Economische situatie

Hola a todos,

We weten denk ik allemaal wel dat de economische situatie niet echt best is in Andalusië. Toch trekt het Nederlanders om te emigreren naar de autonome regio.

Wat denken jullie hoe de economische situatie zal zijn binnen 5 jaar in Andalusië?

Brand maar los!!! Ik ben benieuwd wat jullie denken hoe het zal zijn.

Saludos!

Una pregunta muy interesante.

Een blik in de toekomst is gekoppeld aan het heden en verleden.De economie van Andalucía is vnl gebaseerd op het toerisme en de agricultuur.
Toerisme: de kwaliteit is prima, één van de beste ter wereld, goede infrastructuur, zon, zee, je kunt zelfs skiën en de natuur is fantastisch. De overwinterende engelsen zijn vertrokken maar daar zijn andere nationaliteiten voor in de plaats aan het komen (o.a. russen).
Andalucía is altijd een goede bestemming geweest voor buitenlanders, geen oorlogen, geen natuurrampen, niet al te duur. Door de jaren heen is het altijd een min of meer populair gebleven.
De Andalusiër zelf heeft op dit moment erg weinig geld en zal vnl in eigen comunidad op vakantie gaan, wat de economie weer bevorderd.
Over 5 jaar zal Andalucía denk ik nog steeds een belangrijke bron van inkomsten uit het toerisme halen, wat altijd zo geweest is.

De 2de tak zal over 5 jaar ook nog bestaan: olijfolie uit Jaén, sinaasappels en olijven uit Sevilla, de aardbeien van Huelva en niet te vergeten de kassenbouw in Almería waar heel veel groenten worden gekweekt. En dan heb ik het nog niet eens over de bloementeelt.

De industrie is minder in Andalucía dan in andere delen van Spanje, desalniettemin is er toch veel bedrijvigheid: vnl. kleinere en middelgrote bedrijven die op dit moment vaak vechten voor hun bestaan. Velen van deze bedrijven zijn aan het veranderen, daar de nationale markt op z´n gat ligt gaan velen het avontuur van exporteren aan.
Dat gaat met afwisselend succes, veel bedrijven zijn familiebedrijven en hebben een traditionele hierarchie en bedrijfsvoering. De baas is de baas en zonder toestemming van de baas wordt er weinig inititiatief genomen. Kennis van engels is gebrekkig en dus wordt het moeilijk om met succes te exporteren, bovendien is er de angst dat klanten “ver” weg zijn. Je kunt niet even langs om je geld te halen.
Toch leert men snel en denk ik dat ook hier uiteindelijk wel succes zal worden behaald. Het spaanse produkt en dus ook het andalusische is van goede kwaliteit (beter dan bijv. de meeste italiaanse) en tegen goede prijzen (de chinezen buiten beschouwing latend).
Over 5 jaar zal men halverwege zijn met deze omvorming en zal hoogst waarschijnlijk ook de nationale markt weer een beetje zijn aangetrokken.
Wist je overigens dat Chanel Nº 5 in Andalucía wordt gemaakt? Ergens in een dorpje wordt het gemaakt en met grote tankwagens vervoerd.

Het grote probleem op dit moment is de Andalusiër zelf. Men heeft de laatste jaren geleefd als nooit te voren, dure appartementen (in Sevilla betaalde je tot voor kort 200.000 € voor 100 m2) een nieuwe auto, de koelkast vol en alles op afbetaling met een familie inkomen van 1800 tot 2000 € netto per maand. Veel mensen zijn nu werkeloos, komen niet aan de bak vanwege o.a. lage opleiding en moeten wel hun schulden afbetalen. Die tendens zal nog wel even voortzetten. Ik verwacht dat dit nog wel een aantal jaren zal gaan duren voordat hier verbetering in komt.
In heel Spanje zal de mentaliteit drastisch gaan veranderen. De werkende jeugd zal langer thuis blijven wonen of gaan huren. Nieuwkoop is nu al aan het verminderen, je laat alles zoveel mogelijk repareren. En met name de pensioenen zullen een probleem worden. Ik ben zo ongeveer van de laatste generatie die een eigen huis heeft en dat als appeltje voor de dorst heeft als ik op mijn 67ste stop met werken. Traditioneel ga je dan bij 1 van je kinderen wonen, maar als die een huurhuis hebben en je zelf geen huis hebt kunnen verkopen zal dat in de komende 10 jaar sterk gaan veranderen.

Kortom over 5 jaar zal er denk ik een lichte verbetering in de huidige situatie zijn, de grote vraag is hoe we die 5 jaar door gaan komen. De crisis is nog niet voorbij en de spaanse regering maakt het voor de meeste mensen niet makkelijk om die tijd door te komen. Andalucía als autonome regering heeft in verhouding tot de meeste anderen weinig schuld en dat is weer een lichtpuntje, vooral omdat PSOE, dit keer samen met Groen Links, verder gaan regeren en iets meer aan de “gewone” mens denken dan de PP.
We zullen doen wat we altijd hebben gedaan: elkaar steunen. Op dit moment valt iedereen terug op familie en vrienden, zo komen we er wel doorheen.