Eco- /duurzaam Toerisme Buitenland

Mijn naam is Bart Willemsen (bartwillemsen@hotmail.com), 25 jaar en bijna afgestudeerd aan de Internationale Hogeschool voor Toerisme te Breda (NHTV).
Mijn hogeschool profileert zich de laatste jaren als een organisatie die duurzaam toerisme hoog in het vaandel heeft staan. Dit, in mijn ogen, geweldige uitgangspunt is welgemeend en wordt ook door veel mensen binnen de organisatie gedeeld, maar aan de andere kant wordt het gros van de studenten klaargestoomd voor een carriere in het massatoerisme met de welbekende gevolgen voor natuur/ milieu alsmede de plaatselijke bevolking (aangetaste (vernietiging van…) natuur en plaatselijke cultuur)
Ik heb mij in mijn hele leven al bijzonder geinteresseerd in natuur en milieu en het effect van de mensheid daarop. Duurzaam/ ecologisch toerisme, wat mijn opleiding “predikt” (hoewel zo een dualistische organisatie bij mij weinig vertrouwen schept) is volgens mij en moet volgens mij de toekomst van toerisme zijn. Toerisme waarbij de natuur in al haar facetten niet wordt gestoord, laat staan aangetast; waar de toeristen zich zullen moeten aanpassen aan (in ieder geval respecteren van) de cultuur die er heerst en vooral toerisme waarin de plaatselijke bevolking in de totstandkoming en uitvoering een grote, zo niet de grootste, rol spelen.
Eco/ duurzaam toerisme zal en moet het antwoord zijn op de nu gaande commerciele/ kapitalistische (waaronder toeristische) vervlakking waarin onze (niet alleen meer onze westerse) maatschappij verkeert. Het is waarschijnlijk duidelijk dat ik de grote multinationals, veel touroperators en reisbureaus, geen warm hart toe draag. Commerciele belangen en winstbejag gaan boven alles.
Maar ik weet zeker dat het toerisme veel kan bijdragen aan de wereld. Daarmee bedoel ik dat toeristen (dus vooral de westerse mens met al haar mogelijkheden) zich gaat interesseren, respecteren en hopenlijk ook conserveren van onze wereldse schoonheid en diversiteit. Hopenlijk resulterend in een harmonieuse maar toch verscheidene toekomstwereld.
Maar nu waar ik naar zoek!
ik zoek eigenlijk naar een plaats in de wereld waar ik mensen kan helpen. Mijn vakgebied is enorm breed maar binnen het vrijwilligerswerk volgens mij erg smal. Ik ben een ontzettende dierenliefhebber (passie) en voor een “leek” weet ik redelijk wat af van de dierenwereld.
Ik zoek dus eigenlijk (lees mijn titel en beschrijving) een organisatie (die wel de onkosten betaald, ik ben immers maar een arme student) met projecten die betrokken is bij duurzaam toerisme of met ecologische projecten in het buitenland.
Ik ben een welwillende, enthousiaste persoon/ vrijwilliger die graag een steentje bij wil dragen aan het mooier maken van onze aarde!

Hoi Bart,

Ik heb geen adressen voor je van organisaties die onkosten vergoeden, maar wel adressen van organisaties die niet duur zijn. Hopelijk heb je daar wat aan…

In Thailand is ecotourisme een opkomend iets. Trekkings in de verschillende delen van het land worden zo nu en dan al in een ‘eco-tourisme variant’ aangeboden. Hill Tribes worden door deze instanties niet uitgebuit.

In Nederland kun je hiervoor contact opnemen met de SIW. Zij kunnen je zowel aan projecten van een paar weken, als lange termijn projecten helpen. (Een aanrader!)
In Thailand zelf heb je Ecoventure, zij bieden ook verschillende projecten aan voor verschillende tijden.

De organisaties die ik ken buiten Thailand zijn allemaal een stuk duurder…

Voor adressen wil ik verwijzen naar mijn website, www.ikreis.net

Groet, Jenny

Hallo Bart,
ben benieuwd wat je nu doet met eco toerisme.
Bastiaan

Dag Bart ,

Lees verder mijn bericht ,ik wil zelf een project Ecotoerisme in Tunesie ,en heb mensen net als jij nodig om een plan te ontwikelen en hoe het best kan ik starten:
"Ik ben een klein project in ecotoerisme in het Noorden van Tunesië aan het opzetten. Het is een bescheiden project om te proberen regionaal economisch belang, toerisme en milieuaspecten samen te brengen in een innovatief project. Het bestaat nu uit een stuk land van 10 hectare op slechts 300 meter van het strand en ben bezig een ontwerp te laten maken voor de ontwikkeling en de nodige vergunningen voor eco-recreatie terrein. De grond ligt op 70 km van de luchthaven van Tunis, 60 van de haven van Rades en 80 km van Hammamet.Nu zoek ik medewerking of expertise van Nederlandse bedrijven die willen meewerken of investeren maar vooral deskundig adviesover het aanvragen van subsidies van Nederland of Europa om dit duurzame plan te helpen ontwikkelen.Misschien een stichting oprichten? Ik zoek iemand die ervaring heeft met Europese subsidies aanvragen en/of zoek partner die kan meehelpen of eventueel ervaringen uitwisselen. IK kom uit Tunesië en ik woon 33 jaar in Nederland en heb beide nationaliteiten NL plus TN
Mail : mounir0000-9@hotmail.comTel 0623665831