Een stel van 50+ op een rondreis door nieuwzeeland.

Mijn ouders hebben eigenlijk maar 1 droom en dat is nog is ooit door nieuw zeeland te reizen. Ik heb zelf een kleine 5 jaar geleden een aantal weken met de Kiwi experince door Niew Zeeland getrokken en de opzet van de Kiwi experince vond ik wel erg goed. Nou is de Kiwi experince meer iets voor jongere mensen en nu vroeg ik me af of er een soortgelijk iets is maar dan voor de wat oudere mensen onder ons.

Groetjes Rob Spierings

Hallo,

Wat je zou kunnen doen is georganiseerd naar NZ gaan of als ze niet van groepreizen houden, dan is het ook een optie om bv een auto te huren en rond te rijden en stops te maken onderweg.

Hey Rob!

De Kiwi Experience lijkt me inderdaad niets voor oudere mensen. Het zijn vooral jongeren die daarmee reizen, die wellicht te luidruchtig zijn en andere behoeften hebben dan ouderen. De Kiwi Experience is semi-georganiseerd, is dit wat ze willen? Ik heb zelf gereisd met de Naked Bus: nakedbus.com - Cheap bus tickets | NZ bus fares from $1 | NZ's national bus network. Ik val niet onder de categorie ouderen of 50+, maar denk dat dit een prettige manier van reizen voor ze kan zijn. Het is eigenlijk gewoon een lokale bus, met een erg uitgebreid netwerk door heel NZ. Je kunt zelf bepalen wanneer je waar naartoe gaat. Je kunt een buspas kopen of losse tickets. Er zitten geen tourtjes bij of iets dergelijks zoals bij de Kiwi Experience, maar het is een stuk goedkoper en de bussen rijden naar bijna alle interessante (toeristische) plaatsen in NZ.

Beste Rob,

waarom geen camper? Vind ik veruit de beste manier om NZ te ontdekken.

Inderdaad, waarom geen camper. Ik heb met een camper rondgereden door NZ maar liefst 5 weken lang op beide eilanden. Dit is zeer goed te doen. Het kost wel wat, maar dan heb je ook wat. Ik zou het zo weer overdoen.

Volgens mij is Kiwi Experince bedoeld om met bussen mensen te vervoeren van en naar backpackers (herbergen). Als dat niet zo is, zeg het dan even. Ik denk, dat die herbergen ook bestemd zijn voor ouderen. Ik heb, toen ik 54 kaar oud was (ik ben nu 65 jaar), in Nieuw-Zeeland wel eens in een backpackers en/of jeugdherberg gezeten. In het verleden heb ik vaak in jeugdherbergen en soortgelijke herbergen gezeten in verschillende Europese landen, hoewel ik ook toen geen jeugd meer was.

11 jaar geleden had ik een busabonnement voor lijndiensten van een busbedrijf op het noorder- en zuidereiland. Ik ben ca 6 weken in Nieuw-Zeland geweest, onderbroken door een touringcarrondreis van ruim 2 weken. Maar een groot deel van de tijd, waarin ik geen touringcar deed, reed ik in lijnbussen. Ik had een abonnement, waar ik een vast bedrag voor betaalde. Ik hoefde niets bijbetalen voor een busrit. Ik moest wel en aantal uren van te voren reserveren. Dat kon (ook) telefonisch. Zelfs waren 2 treinritten inbegrepen. Een bus begon in een vaak grotere plaats en eindigde vaak ook in zo’n plaats. Onderweg kon je ook uitstappen, maar dan moest je je realiseren, dat er niet direct weer een nieuwe bus zou komen. Bovendien, die volgende bus moet je ook reserveren. Toch heb ik veel plezier van dat abonnement gehad.
Het zou kunnen zijn, dat ik met Intercity reed. www.intercity.co.nz . Er zijn ook andere busbedrijven die wat bieden. Google eens wat, b.v. abonnementen bussen Nieuw Zeeland.

Laten rijden is toch ook leuk! Niet iedereen heeft een rijbewijs.

Niet iedereen heeft een rijbewijs. En laten rijden is toch ook leuk!

Hoe is het reizen met de Kiwibus? Kun je overal komen? Zijn er abonnementen van? Is het alleen om van herberg naar herberg te gaan? Waar ben je geweest? Is het zo onrustig in die bussen met veel biergezuip? Waarom zie je overwegend jongeren in de bus?

Eind 2002 begin 2003 heb ik ruim 2 weken georganiseerd rondgereisd in een groepsreis met een Nieuwzeelands touringcarbedrijf. Ik zat in een internationaal reisgezelschap. De rest van de tijd had ik een busabonnement. Misschien zijn er ook wel groepsrondreizen van langere duur. Google maar eens. Ik denk, dat je ouders gewoon naar een Nederlands reisbureau kunnen stappen voor bemiddeling.