He
Ik wil dit jaar de reis maken ‘‘Down Under’’. Zo gaaf lijkt het me op dit op het oog uitziende land te bezoeken.
Hierbij wil ik een reis van 4 a 5 maanden maken, wie heeft er suggestie voor mij , qua geld,vervoer, route en ga zo maar door.
Qua geld moet het geen probleem worden, maar ook om misschien te werken lijkt me wel een ervaring.
Ik wil dan vertrekken rond eind juli/augustus.
Hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen,
Mvg,Remco
Alles staat nog open voor je. Dat is mooi. Als je 4 a 5 maanden hebt, zou ik, als ik jou was, ook niet al te veel vastleggen.
Het is natuurlijk voor ons wel lastig om je zo tips te geven omdat het nog helemaal open staat.
Daarom een paar algemene zaken:
Weer: in onze zomer is het down under winter. Dat betekent dat vooral het zuiden flink koud kan zijn. Als je dus in juli/aug vertrekt, zou ik eerst naar het noorden gaan. In het noorden heb je bovendien te maken met een ‘nat’ en een ‘droog’ seizoen. Het natte begint grofweg half december en gaat door tot eind maart, begin april. Voor die tijd (november) heb je te maken met de ‘build up’. Het wordt dan heel warm en het is zeer luchtvochtig (alsof je dag en nacht in een hele hete, vochtige, tropische kas zit). Een interessante ervaring, maar niet voor iedereen even prettig.
Vervoer: in heel Australië kun je goed met het openbaar vervoer (voornamelijk bussen) reizen. Een eigen auto (huur of waarschijnlijk koop als je zo lang gaat) geeft je wel meer vrijheid. Maar vooral in je eentje kan een auto ook weer duurder zijn. Greyhound bussen rijden tussen de grote (en soms wat kleinere) plaatsen en er zijn ook lokale maatschappijen (vraag in information centres) die naar kleinere plaatsen rijden. Soms kun je zelfs met een schoolbus mee. Verder kun je ook vaak meereizen met anderen backpackers. Binnenlandse vluchten zijn ook mogelijk. Ik ben daar zelf nooit zo’n voorstander van omdat ik het reizen over de weg erg kan waarderen. Je komt soms nog leuke dingen tegen en je hebt tenminste in de gaten hoe enorm groot het land is.
Bezienswaardigheden: waar hou je van? De oostkust wordt het meest bereisd. Veel mensen die een maand of 4, 5 hebben, doen de zogenaamde D-route: Sydney, Brisbane, Cairns, (al dan niet Darwin) Alice Springs, Adelaide, Melbourne, (evt. Tasmanië), Sydney. Maar ook de westkust is erg mooi. Het is er minder toeristisch en de gemiddelde leeftijd in hostels is iets ouder (oostkust gemiddeld onder de 25 jaar, westkust grofweg rond de 28-30 jaar).
In hostels kunnen ze je altijd informatie geven over je route en reis. Je kunt vaak tours boeken of je volgens traject met de bus. Je hoeft vrijwel niets vantevoren te boeken. Alleen als je oudennieuw wilt vieren in een van de steden, zul je op tijd accommodatie moeten boeken.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
1 like
Ha francine
Bedankt voor deze informatie allemaal, hier heb ik wel wat aan.
Je geeft aan de D route, dit lijkt me inderdaad wel een prima opzet om te reizen. Alleen gaf je eerder in het bericht aan, dat je beter de tijd die ik wenst te gaan vanaf het noorden kan reizen.
Maar als je Sydney,brisbane ,cairns doet reis je toch naar boven.
Stel ik kom begin augustus aan en heb 5 maanden de tijd.
Ik wil liever de oostkust doen dan de westkust, dus dan lijkt die D-route me super. Dan zou ik zelf het liefst met de auto meerijden, of zelf auto/camper aanschaffen dat je zelf kan staan en kan wat je zelf graag wilt.
Ik ben benieuwd, als je meer tips/ideeen hebt hoor ik ze graag.
Alvast bedankt 
Mvg,
Remco
Je kunt zelf natuurlijk bepalen waar je je ‘D’ begint:-) In juli/augustus zou ik inderdaad in het noorden beginnen, mogelijk Darwin of Cairns. Vanuit Nederland gaan volgens mij vrijwel alle vluchten via Darwin naar Cairns, dus dat zou een mooie plek zijn om te beginnen.
Veel mensen starten echter liever in Sydney en kijken vandaaruit waar ze naar toe willen gaan. Het voordeel van beginnen in Sydney is dat er veel meer beginnende backpackers zijn, er zijn veel plekken waar je auto’s zou kunnen kopen, enz. Je kunt ook beginnen in Sydney en dan omhoog reizen naar Cairns. Dan wordt het steeds mooier weer. Zorg in elk geval dat je tegen het regenseizoen weer weg bent daar. Dan kun je beter bij Melbourne e.o. zitten.
Hi Francine en Remmert,
Het hangt van de luchtvaartmaatschappij af. Cathay Pacific vliegt vanuit Hong Kong naar Cairns. Voor Darwin moet je andere luchtvaartmaatschapijen hebben.
Met Francine eens om in het noorden te beginnen. Juli in Darwin is lekker. meestal 30+ graden. Cairns is dan ook heel goed te doen.
Echter op de Atherton Tableland in het binnenland kan het aardig fris zijn gedurende de nacht. Daar gekampeerd op de Historic Tyrconnell Goldmine. We hadden een extra deken nodig.
Succes met de voorbereidingen
Chris
Dank je wel voor je reactie Cristiaan… Zit nog steeds te tubben Wat ik ga doen.
Wil dus ongeveer begin Augustus vertrekken… dacht nu misschien aan de route
Sydney-Canberra-Melbourne-Adelaide – Vliegtuig- -> alice springs - - -vliegtuig – > Cairns-- >Sydney via oostkust
Dan zou ik volgens mij van Sydney uit naar het noorden trekken ipv naar Melbourne. In Melbourne is het rond augustus echt best koud hoor (inclusief een laagje ijs op kleine plassen!). Dus dan:
Sydney-oostkust-Cairns-Darwin-Alice-Adelaide-Melbourne.
Tussendoor vliegen kan, maar ik zou het niet doen. Beleef het land lekker via de grond. Je hebt in vijf maanden mooi de tijd om alles via de weg te doen en het is nog leuk ook! Gekke ontmoetingen op afgelegen plaatsen, enorme wedgetailed eagles boven een overreden kangoeroe, vluchten budgies (kleine, groene parkietjes die je hier alleen in een kooitje hebt), wilde paarden, emoes, dromedarissen…geweldig!
Klinkt goed Francine. Ja moet nog alles voor mezelf op een rijtje zetten. Wat je zegt geloof ik inderdaad wel dat je dan van alles mee maakt als je met vervoer over de grond gaat…Thnx