Duni

hallo, wij gaan deze zomer naar duni kan er iemand een beetje info geven over de streek daar,en het vilagge holiday resort?
dank u bij voorbaat:vak02:

Het enige dat ik van Duni weet is dat het vijf grote, goede hotels zijn en verder eigenlijk niets. Er is geen dorpje (noemenswaardig) in de buurt en het dichtsbijzijnde stadje is Sozopol.
Sozopol is absoluut een aanrader voor een dagje heerlijk slenteren.

Groetjes Tonia.

Ik weet dat ik te laat ben met de reaktie, maar toch wil ik mijn ervaring hier delen met eventueel nieuwe bezoekers, die geinteresseerd zijn in de streek nabij Duni.
Ik bracht er in de zomer van 2011 eenpaar fantastische weken door op en nabij het strand. Ik was er met een kleine camper en bezocht ( met als “thuisbasis”) het strand van Duni, de omgeving.
Vrij kamperen is hier nog gewoon mogelijk. We stonden op 10 meter van de Zee. Heerlijk rustig en ongerept. Aan de andere zijde van de toegangsweg lag een natuurgebied, wat overigens ontoegankelijk was vanaf onze locatie. Overdag kwamen zo rond 0900 de eerste “badgasten”. Ze allen zochten de rust en het genieten van zon zee en strand, sommigen visten. Als je meer vertier zoekt zijn er drukke stranden in de buurt, maar wij zochten de rust en de vrijheid. We hebben er genoten. De plaatsen zoals sozopol zijn zeer touristisch, gezellig druk en met een overvloed aan lekker eten. Vooral de visgerechten waren perfect. Ondanks de grote en zeer drukke touristen markten waren de prijzen nog zeer redelijk. Mijn hart is daar gebleven en ik ga zeker terug.

Hoi Lovehunter, als Bulgarije je zo goed bevallen is kan ik je zeer zeker de omgeving van Arbanasi en Veliko Tarnovo aanraden.
Midden-Bulgarije in een prachtig, vloeiend berglandschap met heel veel bezienswaardigheden waarvan Arbanasi en Veliko Tarnovo zeker niet de minste zijn. Ik ben afgelopen mei in die omgeving geweest en heb er genoten. Voor wat betreft het prijspeil, dat vond ik in Sozopol al zeer goedkoop naar onze maatstaven, het eten in Bulgarije is eigenlijk overal gewoon lekker. Ik was in Veliko Tarnovo, op een terras heerlijk in het zonnetje, 7.50 Euro kwijt voor: 1 goede kop koffie, 1 cola, 1 fruitsalade vol met versgesneden fruit (gelukkig geen meloen) + een klein flesje wijn.
Die fruitsalade was zo groot met een geweldige (met suiker) berg slagroom
erop dat ik de rest van de dag vol zat. Die 7.50 Euro was dan nog incl.
20% tip, hoewel ik het gewoonlijk bij 10% hou. Kom in Nederland, Frankrijk,
Belgie of Italie maar eens om dat soort prijzen.

Dank voor je reaktie en… Ja, ik ben na mijn eerste ervaringen terug gegaan en heb 3 weken in de omgeving van Lovech gezworven; Ook Pleven en Tarnevo heb ik bezocht. Geweldig genoten. Ik kan een ding niet begrijpen. Hoe is het mogelijk dat voor zo’n prachtig land er zo weinig bekend is in Nederland. Ik begreep dat de zwarte zee kust in opkomst is, maar ik ben het 100% met je eens, dat het midden eveneens geweldig is. Mijn volgende wens is in BG de bergen in te gaan. Ook daar moet het zeker genieten worden;
Ik wens je ook veel plezier en geluk bij een eventueel volgend bezoek. Ik raad het iedereen aan.
с обич
Jan

Hoi Jan, dat heeft twee redenen, Bulgarije is domweg onbekend in Nederland en het vooroordeel tegen Bulgarije is gigantisch.
Spijtig genoeg hoor en lees ik ook verhalen over Golden Beach in het hoogseizoen waar je absoluut niet vrolijk van wordt.

Sunny Beach is ook zeker geen plek waar jij en ik naar toe zouden gaan.
Giga-hotel na giga-hotel en gedurende juli/augustus een walhalla voor de jeugd, waarvan het gros zich alleen maar bezig houdt met zuipen, vreten en zonnen. Ik ben ook in Kiten geweest, richting Turkse grens, is ook aan te bevelen.

Kiten is een puur vakantiedorp in een mooie omgeving, strand aan de ene en bergen aan de andere kant. Praktisch geen hoogbouw te bespeuren, ze hebben zich afgekeerd van het concept Sunny Beach waar de hele kustlijn verkloot is.

Dit jaar ga ik naar Albanië, ook zo onbekend in Nederland, mensen vragen me stomverbaasd hoe ik daar toch op ben gekomen. Gewoon nieuwsgierigheid dus. Als ik begin juni terug ben laat ik een bericht achter op Wereldwijzer met mijn ervaringen. Ook Albanië schijnt prachtig te zijn. Er zijn drie sites die op de Unesco Erfgoedlijst staan. In 1 van die sites verblijf ik, ook in de bergen tw.: Berat

Groetjes Tonia.

Ik zie er naar uit jouw ervaringen te lezen. De tijd van Chr.Columbus mag dan al lang voorbij zijn, maar nog steeds zijn er plaatsen die er om smeken ontdekt te worden. Waar de grootsheid van de natuur je stil doet zijn en je simpelweg kan genieten van kleine dingen, van de echtheid van de mensen, van de heerlijke smaak van echt fruit, groente en ook vlees of eieren. Smaak die wij bijna zouden vergeten. Dat is hetgeen ik terugvond in een land als Bulgarije. Een nog veel rijkere historie dan wij in ons landje, maar onbedorven in de tijd. De openheid van de bevolking op het platteland, die in schril contrast staat met de negatieve publicaties over maffia en Roma. Het gevoel van veilgheid dat je zelfs in de hoofdstad Sofia, midden in de nacht voelt, na een bezoek aan een stuk rijke folklore in een van de geweldige restaurants.
BG is groots. Veel reisplezier in Albanie
Groet
Jan

Als jullie wat moois willen zien van Bulgarije raad ik je aan de bergen in te gaan. Ik vond de bevolking daar ook heel vriendelijk.

Behalve het Balkangebergte met de bekende Shipka Pass, zijn ook het Rilagebergte en het Rodopegebergte zeker een bezoek waard. Vooral het Rodopegebergte met zijn woeste natuur, verlaten spookdorpen en bijna onbegaanbare wegen heeft op mij flinke indruk gemaakt.

En ja, die vooroordelen, mensen hebben vaak een heel verkeerd beeld van het land, maar het ontkennen van problemen die er wel spelen lost ook niets op. Mijn best wel opvallende Nederlands gekentekende auto kreeg onplezierig veel aandacht op parkeerplaatsen, met een Bulgaarse huurauto had ik dat probleem niet.

Anyway, veel plezier op reis :slight_smile:

Rodope mountains is mijn volgende doel; Weer met de camper; Ik heb wel een beetje schrik voor de wegen, want daar stilvallen met twee lekke banden is niet echt vakantie. Ik heb ook met bulgaarse huurauto’s gereden en ben toen 2 keer bekeurd. ( eigen schuld natuurlijk, te hard rijden op de regelmatig voorkomende stukjes 60 km) Met mijn camper kwam ik er twee keer met een waarschuwing van af.
Zelfs de BG politie is vriendelijk voor Hollanders, ( ondanks dat “we” tegen Schengen zijn.)

Hoi Edwin, aangezien ik geen auto heb, zelfs geen rijbewijs ken ik deze gewaarwording niet, ik doe alles met openbaar vervoer of taxi.
Problemen ontkennen doe ik niet maar ik heb niets anders dan vriendelijk-en behulpzaamheid meegemaakt.

Wel heb ik een aanvaring gehad met drie zwerfhonden met puppen.
Na een bezoek aan een klooster was ik terug gaan lopen en kwam temidden van deze honden terecht.

Ik heb er 1 een schop moeten geven, de andere heb ik, al zijwaarts schuivelend, met mijn buiktasje als slagwapen van me af kunnen houden.
Op een gegeven moment bleven ze stil staan en deden niets meer, ik was
buiten hun territorium geschuiveld.

Ik ben nog een meter of twintig door blijven schuivelen zonder mijn ogen
van die honden te halen, heb vervolgens mijn tasje weer omgegespt en onbedaarlijk staan lachen.
Deels door de spanning en deels omdat het toch echt mijn eigen fout was.
Honden met puppen gaan hun jongen beschermen, gewoonlijk is er geen
kwaadaardige zwerfhond te bespeuren, die worden afgeschoten.

Deze honden waren ook niet kwaadaardig, volgens hun instict was ik mogelijk een bedreiging voor hun puppen en dus vielen ze me aan.
Dat is echt de enige enge ervaring die ik in Bulgarije heb meegemaakt.

Groetjes Tonia.

Groetjes Tonia.

De ervaringen zijn voor mij wisselend geweest wat betreft vriendelijkheid en behulpzaamheid. In het Rodopegebergte heb ik de beste ervaringen wat dat betreft, iemand daar heeft heel veel moeite voor ons gedaan toen we totaal de weg kwijt waren. Op plaatsen waar veel toeristen komen was het soms minder …

@lovehunter
De wegen zijn soms heel slecht, maar de doorgaande wegen zijn goed te doen. Twee lekke banden heb je toch niet zo snel? Maar het is wel anders met een camper dan met een personenauto natuurlijk.

Komende zomer doe ik misschien wel even het land aan met de auto