Het is sommige van jullie misschien geheel ontgaan of niet eens opgevallen dat er een nieuw subforum is op Wereldwijzer.nl: Ecotoerisme.
Dit forum mag ik beheren en wil er dan ook een gezellig en bruisend forum van maken! Bij deze wil ik iedereen er even op attenderen dat dit forum er is en dat u er met al uw vragen betreffende ecotoerisme, ecoreizen, flora en fauna in terecht kunt. Dus komt allen even langs als dit uw intresse betreft. Ik heb daar reeds een stukje getypt over wie ik ben en wat ik doe enzovoort. Schrijf gerust ook een stukje over uzelf en introduceer uzelf even (als u wilt natuurlijk).
Beste,
Leuk te zien dat er interesse getoond wordt voor Eco-toerisme.
Het is misschien wel van belang nog eens de aandacht te trekken op wat Eco-toerisme juist inhoud.
Voor vele klinkt het woord Eco in de oren als “dieeten”… iets moeten missen dus, terwijl het feitelijk net andersom is.
Eco-toerisme houd rekening met de omgeving en dat is niet enkel de natuur.
Als Eco-reiziger ga je ervan uit dat je reis in eerste instantie de lokale bevolking ten goede komt, de natuur waarin men zich bevind gaat respecteren en rekening houden met de lokale gewoonte.
Door zo te reizen gaan er dan ook vaak deuren open, ziet en proeft men van facetten uit het land dat men bezoekt dat men nooit zou ervaren tijdens een “package holiday” midden in het massa toerisme.
Ik ben zelf al meer dan 10 jaar vrijwillige medewerkster van de vzw Kids4Kids. Zij hebben in het zuiden van de SInai een Eco-Lodge (Ghannah Lodge) gebouwd in een Bedoeiens vissersdorpje met als doel de bevolking een overlevingsinkomen te bezorgen.
Door de vele “package holiday’s” ziet men vaak niet hoe schrijnend de economische situatie is van de bevolking die achter de muren van de grote resorts leven en dat zij er niet beter van worden integendeel.
In ons geval hebben wij gezien dat de Bedoeienen niet enkel hun natuurlijk habitat verliezen door de komst van de grote resort maar ook hun enige bron van inkomsten zijnde het gidsen door de woestijn. De hotels werken vaak samen met al " rijkere" tour operators en brengen de mensen in massa de woestijn in met als resultaat vervuiling, lege blikjes, lege plastieke flessen enz…
Dus ik plijt inderdaad om aandacht te trekken en reizigers hun aandacht trekken op het belang van het toerisme en het gedrag van de toerist!
Reizen is meer dan een Coktail met een rietje…Reizen was ooit wat mensen rijk maakte!
Eco-Groetjes
Garneta http://www.ghannahlodge.net
Bedankt voor je bericht. Hier ga ik zeker iets mee doen en heb al een plan klaarliggen. Nadat ik een tijdje uit de roulatie geweest ben om privé redenen, ben ik weer een beetje aan het opstarten en ga daarom ook weer flink aan de slag om het forum leven in te blazen. (Moet ook examen doen dus het wordt een drukke tijd.)
Ik ben van plan een informatief artikel te schrijven over het begrip “Ecotoerisme” en al wat ermee te maken heeft. Hierin zal ik zeker uitleggen wat het precies inhoud en waarom het beter zou zijn dan andere vormen van toerisme. Ook de voornaamste misverstanden, zoals je al zegt dat velen denken dat het iets met dieeten is ofzo, zullen worden genoemd en ontkracht.
Ik ben blij te horen dat er mensen zijn die met mij meedenken dus als je nog ideeën hebt die behandeld moeten worden in het artikel houd ik mezelf aanbevolen.
Ik ben zelf al meer dan 10 jaar vrijwillige medewerkster van de vzw Kids4Kids.
Wat leuk! Zou je misschien een stukje willen schrijven in het ecotoerisme forum over deze organisatie en hun eco-lodge in de woestijn?
Dat is overigens ook een heikel puntje; veel mensen denken bij ecologisch verandwoorde reizen aan groenbehoud, het tropisch regenwoud, CO2-uitstoot en dergelijken. Echter denkt men niet zo snel aan een woestijn… Maar ecologie is overal en daar moeten mensen respectvol en zuinig mee omspringen.