ECO-VIEW 001: CAMPING EN GALLERIE THYENCAMP
INTRO
Met trots presenteer ik u de eerste ECO-VIEW in het forum ecotoerisme op Wereldwijzer! De primeur is tot stand gekomen in samenwerking met camping annex galerie Thyencamp. De ondernemers van deze klimaatneutrale Nederlandse camping zullen u in deze ECO-VIEW vertellen over hun onderneming en over hun visie op het ecotoerisme en wat daarmee te maken heeft.
WIE
Camping & Galerie Thyencamp, daar waar kunst, milieu, natuur en recreatie hand in hand gaan. Zo opent de website van de camping die als eerste in Nederland het kamperen klimaatneutraal mag aanbieden. En daarmee is niets teveel gezegd. Op Camping & Galerie Thyencamp komen recreatie, milieu, natuur en kunst samen tot een vloeiende eenheid in het prachtige Drentse landschap. Dat Thyencamp een klimaatneutrale camping betreft, betekent niet per definitie dat de camping ook primitief genoemd kan worden; de sanitaire voorzieningen zijn zeer luxe uitgevoerd, er is een recreatiezaal annex galerie, bovendien is deze voorzien van computers met internetconnectie en tevens heeft men beschikking over WIFI-connectie. Ook zijn er door het seizoen wisselende exposities van professionele kunstenaars te bewonderen. De restauratie laat ook niet te wensen over, u kunt terecht voor diverse drankjes en lekkere ijsje mogen natuurlijk niet ontbreken. Uiteraard zijn deze producten allemaal ecologisch en van FairTrade kwaliteit. Het kampeerterrein is ruim en beschikt over ongeveer 25 plaatsen, welke elke grotendeels voorzien zijn van water, stroom en riolering. Wel… mocht u overwegen Thyencamp te gaan bezoeken, kom dan per fiets of trein, want voor diegenen gelden extra kortingsregelingen!
Camping/Galerie Thyencamp
Laaghalerveen 23
9414VH Hooghalen (Drenthe)
Tel.: +31 59 3592330
Evt. mobiel: +31 6 20540796 (alleen van 09:00 - 23:00 uur)
E-mail: [EMAIL=“info@thyencamp.nl”]info@thyencamp.nl
VERDIEPING
Thyencamp mag zich, als trotse houder van vier verschillende erkende ecolabels, kwalificeren als een ecologisch verantwoorde en klimaatneutrale camping. Zo hebben ze het “Greenkey Gold” label, het “Eceat-label”, zijn ze partner van MVO-Nederland en hebben zij het label “klimaatneutraal kamperen” van de milieu- en klimaatorganisatie HIER. Er zijn veel verschillende opvattingen over wat nu precies ecologisch is en hoe dat gedefinieerd wordt door verschillende organisaties, ondernemingen en bedrijven. Zelf definiëren de eigenaren een ecologische onderneming als volgt: een ecologische onderneming is een onderneming die bij alle activiteiten kijkt naar de consequenties voor milieu en klimaat. En dat gebeurt op deze camping zeker! Bij alle acties wordt gekeken naar de consequenties ervan voor de leefomgeving en het klimaat. Op grond daarvan wordt besloten of het verantwoord is of dat het eventueel anders of beter kan.
Ecologisch verantwoorde ondernemingen hebben vaak een belangrijke taak bij het beschermen van de natuur. Ze zorgen voor het behoud en herstel van de natuur ter plaatse of elders. Op camping Thyencamp zorgen ze ook voor het behoud van de natuur en probeert men de gasten bewust te maken van wat we in Nederland aan prachtige gebieden hebben, waar we zuinig mee om moeten springen. Zo zijn er diverse wandel- en fietstochten uitgezet in de omgeving. Verder wordt er veel aandacht besteed aan de bedreiging van natuurgebieden.
“Als redactielid van duurzaamnieuws.nl en goodblog.nl heb ik wat extra publiciteitsmogelijkheden en dat is zeer voordelig als je ecotoerisme en de promotie ervan onder de aandacht wilt brengen.” Aldus Paul Tienkamp, eigenaar van de klimaatneutrale camping. Het campingterrein is, door de aanplant van uitsluitend inheemse bomen en struiken, ingericht om voedsel en bescherming te bieden aan vogels, egels et cetera. Daarnaast zijn er nog een stuk of 80 hoogstamfruitbomen geplant.
Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel van ecologisch verantwoord ondernemen. Een ecologische onderneming is niet altijd een duurzame onderneming en een duurzame onderneming is op zijn beurt niet altijd ecologisch. Maar vaak gaat dit toch hand in hand, waar ecologisch verantwoord gehandeld wordt is duurzaamheid vaak een belangrijke factor. Zelf definiëren de eigenaren een duurzame onderneming als volgt: een duurzame onderneming is een onderneming die bij alle activiteiten kijkt naar alle consequenties. Dus niet slechts voor milieu en klimaat, maar ook voor de maatschappij, werknemers, klanten, verwante organisaties, concurrerende organisaties, regionale bedrijven, belanghebbenden enzovoort. Het gaat daarbij dus om de totale keten; dus het kritisch kijken naar inkoop en naar verkoop ofwel de dienstverlening aan de klant. Naast de oplettendheid naar milieu en klimaat wordt er ook gedacht aan de locale welvaart. Zo prevaleert samenwerking met locale leveranciers boven de laagste prijs, zoals bijvoorbeeld het geval is bij de verhuur van fietsen, de inkoop van broodjes en het slachten van de schapen bij een locale slager.
Het slachten van de schapen bij een locale slager is overigens ook uit oogpunt van dierenwelzijn, attendeerde Tienkamp. De schapen hoeven zo minder lang vervoerd te worden en dat is voor de dieren alleen maar prettig. Er is ook intensief contact tussen Thyencamp en onder andere “Milieufederatie en Landschapsbeheer Drenthe”, waarbij verschillende aandachtspunten zijn.
Tot zover het verhaal van de onderneming van Paul en Marjo Tienkamp zelf. Ik stelde ze buiten de vragen over hun eigen onderneming nog een aantal algemene vragen. Deze vragen zullen in iedere ECO-VIEW terug komen. Dat zal laten zien hoe ondernemers in die branche in het algemeen over ecologie, duurzaamheid, milieu en dergelijke denken.
ALGEMEEN (in vraag en antwoord)
***Waarin onderscheid een onderneming zich, wanneer deze zich als ecologisch verantwoord beschrijft volgens u? ***
“Er van uit gaande dat die beschrijving de lading dekt, zal een ecologische onderneming zich niet alleen confirmeren aan de bij certificering (bijv. SKAL) gestelde eisen qua grondstoffen, maar ook oog hebben voor de overige consequenties voor natuur en milieu van de totale bedrijfsvoering (dus niet beperkt tot het productieproces).”
Zou u ecotoerisme definiëren als positieve, of negatieve vorm van toerisme? Duidelijker: Draagt ecotoerisme, volgens u, bij aan de bescherming van natuur en wild of heeft het juist een averechts effect?
“Dat is of kan een dilemma zijn. Waar natuurgebieden opgeofferd worden ten behoeve van recreatie zijn we meestal verkeerd bezig. Daarentegen kan ecotoerisme ook bijdragen aan bewustwording van de gasten. Voorbeeld uit onze praktijk: indien onze gasten per trein komen, worden zij gratis opgehaald van het station. Komen zij per fiets naar de camping, dan krijgen zij 10% (extra) korting. In de week van de vooruitgang bieden we OV’ers en fietsers zelfs 50% korting. Belangrijk is verder duidelijk te maken wat het effect is op de vakantievoetafdruk van het kamperen in Nederland door Nederlandse toeristen vergeleken met een vliegreis naar de andere kant van de wereld.”
Hoe beschrijft u de gemiddelde ecotoerist, is het een heel eenzijdig volk, bijvoorbeeld alleen maar alternatieve, veganistische natuurfreaks, of zijn er ook veel stedelingen met minder verstand van zaken? Veel ouderen of juist ook veel jongeren, enzovoort…?
“Ik weet niet wat de gemiddelde ecotoerist is; wél ken ik onze gast. Daar kom je zeker veel hoog opgeleide, vegetarische, mediterende, esoterisch gerichte mensen tegen. Ik vermijd zo veel mogelijk een elitair stempel te krijgen. Daarom ook rokende en ‘bier-uit-blik-drinkende’, minder actieve mensen. Maar eerlijk is eerlijk… die zijn bij ons zeldzaam.”
Wat is uw visie op het ecotoeristisch beleid en op de naleving en controle ervan? STELLING: “Ecotourism is responsible travel to natural areas which conserves the environment and improves the welfare of local people.”
“Ik heb gemengde gevoelens over eco-reizen naar ontwikkelingslanden. Toen ik bij de Novib werkte heb ik diverse projecten bezocht in India. Het effect was praktisch gezien positief (meer projecten, nieuwe ideeën uitgewisseld), maar af en toe wel gênant om als de man van het geld onthaald te worden in een dorp, hoewel men er plezier in leek te hebben.
Om kort te gaan… ik weet het niet.”
Met de stelling in het achterhoofd: Hoe vindt u het dat de welvaartsverbetering, daarmee een economische vooruitgang, en de duurzaamheid van de natuur in één zin voorkomen? Een tegenstelling of een logisch verband? Het stimuleren van de economie gaat immers meestal gepaard met achteruitgang van flora en fauna.
Het betreft complexe keuzes. Er zijn mogelijkheden om zowel de economie te laten groeien als de duurzaamheid te waarborgen. Maar dan moet je wel heel zorgvuldig te werk gaan. Als het ons in het rijke westen niet lukt, hoe kunnen we dan van landen als China en India enzovoort verwachten dat het daar wél zou kunnen?!
Wat u verder nog kwijt wilt, maakt niet uit wat het is: ervaringen, varhalen van u of van bezoekers, krantenberichten, meningen, frustraties, enz… enz…
Zie: SUPPLEMENT
Alvorens u aan het “SUPPLEMENT” begint wil ik Paul en Marjo Tienkamp hartelijk bedanken voor hun participatie. Ik vind het fantastisch dat zulke gedreven en enthousiaste mensen met een mooie, ideologische onderneming, het mogelijk hebben gemaakt de eerste ECO-VIEW te publiceren. Ga zo door en ik hoop dat “Camping & Galerie Thyencamp” dan nog lang haar bijdrage aan het milieu en het klimaat kan leveren.
SUPPLEMENT (Artikel)
Klimaatneutraal kamperen
“Klimaatneutraal”, milieuvriendelijk", “duurzaam”: tegenwoordig een commerciële succesformule. Hoe eerlijk gaan grote bedrijven hiermee om?
Een kleine ondernemer geeft het goede voorbeeld.
De klimaathype is op zijn hoogtepunt. Plak ergens een groene sticker op en het vliegt over de toonbank. Grote bedrijven zijn hier natuurlijk ook achter en bieden allerlei “klimaatneutrale” diensten en producten aan. Maar in hoeverre berusten deze claims op waarheid?
In het Drentse Hooghalen runnen Paul en Marjo Tienkamp een klimaatneutrale camping. “Ik erger me aan de multinationals die met zogenaamde compensatiemaatregelen schuldgevoel afkopen”, zegt Paul Tienkamp. “Het compenseren van zoveel schade aan het milieu kan eigenlijk niet. Dan heb je aan een aardbol niet genoeg om al die bomen te planten. Het gaat erom dat mensen hun gedrag veranderen en beginnen bij zichzelf.”
Klimaatverantwoord leven is volgens Tienkamp eigenlijk een verplichting voor iedereen. “Wat mij betreft hoeft het niet allemaal zo vrijblijvend te zijn. De hype is over een jaar over, terwijl er nog heel wat moet veranderen om de wereld te redden. Vooral grote bedrijven moeten hun instelling veranderen. Het is goed mogelijk om klimaatvriendelijk te ondernemen, kijk maar naar onze camping.”
Hoe gaat het er op camping Thyencamp dan aan toe?
“We besparen ten eerste heel veel energie door bijvoorbeeld isolatie en spaarlampen te gebruiken. Verder wekken we zelf energie op met zonnepanelen. We vangen regenwater op om de toiletten mee door te spoelen. Voor de rest gebruiken we groene stroom en groen gas en alleen als het echt niet anders kan, zoals bij de auto, doen we aan compensatie.” Schoonmaken gebeurt met verantwoorde producten en in de brandblussers zit eco-foam. In de bar drinkt men klimaatneutraal bier en eco-koffie. Op deze manier oefent de camping geen invloed uit op het klimaat en voldoet daarmee aan de voorwaarden van de HIER campagne voor klimaatverandering. Ook heeft de camping de Gouden Greenkey en is hij partner van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Het komt voor Tienkamp mooi uit dat het klimaat tegenwoordig zo’n hype is. “Onze manier van werken komt voort uit idealisme,” zegt Tienkamp. “Privé waren we altijd al veel met energiebesparing bezig en toen de camping ruim drie jaar geleden open ging, zetten we dit als vanzelfsprekend door. Aan de andere kant ben ik ook gewoon ondernemer. Het is voordelig om weinig stroom te gebruiken. En natuurlijk surf ik graag mee op de klimaathype.”
De echte milieufreaks stonden afgelopen zomer dus met hun tent in Drente. “Tachtig procent van onze gasten kiest inderdaad speciaal voor onze camping vanwege het klimaatneutrale beleid. Bij ons staan geen groepen jongeren die een muur bouwen van bierkratjes. Airco in de caravan is onmogelijk omdat we maar 6 ampère stroom aanbieden. Er komen veel geëngageerde mensen, vaak wat hoger opgeleid en werkend in het onderwijs of in de gezondheidszorg. Maar met de TT staan we ook helemaal vol, en dat zijn echt niet allemaal eco-freaks.” Het komt wel eens voor dat zelfs de superbewuste Tienkamp op zijn vingers getikt wordt. “Voor sommige mensen gaat het nog niet ver genoeg. Er komen bijvoorbeeld strenge vegetariërs die niet kunnen begrijpen dat onze schapen op een gegeven moment geslacht worden. En als ik veel last van distels heb, spuit ik wel eens met gif.”
**Door: **Elja Looijestijn
Bron: VPRO-gids
Graag tot de volgende ECO-VIEW!