Een begin! Help!

Hallo mensen,

Zoals jullie misschien zien in mijn profiel ben ik 14 jaar.
Dat is nogal een jonge leeftijd om op dit forum te zitten niet? =)
Nou heb ik natuurlijk nog nooit echt ge-backpackt, maar ik zou er wel wat meer over willen weten.

Ik zit nu in Havo 2, en ben van plan niet eerder een ‘‘gap year’’ te nemen nadat mijn volledige studie is afgerond, nog heel wat jaren dus…

Als ik dingen zit lezen op internet over backpacken, zijn stukjes over mensen die naar 1 bepaald land of werelddeel gaan, het meest voorkomend.

Nou was mijn vraag als volgt;

Is het mogelijk een ‘‘gap year’’ te nemen, dus 1 jaar weg’’ in meerdere werelddelen?

Hiermee geef ik een voorbeeld;
Stel ik begin in Nederland, reis naar Frankrijk om wat mooie dorpen/steden te bezoeken, waarna ik later met de veerpont naar Groot-Brittannië ga, om hetzelfde te doen als in Frankrijk.
Vanaf bijv. Engeland neem ik een vliegtuig naar Stamford, een stadje gelegen boven New York, om vervolgen naar New York te gaan en vanaf daar naar Scranton gelegen ten westen van New York.
Vanaf Scranton zou ik nog veel meer van de USA willen bezoeken.

Samen gevat; Is het mogelijk, met genoeg geld en verantwoordelijkheid om zo’n grote reis te maken na je studie? (Allemaal backpackend uiteraard)
Hierbij zou ik zo’n soort reis willen maken die 1 jaar duurt.

Dat is niet mis he? Een 14-jarige met zulke grootse reisplannen!:wereld:

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het beantwoorden van deze vraag.
(Als er onduidelijkheden zijn met wat ik vraag/bedoel, post het dan hier in dit topic.)

Mvg, Jordi

Waarom niet, er zijn geen grenzen op het gebied van reizen. Alles is mogelijk. Je zal wel wat geld moeten sparen als je zolang weg wil. Vinden je ouders het ook een goed plan? Het is natuurlijker leuker als zij er ook achter staan.

1 like

Wat betreft je beperkingen tot landen en werelddelen: the sky is the limit (en je budget)! Van te voren moet je je alleen even oriënteren hoe je ieder land binnenkomt. In de EU hoef je geen paspoort te laten zien, in vele andere westerse landen is een paspoort genoeg (visa waiver) en voor andere landen moet je van te voren een visum aanvragen (soms kan dit bij aankomst op de luchthaven). Zorg dat je ook niet langer in het land blijft dan toegestaan (VS is bijvoorbeeld 90 dagen het maximum, terwijl het in Canada 6 maanden is). Veel van dit soort praktische info kun je hier in de verschillende landenfora vinden.

Het leukste/handigste/meest betaalbare is om overal in (jeugd)hostels te verblijven. Dit is doorgaans dé plek om andere reizende jongeren van alle leeftijden tegen te komen. Perfect om kennis en ervaringen uit te wisselen, samen korte dagtripjes te ondernemen, en gewoon om mensen uit andere landen en culturen te ontmoeten. Een andere (goedkope) manier van overnachten en waarmee je in contact met de locals komt (je snapt al: erg populair bij backpackers) is Coach Surfen. Het is een community website, net als WereldWijzer, maar er volledig op gericht om mensen te vinden die een bank aanbieden om op te overnachten. Dit kan variëren van letterlijk een bank tot een normaal logeerbed. Doorgaans kost dit je niets, maar het is heel gebruikelijk om na je verblijf een typisch Hollands presentje aan te bieden en/of tussendoor een keer voor de gastheer/-vrouw te koken.

Succes met het dromen richting je gap year! :wink:

1 like

Dankjewel voor alle reacties mensen!
Heb er veel aan gehad.
Ik hoop dat ik nog meer krijg.=)

Hoi,

Altijd leuk van die reislustige mensen! Stoer dat je al op je 14e begint met oriënteren.

Bijna alles is mogelijk! Wij Nederlanders hebben de mazzel dat we voor heel veel landen gewoon een visum kunnen krijgen of kopen. Andersom is dat niet zo: bijvoorbeeld een Boliviaan mag echt niet zomaar op vakantie naar Nederland, die moet dan iemand hebben die garant staat en weet ik veel wat. Dus wat dat betreft kunnen wij in onze handjes knijpen.

In mijn gratis reistips (zie mijn handtekening) vind je veel tips over hoe je zoiets aanpakt: hoe begin je met plannen van een lange / verre reis? Waar moet je allemaal aan denken?
Er bestaan ook speciale boekjes van. Ga maar eens kijken in een Joho winkel. De adressen vind je op www.joho.nl en trouwens ook heel veel tips op die site.

De landen die jij noemt zijn natuurlijk wel behoorlijk duur om te overnachten en eten. Misschien kun je een combinatie doen met daar werken, een working holiday ofzo… ik weet niet of dat in de VS kan. Voor bijvoorbeeld Australië is wel een aantal working holiday visa beschikbaar voor Nederlanders.
Werken kan een superleuke onderbreking zijn van het reizen, want de hele tijd ‘leuke dingen doen’ gaat op een gegeven moment ook vervelen, echt waar. Door te werken leer je ook heel andere kanten van de mensen en de cultuur kennen. En het is een goede manier om de taal sneller onder de knie te krijgen.

Leuke dingen doen kost natuurlijk ook meer geld… je moet dan bv. entree betalen of een gids of een auto huren.

Je kunt geld op de overnachtingen besparen door in hostels te slapen (op gedeelde slaapzalen) of te kamperen. In hostels ontmoet je veel andere backpackers. Wel moet je beter op je spullen passen.

In een Lonely Planet reisgids staat bij Money & Costs altijd wel een indicatie voor hoeveel geld je nodig hebt. Dus gluur in een winkel (of de bieb) gewoon eens in zo’n Lonely Planet. Als het lukt, kun je nu alvast beginnen met sparen.

Veel mensen gaan in een gap year reizen in Zuidoost Azië omdat dat nu eenmaal heel goedkoop is om te reizen, slapen en eten. En ook voor het avontuur, omdat het zo anders is dan hun eigen land. Ook is het er redelijk veilig bijvoorbeeld vergeleken met Afrika, Zuid-Amerika en zelfs vergeleken met de VS. Maar natuurlijk kun je vrijwel overal prima reizen alleen zou ik Libië en Japan enzo nu even mijden.
Dus dat zou je ook nog kunnen overwegen, of je behalve westerse landen ook nog iets anders wilt.

Sommige mensen gaan in een jaar naar maar 5 landen (zoals ik), anderen naar wel 30. Het is maar net waar je van houdt. Snel reizen is veel duurder en kost meer geregel (visa, klimaat etc.).

Er bestaan Round The World vliegtickets, Joho kan je daar alles over vertellen. Je vliegt rond de wereld in een jaar met diverse tussenstops. Je vliegt of de hele tijd westwaarts, of de hele tijd oostwaarts. Althans zo was dat toen ik het onderzocht, misschien is het veranderd. Dan kan echt een betaalbare oplossing zijn.
Maar een retour met een ‘open jaw’ ticket kan ook gunstig uitpakken, open jaw wil zeggen bv. heen London - New York, terug Los Angeles - London… zodat je over land zelf moet reizen van New York naar LA. Dat is vaak gunstig want anders moet je weer helemaal dezelfde weg terug. Tenzij je een mooi rondje kan maken in plaats van een streep (over land reizend).
En ook binnen een Round The World zijn misschien wel ‘open jaw’ tussenstops mogelijk.
Er is van alles mogelijk.
De wereld van vliegtickets is mij na 15 jaar wel nog steeds een groot mysterie, het blijft goed zoeken naar goede deals. De laatste tijd ga ik altijd naar Vliegwinkel, liefst echt live in de winkel, en twee uur lang samen met een medewerker zoeken.

Nou een heel verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt. En lees dus ook eens mijn reistips. Een reis voorbereiden is vooral ook veel lezen en verzamelen.

En je kan trouwens ook altijd alvast eens oefenen, bv. met een vriend een week naar België of Engeland ofzo, als het mag van je ouders.

Veel succes en plezier met alle voorbereidingen! En ik ben benieuwd wat het gaat worden over een paar jaar…
Cécile

1 like

Jurjen bedoelt deze site: http://www.couchsurfing.org/
(couch, niet coach)

@Hierboven: sorry, dat komt ervan als ik 6 uur 's ochtends op moet. :wink:

Helaas, de paranoïde Amerikanen bieden geen WHP aan. Canada wel daarentegen…

[quote=“Jurjenb, post:7, topic:87012”]

@Hierboven: sorry, dat komt ervan als ik 6 uur 's ochtends op moet. :wink:

[QUOTE]

Ha ha… coach surfing is vast ook wel iets! Bijvoorbeeld aan en bus hangen met je skateboard ofzo? Of heet dat anders? :wink: