Ebola in West Afrika - Wat doe jij?

Ebola verspreidt zich in West Afrika.

Wat doe jij? Wel of niet naar Gambia?

Aangezien er in Gambia nog geen gevallen van Ebola bekend zijn zie ik nu nog geen reden om niet te gaan.

Groetjes Mieke

Het zal mij voorlopig ook nog niet weerhouden om naar Gambia te gaan hoor! En zelfs als het Gambia wel bereikt vraag ik me af of ik thuis zou blijven, aangezien de kans op besmetting zeer klein blijft :wink:

Groetjes,
Erwin

Het valt me op dat er ook op deze site niets vermeld wordt over EBOLA.
Dit, terwijl dit toch een groot probleem gaat worden, óók in Gambia.
Het eerst “ebolageval” is enkele dagen geleden vastgesteld in Senegal. Het buurland van Gambia.
Omdat er erg veel verkeer tussen deze twee landen is, is het niet ondenkbaar dat het ook mensen in Gambia besmet.
Dit is geen advies om niet te gaan, maar een advies om allert te zijn en bewust te kiezen of je gaat of niet.
Het is ECHT niet te vergelijken met bv. Malaria. Want als je Ebola krijgt ga je onherroepelijk gewoon dood!
Als je gaat, hou je aan de geadviseerde manier van omgang met mensen en hygiene.

Iets verder kijken Jack… Op 8 augustus heb ik een topic over Ebola geopend :wink:
Het ‘leeft’ hier gewoon nog niet zo erg…
Persoonlijk maak ik me er nog weinig zorgen over. Zal mij vooralsnog ook niet tegenhouden om te gaan. Kans op malaria lijkt me groter, al is dat natuurlijk goed te behandelen tegenwoordig. Kans op besmetting op dit moment omschreven als ‘extreem laag’. Berichten in de gaten houden. Wanneer er een negatief reisadvies komt krijg je je centjes terug. Als het risico groter wordt zal de overheid dit echt wel uitvaardigen. Ebola willen ze echt wel buiten de deur houden.

Goed uitkijken wat je doet als je gaat, en met wie zal een hoop voorkomen. Al deed ik dit altijd al :wink:

Via Wereldwijzer app

Sorry Erwin, er overheen gelezen.
Maar ik schrik een beetje van de reacties.
Je kan inerdaad véél eerder malaria krijgen. En als je dat krijgt, is het als je er vlot bij bent nog prima te genezen.
Echter als je Ebola krijgt ga je dood!!! Er is dan niets aan te doen want er zijn geen medicijnen tegen.
Vergelijk het met de pest vroeger.
Hele volksstammen zijn toen uitgeroeid.
Wij hebben nu echter veel meer mogelijkheden, waardoor we het versprijden kunnen tegengaan.
Maar dan moeten we er wel verstandig mee omgaan, niet de verantwoording bij de regering leggen en zeggen dat het meevalt.

Je hebt gelijk Jack. Helemaal met je eens, maar paniek is altijd een foute raadgever. En de bevolking van Gambia is er niet echt bij gebaat als we vanaf morgen niet meer gaan.
Maar ik begrijp hen die Gambia een jaartje overslaan.

Zelf voorzichtig zijn als je wel gaat en de berichtgeving in de gaten houden is het beste wat je kunt doen.
Voorzichtig moet je in Afrika altijd zijn. Nu is extra voorzichtigheid geboden! Als je je daarvan bewust bent kan er op dit moment, volgens mij, weinig mis gaan…

Via Wereldwijzer app

ps. niet iedereen overlijdt aan ebola.

“In Afrika overlijdt meer dan de helft van de patiënten.” bron: RIVM

NB. beide onderwerpen even samengevoegd :wink:

Tsja, in plaats van welles/nietes discussies is het wellicht ook handig wat tips omtrent preventie te vergaren. We zitten net te overwegen om weer eens naar het ons zo geliefde Gambia te vertrekken. Zijn er tips?

IK wil ZEKER geen welles nietes discussie, maar ook niet van: “Het is er niet, dus er kan ons niets gebeuren”.

Mee eens, voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast :slight_smile:

Theo… Jack en ik hebben geen discussie volgens mij hoor. Van welles nietes is geen sprake :wink:
Ben het met Jack eens; Ebola is levensgevaarlijk en daar moet je niet luchtig over doen of je hoofd voor in het zand steken.

Tips? Vermijd contact met zieke mensen. Was goed je handen. Vermijd contact met lichaamsvloeistoffen…
Type ‘ebola’ in op Google en je vind plenty sites zoals die van het RIVM of GGZ met voorzorgsmaatregelen.

Via Wereldwijzer app

Zal zeker even kijken bij RIVM had ik nog niet aan gedacht. Wel/niet sloeg louter op jouw openingspost. Jeanne en ik gaan waarschijnlijk wel maar absoluut niet met oogkleppen. Het risico, klein waarschijnlijk, onderschatten we niet.

Overigens is Jeanne al aan het zoeken naar een leuk jurkje voor Abdu’s dochter :slight_smile:

Wat leuk! Gisteren nog bericht ontvangen dat het met Rohey allemaal goed gaat. Eet en groeit goed!

Al een paar dagen staat er aan de Acces bank een rugsproeier die door de security bedient wordt.Telkens er een klant komt is het :Sorry ebola instructions,you should wash hands before entering.
Typisch Afrikaans om met zulk werktuig de klanten te verwelkomen.
Ook worden er smsjes verstuurd om de bevolking te informeren.Zoals geen handen meer schudden ,het contact met zieken en doden vermijden ,en het wassen van handen met zeep.Het bericht eindigt met :Keep The Gambia ebola free!

http://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Algemeen_Actueel/Veelgestelde_vragen/Infectieziekten/Veelgestelde_vragen_Ebola

Hallo allemaal, in oktober vertrekken wij naar ons geliefde Gambia en vrienden daar. Zolang er geen negatief reisadvies is gaan we gewoon genieten.
En natuurlijk de hygiëne regels volgen zoals gewoonlijk.

Groetjes Jolanda en Theo

Ik geef jullie groot gelijk Jolanda en Theo!

Veel plezier!

Hoi Forum lezers.

Ik vertrek begin november voor mijn derde keer in één jaar naar Gambia, pas wanneer hier in Belgie het negatieve reis advies wordt uitgeroepen, zal ik (mogelijk) mijn reisplannen wijzigen. De voorschriften naar hygiene wat opvolgen en echt knuffelen ga ik daar ook niet doen. Een hand-shake lijkt me al meer dan voldoende, ik kijk er naar uit.

voor een handshake waarschuwen ze daar toch ook??