een dag NY: visum, tips?

In april-mei ga ik reizen in Peru, en als ik terugkom, reis is via New York. Aangezien ik daar een hele dag van 's ochtends tot 's avonds moet wachten op m’n vlucht, dacht ik dat het wel een goed idee zou zijn om dan New York in te gaan! Moet ik dan een visum hebben, en zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten? (ik kom aan op t vliegveld Newark b.t.w)

Alvast bedankt!

Voor een tussenstop in de VS moet je sowieso minimaal 72 uur voor vertrek een ESTA-aanvraag doen, anders kom je überhaupt het vliegtuig niet in. Of je dan alleen een transfer hebt of het vliegveld af wil maakt niet uit. Een echt visum heb je niet nodig (er van uitgaand dat je gewoon een NL/BE-paspoort hebt), in het vliegtuig of na aankomst moet je even een groen formuliertje voor immigrations invullen, en een wit formuliertje voor customs.

Met Newark heb ik zelf geen ervaring, maar je zou vanaf daar vrij eenvoudig, snel en goedkoop per trein naar Penn Station in hartje Manhattan moeten kunnen reizen. Koop vervolgens een Metrocard voor een dag, en have fun!

Ja die ESTA-aanvraag heb ik al gedaan, dus dat is in orde! Mooi dat ik op t vliegveld zelf kan regelen dat ik van t vliegveld af mag, dacht dat dat veel ingewikkelder was in de VS. Thx!

je MOET sowieso door de pascontrole en douane heen (ook NAAR Peru als je ook dan via NEwark vliegt-zelfs al is dat enkel transit=overstap). Dat is specifiek voor de USA, en eenmaal daardoorheen ben je dus IN het land en vrij te gaan+staan wat je wilt.
zoals vrijwel overal op deze wereld gaan er direkte airportbussen, hier naar hartje Manhattan-en je kan voor veel minder $ met lokale bussen+trein via newark/Penn station. dan moet je wel precies weten hoe bussen in de US werken (de lokale dan): met precies gepast geld=munten in een bus bij de driver (heet farebox) en dan hard sreuwen (want dat doet elke USAer) dat je een transfer of wat dan ook wilt. Opgelet! in de peaks kunnen de wegen nog erger verstopt met files zijn als in NL-en de bus kan er dan echt UREN over doen. er is ook een veel duurdere treinverbinding-soort monorail naar Newark AIRport-dan de New jersey local train.
er is een site die-als ze het geupdated hebben-vrijwel alle airportconnections list: iets als toandfromairports.-probeer maar met google.