Een lach en een traan

EEN LACH EN EEN TRAAN
Zo zou ik Gambia willen omschrijven. Het zijn bijzonder vriendelijke mensen die als je de moeite neemt om ze aan te spreken heel open zijn. Altijd weer die glimlach die je terug krijgt, zelfs als ze niets hebben willen ze dat nog met je delen. Wij zijn bij verschillende mensen op hun "compounds " geweest en dat was een heeeeel bijzondere ervaring. Probeer je maar eens voor te stellen dat je als blanke bij mensen komt die niets hebben en dan toch wordt uitgenodigd om groen thee met hun te drinken, het maken was een prachtig ritueel, je mag in hun " huis " kijken en als je daar binnen zit en naar boven kijkt blijkt het plafond uit opengeklapte dozen te bestaan die een beetje wit zijn getext…Een ander “huis” blijkt niet meer te zijn dan de ruimte waar een twijfelaar in geklemt staat tussen drie muren en aan het voeteneinde is een klein metertje plaats…dan heb je dus niets…maar toch lachen, wat zouden we hier veel kunnen leren van respect voor elkaar…
Loop eens over Albert en/of Serrekunda Market, …bijzonder, bizar verbazend maar ook prachtig om mee te maken, en niemand die je portemonee probeert te jatten.
We hebben door " onze " gids Abdu Cesay heel veel dingen gezien maar ook en vooral lokale mensen ontmoet. We hadden hem gevraagd om er op een van onze dagtrips die we met hem hebben gemaakt ook een “Abdu” dag van te maken dwz dingen laten zien die hij vond dat we moesten zien en niet de geijkte toeristische dingen…prachtige dag hebben we gehad, maar we hadden ook een heel nederig gevoel toen we in sommige gevallen de diepe armoede en ellende zagen …maar toch lachen.
Het hotel was perfect,Senegambia beach hotel, het blijft alleen verbazend hoe mensen, vooral nederlanders, over kleine dingetjes kunnen zeiken…ga eens van je strandstoel af en kijk echt naar Gambia zou ik zeggen.
Verbazend was ook hoe een Nederlands " dame " op de meest onbeschofte manier afgaf op alles en iedereen die Nederlander was omdat ze bv een goedkopedeal wilden maken met een taxichauffeur, om vervolgens zelf met zo ongeveer elke ober op het strand ruzie te hebben omdat er volgens haar nooit iets klopte van de de rekening en het eten. (Dit bleek telkens niet waar …). Deze “dame” woont volgens eigen zeggen in haar eigen huis bepaalde mnd in Gambia en heeft daar ook een stichting die als énige goed werk deed …ze wist het echt allemaal beter. Weet haar naam en die van de stichting niet alleen dat haar partner Fred heet. Wat een beschamend iemand.
Als we als bij elkaar nemen is Gambia een bijzonder land met bijzondere mensen die ondanks alle armoede gelukkig lijken.
Volgens onze Gids zijn Gambianen wel te verdelen in een gedeelte wat heel erg lui is en een gedeelte die wel iets willen maken van hun leven. Het luie gedeelte zit alleen en doet niets het andere gedeelte werkt hard om het en beetje beter te hebben.

Het enige wat echt tegenviel waren de vieze ouwe mannetjes en vrouwen die voor een habbekrats een vrouwelijke en/of mannelijk hoertje hadden gescoord en daar niet echt respectvol mee omgaan/gingen. En uiteraard mochten die voor een " fooitje " ook het hotel in.

Bij goede gezondheid, je weet tenslotte nooit, gaan we zeker nog een keer terug al was het maar om “onze” gids Abdu weer terug te zien, wat is dit een bijzondere man. We hebben door onze reizen al heel veel mensen ontmoet maar hij behoort toch wel tot een van de meest leuke maar ook vriendelijke mensen. Als je een aanstekelijk lach wilt horen …Abdu dus. Als je met veel humor over geloof wil ouwehoeren…Abdu dus. Als je iets over het echte Gambia wilt weten…Abdu dus. En zo kan ik nog wel even door gaan.
Mensen die me kennen weten dat ik zelden van iemand onder de indruk raak maar deze man…

Het was geweldig.

In het Senegambia hotel bij de ligbedden is een "gids " bezig om mensen te scoren, vooral Nederlanders , voor trips hij spreekt Nederlands en woont al 10 jaar in Nederland…niet bij boeken dus hij woont met z’n Ned. vrouw/vriendin in Culemborg…dus heeft het geld niet nodig ga lekker de straat op voor een gids of vraag via Erwin ( moderator ) of mij het tel. nr en of mail adres van Abdu Ceesay ikweet niet of hij de beste is maar wel dat hij correct is, vriendelijk, en oa RUSTIG EN VEILIG rijdt en dat is al heel wat in Gambia

Femmie & Sjeng ( in Gambia ook wel bekent als Zakkie maar dat is een verhaal op zich )
Erwin en ook andere bedankt voor alle tips en info die we van tevoren hebben gekregen.
Ohja nog dit, we hebben volgens Ali de mede eigenaar van het Paradiso restaurant hebben we een record gevestigd…nl 21 dgn achter elkaar daar eten …en heeel vaak Yassa of Domoda heeeeeeeeeeeeerlijk