Hallo,
Ik ben van plan om binnenkort naar de UK te verhuizen samen met mijn vriendin. Naar Devon om precies te zijn. Ik heb inmiddels al heel wat websites met huurhuizen gevonden, maar misschien hebben jullie nog tips? Wat is de beste manier om (snel) een huurhuis te vinden?
Verder vraag ik me af wat er precies nog voor kosten bijkomen naast de genoemde prijs op zo’n website, zodat ik een goed beeld kan krijgen van wat een property nu uiteindelijk zou gaan kosten per maand. Bijvoorbeeld, ik vind een 2bedroom huisje voor zo’n 600pond per maand. Uiteraard is dit exclusief water/gas/electriciteit. Maar komen er nog meer kosten bij? De council tax is er 1…zijn er nog meer? Ook vroeg ik me af of er een in de UK een huursubsidie systeem bestaat zoals wij dat hier in NL hebben?
hoi Peter,
ik kan je weinig vertellen over het huren van een huis, alhoewel ik wel het eea aan het uitzoeken ben (geweest) over het gezamenlijk huren (studentenhuizen enzo).
Wat wel handig is om te weten, is hoe de rekeningen (‘bills’) betaald kunnen worden, veel huizen hebben namelijk een kastje binnen of buiten die werkt met een ‘prepaid’ kaart, pasje dat je op moet laden in een lokale winkel, daar zet je dan een tegoed op waarvan (bij mij destijds) gas e.d. van betaald wordt.
Weet ook dat er voor containers e.d. betaald moet worden, maar niet of dit bij de council tax in zit. Verder kun je van bepaalde belastingen ‘exemption’ krijgen onder een vastgesteld inkomen, als je werkloos bent of onder andere voorwaarden (jonge moeders, senioren etc).
Misschien een handige pagina over UK belastingen: Wikipedia
Edit: heb trouwens ook begrepen dat de meeste (nieuwbouw) woningen gemeubileerd etc worden opgeleverd, in tegenstelling tot de kale vloeren & muren die je hier vaak tegenkomt bij een nieuw appartement. Bij een bestaande woning is het aan te raden om (contractueel/…) vast te leggen wat er van de inboedel over wordt genomen en of dit bij de prijs in zit.
Verder zijn er natuurlijk de standaard tips zoals ook hier in Nederland, check de omgeving, is het een leuke buurt, welke voorzieningen zijn er, wie is de Landlord/verhuurder etc.
Hoi,
ik woon momenteel in Devon (woonde voorheen in South Yorkshire).
Wat betreft huren via een makelaar, daar komt behoorlijk wat papierwerk bij kijken. Ze doen meerdere checks, o.a. credit check, employment check, referentie van je vorige huurbaas etc…
Dit kan dus lastig zijn als je direct uit het buitenland komt.
Credit check doen ze altijd via de bank, hoeveel maandelijkse lasten je hebt en of je de huurprijs wel aan kan. Dan krijg je een soort ‘risk score’ terug. Verder checken ze dus waar je werkt en hoeveel geld je verdient. Bij de estate agent waar wij deze keer hebben gehuurd moesten we bewijs laten zien van waar we de afgelopen 3 jaar hadden gewoond, maar dat is wel erg extreem. En overigens vereistte deze ook dat je al minstens 6 maanden in Engeland had gewoond. Wanneer dat niet het geval was moest er iemand (in Engeland woonachtig) borg voor je staan.
Wat betreft de kosten van de estate agents, ga uit van admin kosten van rond de 100-250 pond. Dit is een eenmalig bedrag. Borg is meestal tussen de 1 a 1.5 maal de huur. Dat zijn verder de enige kosten. Huizen worden ofwel ‘managed by an estate agent’ of ‘unmanaged’ verhuurd. ‘managed’ houdt in dat je altijd direct in contact bent met de estate agent wanneer er iets gerepareerd moet worden bijv. en hiervoor krijgt de estate agent een percentage van jouw huur. Daar merk jij verder niks van. ‘unmanaged’ dan moet je altijd alles direct met je huisbaas regelen.
Wat betreft verdere rekeningen. Council tax (gemeente belasting) is opgedeeld in verschillende ‘bands’, afhankelijk van de waarde van het huis waar je woont. Denk aan zo’n £100 per maand. Electriciteit en water is ook aardig duur, aangezien we er net wonen hebben we nu nog de standaard rate voor een 2-persoons huishouden. gas, electriciteit en water ieder zo’n £50 per maand, dus totaal £150. Ik weet niet of je je eigen huis/flat wilt of dat je in een gedeeld huis gaat wonen, want dan zullen de kosten uiteraard minder zijn.
Het huursubsidie systeem is in Nederland veel gebruikelijker dan hier. De council houses, (dus gesubsidieerde woningen) zijn veelal echte achterstandswijken, met alsnog ellenlange wachtlijsten. Je hebt wel benefits en council tax aftrek, maar wederom heb ik het idee dat dat echt alleen voor de aller aller laagste inkomens is.
Inderdaad zoals Vreemt zegt, worden de huurhuizen niet geheel kaal opgeleverd zoals veelal in Nederland. Vloerbedekking en gordijnen etc zijn er altijd al, meestal ook wasmachine en koelkast. En dan heb je ook nog veel keuze in geheel gemeubileerd.
Toen wij hierheen verhuisden hadden we 1 dag uitgetrokken om met verschillende estate agents verschillende huizen te bekijken. Dan kan je zelf daarna beslissen, al gaat het wel met een wie t eerst komt t eerst maalt systeem.
ik zou bij mijn vriendin gaan samen wonen maar dat gaat niet door want alhoewel zij er al zou wonen en de huur zou betalen moet ik toch ook in engeland wonen en meer dan een jaar hebben gewerkt zou ik daar mogen wonen zou iemand mij kunnen vertellen of ze dat kunnen doen of eriets is wat ik zou kunnen doen ?
Klinkt nogal onzinnig. Je kunt van NL naar Engeland verhuizen zonder dit aan iemand door te geven of permissie te vragen. Je kunt wonen waar je wilt, zolang je netjes de huur en belasting betaald.
Je moet alleen even een “national insurance” nummer aanvragen bij de lokale council. Allemaal makkelijk te regelen en mensen die al in de buurt wonen kunnen je op de juiste weg helpen. Dit kun je doen NA je verhuist bent.
Een bankrekening openen in Engeland is goed te doen, je moet alleen even bewijs van address meenemen. Huurovereenkomst en vaak vragen ze naar gas/electriciteit rekeningen.
Ik ben zelf 4,5 jaar geleden verhuist en het koste me totaal geen moeite.
heb al een national insurance" nummer en ook een bankrekening heb 8 jaar in London gewoond dus dat is het probleem niet het probleem is dat die estate agent geen crdit check wilde doen omdat ik in Nederland woon , ik zou moeten aantonen dat ik de laatste 2 jaar in the UK had gewerkt (nog al lastig als je er niet kunt wonen ). Ik vraag me dus af of ze dat zo maar kunnen doen ?
Helaas worden de estate agents en landlords op de particuliere huurmarkt steeds brutaler. In de 4 jaar dat ik heb gehuurd hier heb ik alle inschrijfkosten etc enorm omhoog zien gaan en ook steeds meer zogenaamde nieuwe kosten die ineens uit het niets opkwamen en ook de regels en checks om je te kunnen aanmelden worden steeds strikter en absurder. Het is echt belachelijk hoeveel informatie je over jezelf, je inkomen en verleden etc moet opgeven.
Maar ja, aangezien het de particuliere markt is kunnen de estate agents doen en laten wat ze willen. Helaas zijn huurders slecht beschermd in de UK en heb je weinig rechten. Er komt wel een beetje verbetering in, maar het is allemaal nog ver te zoeken…
Maar goed, je zult dus bij verschillende estate agents langs moeten gaan om te kijken wat voor eisen ze stellen, of direct een landlord zien te vinden die geen gebruik maakt van een managing estate agent.
Overigens sommige estate agents (of landlords) nemen er genoegen mee dat iemand (die in de UK woont) financieel garant voor je staat als ze geen credit check op je kunnen doen omdat je nu in NL woont. Maar ja, moet je wel weer iemand vinden die bereid is dat te doen.
Succes!
Credit check is prima op je te doen. Er was recentelijk een programma op de BBC dat aantoonde dat veel landlords zoveel mogelijk buitelanders vermijden door allerlei regeltjes en procedures op te stellen die niet aan andere potentiele huurders gesteld worden.
Als je zo iemand tegenkomt, gewoon een ander plekje zoeken. Ik had absoluut geen problemen. Met een bankrekening in UK zoals jij al 8 jaar hebt, is er duidelijk WEL een credit history, en nogal een behoorlijk lange ook.
Hoewel het soms lijkt alsof huurders geen of weinig rechten hebben is dit in praktijk niet het geval. Je hebt veel meer rechten dan de landlords je laten geloven. Het enige nadeel is dat een slechte relatie met een landlord per definitie een hoop problemen kan opleveren dus ik zou er zoveel mogelijk voor zorgen dat als je gaat huren je de huisbaas ieg wel redelijk ziet zitten.
Als het iemand is die je bij 1e ontmoeting meteen al niet mag, bespaar jezelf dan een hoop problemen en ga iets anders vinden.
Als je genoeg geld of een vast inkomen hebt om een hypotheek te kunnen betalen, dan is kopen een beter idee. Toen wij de overstap maakten van huren naar kopen zijn we er maandelijks amper op achteruit gegaan. De huur van ons oude huis is nu HOGER dan we in ons nieuwe huis aan hypotheek betalen.
Laatste tip: De prijzen verschillen enorm en soms komt dit totaal niet overeen met de kwaliteit van de woning. Goed rondkijken kan enorm besparen en je kunt soms goed betaalbare huurwoningen/appartementen vinden die compleet gemeubileerd zijn met alle ‘kosten’ zoals gas/water/licht inbegrepen.
Moraal is dus om meerdere opties te bekijken en deze goed te vergelijken.
Je hebt gelijk door te zeggen dat kopen goedkoper is dan huren maar dat komt nog wel eerst moet ik nog in Market Deeping (Lincolshire) zien te komen en werken zonder woonruimte gaat niet net zo min als wonen zonder werk lol
Ik ben een 53-jarige vrouw met een kind in middelbare school-leeftijd en één die al enkele jaren van de middelbare school af is. Beiden spreken zeer goed Engels en zouden een nieuwe start in de UK als een leuke uitdaging zien. We zijn nogal Engels georiënteerd en houden zeer veel van dit land.
Ik ben me al enige tijd aan het oriënteren op internet wat betreft wonen en werken in de UK. Mijn aandacht gaat vooral uit naar zuid-oost Engeland (Kent) daar ik er kennissen heb wonen.
Ik wil daar een frisse start maken, maar word eigenlijk ontmoedigd door de huurprijzen en het beleid. Tot mijn verbazing is huren vreselijk duur, maar het is de enige mogelijkheid als je al wat ouder bent. Het kopen van een huis is dan niet haalbaar meer.
Er worden de meest absurde eisen gesteld. Ik heb in een mij toegestuurd krantenknipsel al gezien: “no smoking” ( nu rook ik toevallig niet ), “no pets” ( we hebben een kat ) en zelfs “no children”. Iets wat wij in Nederland nooit tegenkomen bij advertenties voor huurhuizen.
Ik las al dat het niet mogelijk is te huren zonder werk, maar je kan natuurlijk ook geen werk aanvaarden als je geen huis in de UK hebt.
Misschien zijn er gebieden in de UK waar het allemaal wat minder duur is?
Ik las dat Londen en het zuid oosten de duurste gebieden zijn.
Ik wil graag naar dit gebied omdat ik er mensen ken, maar zou eventueel, indien nodig, ook kiezen voor andere delen van de UK.
Iets ouder zijn heeft daar op zich niets mee te maken, kopen is op dit moment lastig voor de meeste mensen (en met name jongere mensen) omdat je om een huis te kunnen kopen in de UK minstens 5% van de aankoop prijs meteen zelf moet neerleggen. ALS je daar voor kwalificeerd, anders is het al snel 10%.
Maar als we dat even wegdenken als optie, dan komen we idd bij huren uit.
Dit zijn in principe geen absurde eisen. In Nederland huur je veel van een woningbouwvereneging en ben jij verantwoordelijk over de staat van het huis, en moet je dus ook vaak zelf bepaalde dingen opknappen als je er woont. In Engeland is dit grotendeels geheel particulier. Je huurt dus direct van iemand die de eigenaar van dat huis is - en die persoon is geheel verantwoordelijk voor de staat van het huis, inclusief verven en behangen.
Je moet er dus ook bij bedenken dat je vaak niet mag behangen, verven, vloerbedekking mag leggen of gaatjes in de muren mag maken. Soms kun je ook geheel bemeubeld huren, maar dat verschilt van huis tot huis. (En is bij een huis huren meer ongebruikelijk dan bij gezamelijk huren)
Je kunt wel huren zonder werk - maar dat hangt er geheel vanaf waar je huurt en bij wie. Een woningbouwvereniging of agency gaat je om inkomsten bewijs vragen - een particulier wat minder snel.
Dit klopt - het Noorden (Yorkshire) is een stuk goedkoper. London is vreselijk duur en kun je in principe meteen vergeten in de huidige situatie. Kent is ook geen goedkope bedoening, en veel mensen die in London werken wonen vaak in Kent. (Dat is een heel mooi maar vrij rijk gebied)
Het is misschien makkelijker om een wat goedkoper gedeelte van de UK te kiezen en vandaar als doel te stellen ooit naar Kent te gaan, als dat idd erg aantrekt?
Als het om particulieren gaat begrijp ik de strenge eisen inderdaad wel.
Ik ben geïnteresseerd in Edinburgh, Glasgow en de gebieden eromheen. Zouden deze locaties wat betreft huurprijzen, werkgelegenheid en infrastructuur geschikt voor mij zijn, als ik me dan beter eerst in een goedkoper gebied kan gaan vestigen? Welke gebieden in Engeland zouden verder nog geschikt zijn?
en veel mensen die in London werken wonen vaak in Kent. (Dat is een heel mooi maar vrij rijk gebied)
Kent zou ik gelijk vergeten, het is een zooitje en de treinprijzen zijn 3x zo hoog als de rest van de randstad.
Het is inderdaad een stuk duurder in en rond londen maar ik denk dat het je verschrikkelijk tegen gaat vallen een goeie baan te vinden in plaatsen waar het wonen goedkoper is…
Hoi, ik ben net verhuisd naar Schotland en heb een woning in de Scottish Borders gevonden. Ik betaal 675 pond voor een huis met een enorme keuken, grote woonkamer en 4 slaapkamers. Dat valt dus nogal mee. Maar ik woon dan ook landelijk, dat scheelt al snel. Als je een huis midden in Edinburgh wilt huren dan zijn de prijzen al gauw een stuk hoger.
Wij hadden ook problemen om iets geschikts te vinden omdat we een hondje hebben. Dat beperkt de keuze nogal want over het algemeen zijn huisdieren niet toegestaan. Bij ons werd ook een credit-check gedaan, en moesten we aantonen over voldoende inkomsten te beschikken voordat we de overeenkomst mochten tekenen.
Ik zou gewoon veel kijken naar websites als http://www.s1rental.com/ en dan zien wat je voor je geld kunt krijgen in de verschillende gebieden.
Veel succes ermee. Het is even een hoop uitgezoek en gedoe, maar als je hier eenmaal bent is het prachtig om te wonen.
Ik ben samen met mijn vrouw op zoek naar een huurwoning in Bishop’s Stortford en omgeving gezien we een beetje van de drukte hier in NL weg willen, maar ik zie vaak gedeelde huur en vind bijna geen huizen die zeg maar voor mij en mijn vrouw alleen zijn gezien we een gezinnetje willen stichten, vind ik dus gedeelde huur geen optie. Ik ben eigenlijk al van kleins af aan helemaal weg van de UK.
Ik heb gelezen dat je het beste op woningjacht kunt gaan misschien als je op vakantie ben daar, maar al enige tips over waar ik evt. huur huizen kan vinden?