Een visum voor Nederland

Wij hebben tijdens onze vakantie in India daar heel aardige mensen leren kennen. Die hebben we uitgenodigd om op vakantie naar Nederland te komen, maar het schijnt nogal een probleem te zijn om aan een visum voor Nederland te komen.
Heeft iemand daar ervaring mee?

Ik weet niet of de regels veel verschillen met de onze (België), maar gezien de Schengen zone veronderstel ik dat het vrij gelijklopend is. Ik heb ook kennissen uit India uitgenodigd en moest heel wat papierwerk doen om alles in orde te krijgen.
Op de gemeente moest ik een papier van tenlasteneming (borgstelling) afhalen en laten bekrachtigen op de dienst vreemdelingenzaken.
Dit moet je samen met een uitnodigingsbrief overmaken aan je vrienden die dit dienen mee te nemen naar de ambassade voor de aanvraag van hun visum.
Je moet borg staan voor een verblijf van twee maanden in de Schengen zone.
Ze moeten ter plaatse een reis- en repatriëringsverzekering afsluiten en een geneeskundig attest hebben.
Het verkrijgen van een visum garandeert niet dat ze de Schengen binnenmogen. Ze moeten bij aankomst kunnen bewijzen dat ze over voldoende middelen beschikken om hier te verblijven (60€/dag).
Ze moeten de Schengen zone binnenkomen in het land waar ze het visum verkregen hebben (het hoofddoel van de reis), tenzij ze een ticket hebben voor de doorreis naar dit land.
Ze hebben uiteraard een Indiaas paspoort nodig. De procedure in India om er één te bekomen loopt zo’n 45 dagen en kost om en bij de 1000 Rs.

kijk op www.immigratiedienst.nl voor de regels