Eerste keer buiten Europa backpacken -> Japan?

Hee!

Ik (man, 22) ben (nog) niet echt ervaren met backpacken, heb een keer ge-interrail-ed door Duitsland, Polen, Tsjechië en Oostenrijk, maar het begint de afgelopen tijd toch steeds meer te kriebelen. Ik zou graag halverwege juli 2016 een weekje of 3 weg willen en Japan lijkt me heel interessant, voornamelijk vanwege de grote contrasten in het land. Ik ben dus nog niet zo bekend met de fijne kneepjes van het backpacken, hoe je het beste geld bespaart etcetera, en daarom vroeg ik me af of Japan slim is om te doen. Het komt op mij heel erg over alsof het een backpack land ‘‘voor gevorderden’’ is.

Mijn interrail reis had ik heel strak gepland, maar ik hoor zoveel enthousiaste verhalen over van die flexibele reizen waarbij enkel je eerste en laatste paar overnachtingen van tevoren geboekt zijn, dat ik wel nieuwsgierig word. Ik vraag me echter af of dit in Japan een beetje mogelijk is, en of je veel andere backpackers ontmoet. Ik lees bijvoorbeeld dat veel Japanse jongeren in de hostels zitten en dat er geen echte ‘‘backpack cultuur’’ is in Japan. Moet je je slaapplekken van tevoren vastleggen of is dat niet zo nodig? Op internet kom ik eigenlijk maar 1 land tegen dat aangeraden wordt voor beginnende backpackers: Thailand. Ik ga waarschijnlijk in mijn eentje, dus zou het wel leuk vinden om onderweg nieuwe reisgenoten tegen te komen. Dit is iets wat in Thailand geloof ik heel gemakkelijk gaat, maar ik heb zo mijn twijfels bij Japan.

Ik vroeg me af of jullie me hier wat advies over zouden kunnen geven. Alles is welkom!

Alvast bedankt :slight_smile:

Even vooraf, ik heb in Japan niet in hostels geslapen. Wel vier weken in Japan afgelopen zomer. Ik heb wel wat backpackers voorbij zien schieten. In de trein, maar ook in de grote steden. Echter, niet super veel. Waarom? Ik denk dat Japan niet echt een land voor veel backpackers is, omdat het toch de naam heeft erg duur te zijn. Daarnaast is vooraf boeken in Japan gewoon aan te raden. Met veel dingen. Dat is toch ook niet ‘des backpackers’.

Als je graag andere mensen wilt ontmoeten tijdens je reis zou ik eerder voor een China, Thailand of Nieuw-Zeeland gaan bijvoorbeeld. Ik denk dat je in die landen veel meer backpackers zult vinden. Japan is een geweldig land, als backpacker eenvoudig te bereizen (alles is goed te doen met de Japan Rail Pass) en ik raad Japan iedereen aan. Alleen als je puur kijkt vanuit ‘mensen ontmoeten’ zal Japan waarschijnlijk niet als eerste op mijn lijstje staan. Maar goed, dat is dus mijn persoonlijke inschattingen.

Ik heb 1 maand backpackend door Japan gereisd, en in mijn ogen klopt dit inderdaad wel.

Ik zou het ten alle tijden aan iemand aanraden om met een rugzak op door het land te reizen, maar verwacht niet dat je om 3 uur 's middags aan kan komen lopen voor een kamer in een hostel of hotel. Van wat ik heb gezien wordt het echt gewaardeerd en is ook de standaard dat je je overnachtingen van te voren regelt. Je zou het wel steeds een paar dagen van te voren kunnen doen hoor, alleen afhankelijk van plek en seizoen kan je flink in de knel komen te zitten met beschikbaarheid, omdat de rest wel allemaal van te voren boekt.

Op een paar plekken zeker leuke mensen in hostels ontmoet, maar veel waren stelletjes of groepjes vrienden. De solo backpackers zijn er wel, maar volgens mij een stuk minder als Nieuw Zeeland of Australië.

Qua budget kan je heel veel. Ik heb veel met highway bussen gereisd (omdat ik al 2 maanden voor het backpacken al in het land was en geen railpass kon kopen meer) en veel goedkoop uit supermarkten en eettentjes gegeten. Overal in eettenten en restaurants krijg je gratis water, dus op drinken kan je goed bezuinigen. Voor 3 euro heb je al een lekkere bak Udon of een bord curry. En ja, als je elke highlight wilt zien, elke tempel in gaat en elke dagtrip uit de lonely planet pakt kan het verder flink oplopen. Als je van te voren beetje op internet zoekt kom je soms even leuke of zelfs veel leukere dingen tegen die minder bekend en ook goedkoper zijn. Beetje voorbereidingswerk zou ik in Japan wel aanraden.

Sowieso is Japan echt een fantastisch land en ik zou het je 100% aanraden om er heen te gaan :slight_smile: klein beetje voorbereiding brengt je ver

Japan geeft je als backbacker veel flexibiliteit. Het vervoer is extreem goed geregeld dus geen zorgen als je ergens langer of korter wilt blijven. Accommodaties zijn er ook ruim in aanbod (prijzen kunnen uiteraard wel verschillen). Wat hierboven ook wordt aangegeven is dat je in de hostels niet de type mensen tegenkomt als bijvoorbeeld in Thailand (meer op strand en uitgaan gericht). Dus wat minder mensen die alleen reizen en op de hele sociale tour zijn, maar je hebt overal wel aanspraak.

Samengevat: om in je 1tje door Japan te reizen is heel goed te doen. Er is zoveel te zien en te doen dat je je niet gaat vervelen! Het reizen en omstandigheden zijn ook bovengemiddeld voor een eerste reis alleen. Veel plezier als je gaat!