ons laatste bezoek aan Sydney heeft de auto 4 dagen werkeloos in een garage gestaan.
Wat ik zelf zou willen doen op een eerste bezoek aan Australia met aankomst en vertrek uit Sydney is:
3 dagen voor de vluchten.
3 dagen Sydney
1 dag voor Blue Mountains NP
3 dagen voor de rit tussen Blue Mountains via Dubbo naar Broken Hill
2 dagen Broken Hill
2 dagen tussen Broken Hill en Adelaide (via Southern Flinders en Clare Valley)
2 dagen voor Adelaide (Kangaroo Island wellicht met een tour van Sealink. Maar je kan gemakkelijk 3 dagen op KI doorbrengen maar tijd…
4 dagen tussen Adelaide en Melbourne via Grampians NP en Great Ocean Road.
2 dagen voor Melbourne
5 dagen tussen Melbourne en Sydney langs de kust (Orbost-Eden-Sydney)
Dit is een prachtige route vooral tussen Eden en Wollongong. Je vindt hier de mooiste stranden, rainforest etc.)
1 Dag Sydney.
Je hebt het nu allemaal: Steden, National Parks, Outback en Fantastische kusten. Ik zou deze rit niet andersom doen. Hoe later in de Outback hoe heter het wordt. Je zal toch al temps van 40C meemaken. En hoe later aan de south coast (Sapphire Coast) hoe lekkerder het weer.
Wij huren onze auto altijd bij Hertz. Hoeft niet maar neem een betrouwbaar autoverhuurbedrijf.
In november winging wij het en maken geen hotelreserveringen. November is off season. In Sydney zou ik wel reserveren.
Yeehaw
Welkom op dit forum ben totaal 9 maanden in Australie geweest en ook roadtrips gedaan.
Mijn advies zou zijn een stopover in Hong Kong vond ik persoonlijk net iets leuker dan Singapore.
Verder kun je gewoon de huurauto in stappen dan gaan rijden en het leukste vond ik om in motels in kleine dorpjes te slapen. Dan gingen we vaak naar de lokale pub en leerde mensen kennen in het dorpje erg leuk. Je hoeft dat echt niet van tevoren te boeken kunt gewoon gaan en je ziet wel waar je stopt. Er zijn ook veel gidsen te vinden met motels in Australie kan erg handig zijn. Wij hebben dit veel gedaan met de Lonely Planet.
Wij hebben zelf onze auto altijd gehuurd bij Hertz met 7 dagen huren en 5 dagen betalen.
Sopor, OP maakt een roadtrip beginnende in Sydney en eindigend in Sydney in een maand. Dan is de westzijde van Australia niet mogelijk. En wat bedoel je met het “echte” Australia?
Grote cattle farms, aboriginals, lange verlaten wegen, woestijn, kleine nederzettingen, El Questro, Kununurra, Broome, Ningaloo Reef, krokodillen, cowboys … dat is wat ik noem het ‘echte’ Australia. Heb daar zelf twee jaar rondgereisd en heb elke kust grondig bezocht. Boek een goedkope vlucht naar Perth, huur een auto daar en rij naar Darwin!
Helemaal mee eens. De meeste mensen gaan naar de oostkust omdat iedereen daar naar toe gaat maar het mooiste gedeelte ligt toch echt in het westen.:cheer: