Ik ben Thyn, de nieuwe beheerder van t ECO toerisme forum. Zoals jullie zien is dit een subforum waar helaas het leven een beetje uit is verdwenen. Daar gaan wij natuurlijk verandering in brengen ! Daar heb ik natuurlijk jullie voor nodig :-).
ECO Toerisme is natuurlijk een breed begrip. De 1 verblijft graag op een boerderij om zich te verdiepen in het boerenleven terwijl de ander een geheel nieuw biologisch project wil opzetten. Duidelijk is in ieder geval dat ECO toerisme erg breed kan zijn.
Mijn vraag aan jullie, wat classificeren jullie als ECO toerisme ? Wat verwachten jullie van deze vorm van toerisme en misschien nog belangrijker, wat missen jullie hier juist ?
De lijnen staan open, meld je en wie weet dat we elkaar kunnen gaan helpen !
Ik heb eerder een tegenvraag. Wat als alles zo evolueert dat we met z’n allen aan Eco toerisme gaan doen?
Als men maar even kan markeert men tegenwoordig zo graag alles en nog wat met een “Eco”-label eerder als marketing dan als promotor voor respect ivm de natuur, het milieu.
De toeristische sector blijft niet achter, want die sector kijkt hoofdzakelijk naar het financiële aspect van toerisme. Zo kan Eco toerisme tenslotte evolueren naar massa toerisme en helpen we de natuurlijke gebieden met de tijd om zeep en ontnemen we aan de lokale bevolking op z’n minst een deel van hun eigenheid door veelvuldig hun leefwereld en gewoontes te storen en te beinvloeden. Idem de habitat en biotoop waarin dieren, vogels, … leven.
Denk daarbij we vliegen er met z’n allen naartoe, maken uitstappen in jeeps. Door de CO.2 uitstoot bezoedelen we er de natuur. Hoeveel afval laten we er achter ? Brengen we als Eco-toerist in die gebieden voor de lokale bevolking meer welzijn op jaarbasis door wat lokale producten te kopen ? Eco-hotels, Eco-chalets bieden werk en inkomen. Door wie werden ze gebouwd ? wie zijn de aanleveranciers ? en wie incasseert de winst ? want daar draait het om : toerisme is deels industrie, zoals bv. de landbouwbedrijven in West-Europa evolueerden naar Agro-industrie… groot was niet genoeg.
Ik denk dat velen onder ons graag verblijven waar het gras nog groen is, de lucht zuiver en waar de stilte nog spreekt. Het tegendeel is ook waar : er zijn mensen die weinig of geen binding meer hebben met de zuiverste en eenvoudige elementen van de natuur. We logeerden in een hotel in een héél natuurlijk en stil kader. De eigenares vroeg ons of het goed was ons een kamer te geven langs de kant van het hotel waar een natuurlijk kabbelend beekje stroomde met mini-waterval want af en toe vragen/vroegen gasten om van kamer te veranderen omdat het hen stoort en ze er de slaap niet van kunnen vatten. Voor ons was het subliem, wat een natuurlijke luxe, zo zalig ontspannend en rustgevend ! Moeilijk te vatten dat het voor sommigen anders kan zijn.
Helaas, Eco toerisme, als het evolueert naar massa toerisme omdat het “in” is, wordt het een dubbeltje op z’n kant. Men hoeft het geenszins met me eens te zijn.
Dat is uiteraard de kracht van een forum, iedereen mag een eigen mening hebben, jij dus ook :D. Dat ECO wordt “misbruikt” als marketing tool hoeft niet per definitie te betekenen dat dat slecht is. Het creëert in ieder geval bewustzijn bij de mensen. Ook al vliegen de toeristen naar hun bestemming toe, gaan ze een jeepsafari maken en nemen ze een keer de taxi naar een ander dorp, toch zijn ze een bepaald gedeelte van hun reis bezig bewuster om te gaan met het milieu. Als iedereen dit zou doen, dan zou dit toch al kunnen gaan leiden naar een schoner milieu.
Er zijn ook mogelijkheden voor mensen om de veroorzaakte Co2 uitstoot van hun (vlieg)reis te compenseren. Een goed initiatief hiervoor is Trees for all. Zo kun je zelf bepalen wat voor bedrag je wilt compenseren. Van dit geld worden weer projecten ondersteunt in bijvoorbeeld Bolivia, Maleisië, Filipijnen en Mali. Op deze manier ‘‘compenseer’’ je toch je eigen uitstoot.
Daarnaast moet ik wel vaststellen dat ECO projecten vaak kleinschalig zijn, er komen geen honderden mensen op de individuele projecten af die allemaal hetzelfde doel voor ogen hebben. Door deze kleinschaligheid wordt de “back to basic” mentaliteit vaak wel streng nageleefd. 100 % ECO is nooit te garanderen, maar de bewustwording is in ieder geval al erg positief
Welkom als nieuwe beheerder van het eco toerisme forum. Ik hoop dat dit forum na een jarenlang kwijnened bestaan , weer volop nieuw leven ingeblazen kan worden.
Ben zelf van mening dat eco projecten per definitie kleinschalig zijn.
Ben zelf in 2008 een kleine ecolodge in Filippijnen gestart op het eiland Palawan. En heb het daarna overgedragen aan lokale mensen. Word gebruik gemaakt van solar energie, Lodge is gebouwd van natuurlijk in de omgeving voorkomende materialen, zoals bamboe en nipa.
Ik merk hoe moeilijk het is te moeten opboksen tegen de grote jongens in de toeristenindustrie.
Nou mijn partner komt oorspronkelijk uit Filippijnen, en we kwamen dus wel om de paar jaar op het eiland Palawan. Viel me op dat de levensomstandiheden van vooral vissers steeds verder achteruit gingen als we daar kwamen. Dit als gevolg van steeds minderde vangsten door overbevissing van de afgelopen jaren. Toen zijn we na gaan denken hoe het tij te keren, aangezien een opleving van de visvangst er niet inzit, kwamen we al gauw bij het alternatief van toerisme uit. Zeker toen de overheid ook nog een grote stukken zee als Marine protected areas ging aanwijzen, en daar dus niet meer gevist mocht worden , om zo de visstand proberen te herstellen.
We waaren het al gauw eens dat het iets kleischaligs, met een lage milieu impact, en iets waar de hele lokale bevolking in het dorp van meeprifiteren moest worden.
In 2006 de plannen gemaakt, in 2008 begonnen met bouwen van het ecoresortje. Alles gebouwd met natuurlijke bouwmaterialen die in de omgeving werden gekocht. Ook al mensen die aan de bouw hebben bijgedragen kwamen uit het dorp. Vooral mensen geselecteerd die aan lang zonder werk zaten. Je ziet dan gelijk de economisch impuls die zo een klein project in een dorp teweeg brengt. mensen webben weer een inkomen, en kinderen kunnen weer naar school.
Mijn enige bemoeienis met het project is nu eigenlijk promotie en onder de aandacht brengen. Dus mocht je nog websites en dergelijke weten waar ik het onder de aandacht kan brengen . Graag hoor ik het dan.