Het is qua veiligheid wel wat meer oppassen dan in Australië en Nieuw-Zeeland. Maar Venezuela staat ook bekend als gevaarlijk dus die ervaring kan wel helpen.
Vooral na het donker is het wel een stuk onveiliger op straat, vooral in de grote steden. En het is wel vroeg donker, uur of half 7. Verder ook geen domme dingen doen met je waardevolle spullen (op de grond zetten buiten je zicht in een restaurantje… moet je in Amsterdam ook niet doen… of in de bus in het rek boven je hoofd leggen en dan in slaap vallen), en liefst helemaal geen sierraden of horloge dragen. Nog steeds word je als blanke gezien als wandelende goudmijn, maar als je minder wappert met je rijkdommen zul je minder snel een prooi zijn dan mensen die wel met hun camera zichtbaar over hun schouder rondlopen.
De meeste Kenianen zijn hartstikke vriendelijke, behulpzame mensen, het zijn die paar rotte appels waar je voor moet oppassen. Zo gebeurde het mij regelmatig dat een vrouw naast me bleef lopen als ik met mijn backpack onderweg was, en dat ze mij even waarschuwde met haar ogen als er een man van achter te dicht bij mijn tas kwam. Ook waren er vaak mannen aan wie ik de weg vroeg of waar ik een taxi kon vinden, die dan helemaal meeliepen en me hielpen, de weg wezen, of een taxi voor me regelden en zorgden dat ik de lokale prijs betaalde en niet de buitenlander-prijs.
Alleen wel oppassen in steden als Nairobi, daar worden dat soort vriendelijkheden soms ook wel als scam gebruikt; dan vragen ze eerst waar je vandaan komt en dan gaan zij HEEEEL toevallig volgend jaar in jouw land studeren, en of je niet koffie met ze wilt drinken! Om je vervolgens met een groep te bedreigen dat je al je spullen moet inleveren (dit overkwam een broer en zus die ik ken, met veel reiservaring). Ook aan mij werd die truc vaak voorgelegd. En de truc met ‘dat er iets vies op je kleding zit’ (al dan niet door hen zelf erop gesmeerd). Je bent even afgeleid en een handlanger probeert je te ontdoen van je geld of tas.
Vaak voel je het wel aan of iemand niet te vertrouwen is… gebruik je intuïtie!! Je ziet veel aan hun ogen en schichtig gedrag bijvoorbeeld.
In de kleinere plaatsjes voelt het al veel relaxter, en ook als je bv. op een meerdaagse safari bent heb je hier helemaal geen last van want dan ben je gewoon met je gids in de natuur (en moet je alleen opletten dat andere toeristen geen geld van je pikken, en bv. je vieze schoenen niet buiten laten staan want dan zit even later een aap ermee in een boom
).
Ik heb wel gewoon (als vrouw alleen) met het openbaar vervoer gereisd en dat gaat prima, zolang je maar gewoon op je tas met waardevolle spullen let. Je grote tas gaat meestal in de onderkant van de bus en mijn ervaring is dat de bijrijder er wel goed op let wie welke tas terugkrijgt. Ik doe mijn backpack altijd in een goedkope plastic aardappelzak (koop je daar op een markt voor een euro ofzo), dat is ook meteen bescherming tegen beschadiging en stof.
Op mijn website vind je veiligheidstips, en mijn reisdagboek van Kenia/Tanzania 2004, om een indruk te krijgen van hoe het reizen er aan toe gaat en hoe het eruit ziet (foto’s). Vaak als je wat foto’s kijkt en meer beeld krijgt, is het ook al minder eng.
Als je ergens net aankomt en twijfelt over of je wel met een tas over straat kan (of dat dat teveel aandacht trekt), loop dan eerst eens gewoon rond zonder iets bij je, alleen wat kleingeld in je zak… gewoon even aanvoelen hoe de sfeer is en of het bedreigend voelt en je veel wordt lastig gevallen of niet. Daarna kan je altijd een tweede keer je camera wel meenemen (in een lelijke ouwe tas) en dat soort dingen.
Ik had zelf niet het gevoel dat het veel onveiliger is voor een vrouw alleen, dan voor een blank stel. Ook mannen worden wel overvallen. Dus als je twijfelt in een grote stad, neem dan een taxi. Wil je zeker weten of het een echte taxi is, let dan even op de tekenen (bepaalde stickers of kleuren, of een bewijsje), of loop een willekeurig hotel in en vraag of ze er een voor je bestellen.
Zelf kies ik liever voor waardevolle spullen achterlaten in mijn hotelkamer en niet er de hele dag mee rondlopen. Het is een keuze… allebei heeft risico’s. In mijn kamer verstop ik de dingen wel op verschillende plekken en sommige dingen zitten achter slotjes, en mijn backpack weer met een (verborgen) slotje aan een meubel vast. Let ook altijd even goed op of de ramen van je kamer op slot zijn. Bij mij is mijn mobieltje gepikt doordat ik de aandacht even had laten verslappen op mijn laatste dag in Nairobi, en het raam niet had gecheckt. Gelukkig hadden ze mijn paspoort laten liggen.
Kortom oplettendheid inbouwen in je algehele gedrag (zodat het gewoonte wordt), maar het is ook gewoon heel mooi en vriendelijk (met wat ruige randjes), dus niet vergeten te genieten!
Safari njema,
Cécile