(origineel bericht op be-more.nl)
een heerlijke week en een te gek weekend op bohol
Hallo lieve allemaal. Hier weer alweer me derde verhaal vanuit de Filipijnen. Maandag had ik een klein beetje opstart problemen, het ging allemaal niet helemaal zo als ik wou en ben ongeveer 3 keer bijna onder uit gegaan, 1 keer voor de taxi en 2 keer op het project, vanwege gladheid (waarschijnlijk lachen jullie nu heel hard, deed ik achteraf ook haha) we hebben ook een wist je dat lijst en daar staat nu ook tussen: wist je dat Iris voor taxi’s valt, een grapje vanuit hier. Maar halverwege de ochtend ging het allemaal beter en de kindjes hielpen me erdoor heen. In de ochtend weer naar buiten geweest en na het drinken weer met de duplo gespeeld, ze blijven dit ontzettend leuk vinden. We hadden vandaag ook de springtouwen mee genomen en in de springtouwen zit een muziekje, dus dat was helemaal leuk. Het springtouwen zelf was nog wel een beetje moeilijk maar er komt een moment dat een aantal het wel gaan kunnen, oefening baart kunst. We hebben in de middag even een gesprekje gehad met renske, want we merkte dat het gewoon echt best wel zwaar is om 5 dagen aan het werk te zijn op het project. Wij zijn beide echt niet vies van hard werken, maar met een aantal kindertjes en temperatuurs omstandigheden is het gewoon heel anders dan in Nederland. We gaan nu op vrijdag tot half 1 werken, dus dat is wel lekker. De volgende periode komt er nog een jongen bij, dus dat is wel heel erg fijn. Het zijn schatten van kinderen maar ze vragen enorm veel energie van je en voor een aantal kinderen zou het gewoon fijn zijn als ze 1 op 1 begeleiding krijgen. Dinsdag was een betere dag, zonder bijna me benen te breken haha. Een heerlijk dagje gehad met de kids, weer fijn met de duplo gespeeld en ze kregen vandaag taart omdat er gisteren een feestdag was, dus daar waren ze heerlijk van aan het genieten, sommige vonden het iets te lekker dus dachten wel even bij de andere wat te pikken. Volgens mij had ik verteld over een jongen die niet alleen en niet samen kan spelen, maar we weten nog niet zo goed wat we daar mee moeten, want 1 op 1 is voor hem ook al heel lastig. Hij stopt alles in zijn mond en wilt het vervolgens niet meer terug geven, rent dan weg of gaat bijten en slaan, of hij pakt de spullen af en gooit het weg, dit is een erg ingewikkeld mannetje. Maar waar we nu wel achter zijn sinds vorige week is als je de muziek aan zet dan gaat hij helemaal op in de muziek en hoor je hem niet meer en is hij alleen maar maar met de muziek bezig. Dit is wel heel mooi om te zien dat hij gelukkig daar wel zijn rust in kan vinden. Ik had deze dag ook een super mooi momentje, er was een klein accefietje voorgevallen wat me niet lekker zat, ik was toen de tafels aan het schoonmaken en in ene pakt een jongetje, mijn maatje van de groep, me nek vast een begon me te knuffelen. Dit was zo mooi dat ik even een klein emo momentje had. Het leek wel of hij het aanvoelde dat er iets was, heel bijzonder. Sinds maandag ben ik een aantal keer met een jongetje (6 jaar) wat op de bovenverdieping zit wat wezen eten en daarna met de rolstoel naar beneden gegaan om buiten een klein rondje te wandelen, want hij kan zelf niet lopen, hij heeft vergroeide voetjes en beentjes. Hij vond dat echt super leuk, hij was onwijs aan het lachen en de schommels vond hij fantastische, waar je iemand al niet blij mee kan maken:) Toen was het alweer woensdag en dat betekent kerk dienst, maar omdat het een kerkdienst was met een uitvaart mochten we lekker buiten blijven. Van de week waren er 2 mannen overleden van de ouderen groep. 1 was er 100 geworden en de ander in de 80 ofzo, wij hebben daar verder niks mee te maken met die kant. Maar omdat we lang buiten moesten blijven zijn we flessen voetbal gaan doen. Op 2 jongens na die continue de flessen om wouden gooien was het super leuk en moesten ze er erg om lachen als de fles om ging met de bal. 1 groot succes dus weer. Die 2 jongens hadden sowieso niet hun dag, heel veel uitdagen en niet willen luisteren, uiteindelijk hebben we dan ook 1 in een speel huisje gezet en daar werd hij uiteindelijk wel wat rustiger van, waarschijnlijk was dit een fijne ruimte voor hem omdat het klein was. Donderdag hadden we de pionnen mee genomen voor in de ochtend, hier moesten ze dan om heen rennen naar de overkant, er over heen springen, hinkelen, dat hinkelen was nog wel een beetje moeilijk, maar ze hadden het onwijs naar hun zin. Uiteindelijk mochten ze dan naar me toe rennen en tilde ze dan op en rende we weer terug naar de overkant, helemaal in een deuk lagen ze. In de middag vroeg een jongetje met uitbeelden of hij met de pionnen mocht spelen. We hebben we de pionnen toen gebruikt om te gaan bowlen. Het is zo grappig en leuk om te zien dat ze met dit soort dingen blij zijn. Ook als we steeds met wat nieuws komen springen ze op je af en zijn ze ontzettend benieuwd wat er nu weer gaat komen. Voor de verandering wad het weer een te gekke week:D. En toen was het alweer weekend, we zouden eerst wel een weekend weg gaan, toen toch niet omdat het weer niet heel goed zou worden op bohol. Toen keken we donderdag middag en toen stonden er alleen maar 7s en geen regen. Dus na lang twijfelen toch maar besloten om toch weg te gaan. Wij die middag nog snel bbootickets gehaald en zijn vrijdag ochtend om 09.30 am met de boot vertrokken naar tagbilaran op bohol. we hadden een dagje eerder vrij gekregen:) Whaaa wat was ons weekend te gek. Op tagbiliran aan gekomen hebben we een scooter gehuurd en zijn we gaan touren met de scooter. Ik moest rijden ivm dat suze geen internationaal rijbewijs bij haar had. Nou is scooter rijden niet zo moeilijk maar als je dat bijna nooit gedaan hebt is het best wel wennen in een wat drukkere omgeving en wat minder georganiseerd. Maar het is much better dan in cebu city, hier kan je tenminste veilig rijden zonder dat je voor je voeten gereden wordt. Wat was het relaxed, we zijn eerst op ons gemak naar de loboc river gereden. Daar hebben we een boottocht met lunch gedaan over de loboc river heen. Het was en boot met een lopend buffet en live muziek aan boord super gezellig. En de omgeving van de loboc river was echt prachtig. en aan het einde waren er mooie watervallen. Daarna hebben we en tussenstop gemaakt bij nuts huts dat was ons overnachtings verblijf, we kwamen daar alleen door met onze scooter over enorme rotsen en kiezels te rijden dat was me wel weer wat, dat konden ook alleen wij weer mee maken. Maar onze beloning was daar, wat een paradijs was dat zeg, het is dat zo mooi opgezet, midden in de bossen, met een uitzicht waar je u tegen zegt. De huisjes waren super schattig, alleen wel open dus al het ongedierte kon binnen komen, kakkerlakken, kikkers, megamieren etc. maar gelukkig sliepen we onder een klamboe. We zijn die dag nog wezen kayaken over de loboc river en de watervallen nog een keer van dichtbij bekeken. De volgende dag zijn we begonnen om 9 uur met een Cave trek, dit werd georganiseerd vanuit de nutshuts. Dit was een hike door de bergen en de jungle, na lang klimmen en klauteren kwamen we uitgeput bij de grotten, echt super mooi. Op de terug weg kwamen we langs de ziprope, dit is een kabelbaan waar je liggend over de loboc river gaat, echt te gek en wat een uitzicht. Rond 1 pm waren we terug en in de middag zijn we naar de chocolate hills gereden, dit zijn allemaal bergen bij elkaar, was wel heel leuk om te zien. Na de chocolate hills zijn weer door gereden naar de tasiers, dit zijn hele kleine aapjes, heel schattig. Daarna zijn we weer terug gegaan naar nuts huts en daar ons avondje verder voorgezet. Zondag was alweer de laatste dag, optijd er uit gegaan en om 9 am zaten we weer op de scooter richting balilian voor de kawasan falls. Suze ging ook even rijden, maar toen kwamen we de politie tegen, toen raakte we toch wel een beetje lichtelijk in de stress haha. Maar zo goed als we konden praten deden we dat nu ook en konden we met onze lieve glimlach door rijden. gelukkig is de politie in bohol niet zo streng. Ik ben toch maar weer gaan rijden, maar goed ook want na 20 minuten waren ze weer aan het controleren. Na 2 uur rijden kwamen we dan bij de kawasan falls aan, super mooi, we hebben daar ook even gezwommen. We hadden nu nog zoveel tijd over dat we besloten hadden om nog even naar alona beach te gaan waar we 2 weken geleden ook waren geweest. Een heerlijke plek daar, even geluncht en na 2 uurtjes zijn we weer op de scooter gestapt om terug te rijden naar de pier. Onderweg kwamen we een tennisbaan tegen waar een aantal fillipinos aan het tennissen waren. Ik kon het niet laten dus gevraagd of ik ook even een balletje mocht slaan, dat was echt zo leuk, heerlijk om weer even een racket vat te houden. Daarna zijn we echt terug gereden naar de pier. We lieten we onze tickets zien, maar we waren veels te vroeg dus die vrouw zegt willen jullie nog met de boot van 5 pm mee en op dat moment was het ook 5 pm, dus dat was wel heel relaxed. Anders zouden we de boot van 6…30 pm hebbben. Wat een ontzettend gaaf weekend hebben wij gehad, blij dat dat we een scooter hebben gehuurd voor 3 dagen. We hebben heel veel gedaan, gezien, ontdekt en vooral heel veel plezier gehad. Ik heb deze week ook weer nieuwe donaties ontvangen, super bedankt daarvoor, ik en de kindertjes van het project zijn er heel erg blij mee en zullen het goed gaan besteden!!! En mama echt super tof dat je het verjaardags geld gedoneerd hebt aan het project echt super lief!!! Even voor diegene die van plan waren om wat te sturen per post, dit kan je beter niet doen want het verzenden hier gaat niet zo soepel als in Nederland, of het komt pas 4 weken later of het komt helemaal niet, dus het heeft niet zoveel zin. Dit was het weer voor deze week, me foto’s volgen morgen op facebook. Weer heel veel lieve groetjes uit de Filipijnen. Dikke kus xx