nou de knoop is eindelijk doorgehakt, ik heb besloten te oversteek te maken naar de UK. Bij mijn werkgever heb ik overplaatsing aangevraagd naar ons London based kantoor.
Maar natuurlijk stuit je op allerlei onverwachte zaken, misschien kunnen jullie me helpen?
Hoe zit dat met de huur in de UK, ik lees dat je council tax moet betalen maar zijn er ook nog andere lasten die bovenop je wekelijkse huur komen?
Ik weet niet hoe lang ik blijf, misschien een jaar, misschien langer, moet een visum aanvragen om daar te kunnen werken?
Natuurlijk kan je veel ‘gefurbished’ appartementen huren, maar ik wil mijn eigen spulletjes meenemen, wat is het beste om je spullen van punt A naar B te krijgen?
Belasting en verzekeringen/pensioen, wat zijn de grote verschillen tussen hier en de UK?
Iemand nog tips voor als je net uit het vliegtuig stapt en aan je grote UK avontuur begint?
Verhuizen naar de UK lijkt moeilijker dan dat het is.
Ik woon al 19 maanden in The UK omdat mijn vriendin Engels is.
Om in the UK te werken heb je een National Insurance kaart nodig, maar als je voor je NL werkgever werkt maakt dat niet uit. Deze heb je alleen nodig als je voor een Engels bedrijf gaat werken, maar die kaart kun je verkrijgen via het Job Center. Behalve de council tax moet je ook tv licence betalen (die kun je via het postkantoor verkrijgen) maar meestal nemen ze contact met je op, verder betaal je natuurlijk voor gas, water en licht. Maar als je iets gaat huren gaat dat meestal via diegene van wie je gaat huren. Dus geen dingen om je druk over te maken. Je hebt geen visum nodig om hier te wonen omdat NL onder de EU valt. Als je je spullen witl verhuizen is het beste om contact op te nemen met een verhuisbedrijf in NL. Die regelen alles wat er nodig is en dat geeft je meer rust. Vorig jaar toen ik ben geemigreerd heb ik dat ook gedaan via Anton van Daal uit Son & Breugel. Voor mij waren de kosten toen E2300,- voor een hele huis inboedel, met ook nog 2 maanden opslag in NL totdat ik hier een huis had geregeld. Verzekeringen kun en pensioenen kun je regelen via je werkgever, en de enigste tip die ik je kan geven als je uit het vliegtuig stapt, kijk uit met het oversteken, kijk rechts, links en rechts. ZE RIJDEN HIER AAN DE ANDERE KANT hahaha
Je bedoelt (un)furNished. Hoe te verhuizen? Ligt eraan hoeveel je mee wilt nemen. Als alles in een auto /busje past is het vele, vele malen goedkoper om met de eurotunnel deze kant op te komen. Vaak dekt je werkgever de relocation expenses echter en dan zou ik het advies van Pi Air volgen.
Ligt er helemaal of je dus bij een Nederlandse werkgever blijft werken en dus NL belasting blijft betalen, premies blijft afdragen enz.
Tips? Kijk ook even op de andere threads hier, er staat heel veel nuttige informatie!