Duiken thailand juli/augustus

Hallo allemaal,
Heeft iemand tips mbt duiken in Thailand?
We vertrekken 23 juli voor 3 weken thailand(rondtrekken) en ik vroeg me af of je in die periode in zowel de andamanse als de golf van thailand kan duiken. Geen last van erge stroming of slecht zicht? Tips qua duikschool? We hebben ons brevet, maar duiken met gids is toch wel relaxed!
En hoe zit het met similan eilanden? Ik weet dat we er niet op kunnen, maar via bv wicked divers wel daar duiken voor 3 dagen en overnachten op een boot???

Veel vragen! Ik hoop dat iemand tips heeft!
Groetjes Melanie

Dag Melanie,

Ik ben zelf geen duiker, maar als je informatie wil ivm duiken op Koh Chang, kan je altijd een privéberichtje sturen naar Wim. Hij heeft er een duikschool en is zeer professioneel aangelegd. Zijn avatar op dit forum is Wimkochang. Voor de eilanden rond Koh Samui en Koh Pa Ngan zou ik eens toetsen bij Baco, hij kent deze regio namelijk bijzonder goed. Voor duiken rond Koh Tao kan Moira je zeker verder helpen. En voor Phuket en omstreken moet je bij Stevenl zijn.
Nogmaals, ik ben geen duiker, maar volgens mij kan het in het regenseizoen wel ietwat moeilijker zijn om deftig te duiken. Maar maak je geen zorgen, minstens één van deze mensen zal eerstdaags wel reageren op dit bericht en je van alle nodige info voorzien.
Alvast veel plezier gewenst!

Grts,

Jelle

Similans zijn gesloten in Juli. Als iemand tock trips erheen aanbiedt is dat illegaal, ik zou dat zelf momenteel niet doen.

Zicht heeft hier niets met de tijd van het jaar te maken, veel meer met sterke stromingen, en ook die hebben niets met de tijd van het jaar te maken. Wat van belang is is de windrichting. In Juli/Augustus komt de wind uit het Westen, waardoor de zee bij de eilanden in de Golf van Thailand zoals met name Koh Tao en Phangan (geen duiken bij Samui) kalmer is dan in de Andaman Zee en bij Koh Chang.

Dat gezegd hebbend, duiken in de Andaman Zee is het hele jaar door zonder problemen mogelijk, en het duiken in de Andaman Zee bij bijvoorbeeld Shark Point en Bida Eilanden is veel mooier dan het duiken in de Golf van Thailand: veel meer variatie onder water, mooiere koralen en meer leven.

Wedrom bedankt voor je ongelofelijk positieve inbreng, Stevenl: Dus: ‘Zicht heeft hier niets met de tijd van het jaar te maken, veel meer met sterke stromingen, en ook die hebben niets met de tijd van het jaar te maken. Wat van belang is is de windrichting. In Juli/Augustus komt de wind uit het Westen, waardoor de zee bij de eilanden in de Golf van Thailand zoals met name Koh Tao en Phangan (geen duiken bij Samui) kalmer is dan in de Andaman Zee en bij Koh Chang’
Dus: Blijkbaar heeft dit alles toch 100% te maken met de tijd van het jaar dat je deze plaatsen bezoekt om te duiken, immers blijkt de windrichting (surprise, surprise) af te hangen van de tijd van het jaar!:wasted:
Serieus, Steven, Ik ga hier nu al een jaar of twee mee op het forum en ik ben het eerlijk gezegd beu dat jij het blijkbaar nodig vindt om iedereen die een post zet ivm iets waar jij iets van af weet nodeloos de grond in te boren.
Je schrijft letterlijk:
‘In Juli/Augustus komt de wind uit het Westen, waardoor de zee bij de eilanden in de Golf van Thailand zoals met name Koh Tao en Phangan (geen duiken bij Samui) kalmer is dan in de Andaman Zee en bij Koh Chang’
Als je hier geen verwijzing geeft naar een tijdsperiode, dan weet ik het ook niet meer.

Lighten up, dude. Nobody lives forever.:kus:

Grts,

Jelle

Btw, ik heb er al spijt van dat ik je bij de vorige post vernoemd heb. Wat ben jij toch een zuurpruim, dude. Als ik binnen 5 jaar in Thailand woon, zal ik toch een stuk positiever met m’n situatie omgaan.

Met ontzaglijk lieve groeten,

Jelle

ps. aan de oorspronkelijke poster van deze topic (Melanie en Ronald): trek je deze heisa niet aan, er zijn nog altijd een hoop gemotiveerde posters op dit forum. :wink:

Wat wil je nou Jelle? Ik geef hier gewoon goede en volledig correcte informatie. Waar boor ik hier iemand de grond in?

Het is precies zoals ik schreef: ‘In Juli/Augustus komt de wind uit het Westen, waardoor de zee bij de eilanden in de Golf van Thailand zoals met name Koh Tao en Phangan (geen duiken bij Samui) kalmer is dan in de Andaman Zee en bij Koh Chang’; en ‘Zicht heeft hier niets met de tijd van het jaar te maken, veel meer met sterke stromingen, en ook die hebben niets met de tijd van het jaar te maken.’

Stromingen onder water en zicht onder water hebben dus niets met de windrichting te maken.

Maar jij begrijpt dat blijkbaar niet, als niet duiker heb je hier blijkbaar geen verstand van. Geen probleem, maar beschuldig mij dan niet van allerlei zaken. En ja, **hier **geef ik aan dat jij hier post over een onderwerp waar je geen verstand van hebt.

Jelle,

Om eerlijk te zijn zie ik ook niet waar steven iemand de grond inboort hij geeft volgens mij gewoon de info waarom gevraagd wordt. De enige persoonlijke aanval die ik zie is die van jou, en dat ben ik eigenlijk niet van jou gewend, en dat zal niet motiverend werken voor steven.

Hoe had steven het dan moeten schrijven?

Groeten

JJ

‘In Juli/Augustus komt de wind uit het Westen, waardoor…’, maw het hangt dus wel af van de tijd van het jaar.
Wat de reden erachter is, ken ik idd niet. Zoals ik in m’n eerste post al schreef, ik heb geen ervaring met duiken.
Sorry Steven, ik heb in m’n eerdere post misschien wat te snel gereageerd,
maar het gaat me om de algemene teneur van veel van jouw reacties.
Ik vind ze vaak zeer zuur. Dit gezegd zijnde, je bezit veel kennis, dat wordt geapprecieerd.

Grts,

Jelle

Een zee die niet-kalm is, geeft niet per definitie slecht zicht. En een zee die wel kalm is, geeft niet per definitie goed zicht.

Zicht hangt van veel dingen af. Bijvoorbeeld stroming onder water (heeft niks te maken met de wind), stroming op het oppervlakte/surf (heeft deels wel te maken met de wind), de stand van de maan (eb en vloed), de hoeveelheid neerslag, en soms ook de seizoenen (in bepaalde seizoenen kan er meer plankton in het water zitten, en dan is het zicht slechter).

Dit even als toelichting, ik heb echter nog nooit in Thailand (wel elders) gedoken en kan daar niks over zeggen.

Kees, het wordt nu eens tijd dat je wat nuttigs gaat bijdragen aan dit forum. Ik begin langzamerhand een beetje genoeg te krijgen van al die posts van je zonder dat je daadwerkelijk iets bijdraagt aan dit forum en mensen adviseert (een enkele uitzondering daargelaten).

Bij voorbaat dank voor je medewerking.

Nu graag weer on-topic: DUIKEN THAILAND JULI/AUGUSTUS.

Geen probleem, ik vind jouw posts vaak geouwehoer, denk dat we iets anders tegen zaken aankijken :slight_smile: Of misschien niet eens aankijken maar gewoon weergeven, ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.

En ach Jelle, als ik email met klanten dan maak ik me vaak een voorstelling van hoe ze zijn, en als ik ze dan voor het eerst ontmoet heb ik het zelden bij het rechte eind.

Hier in de Andaman Zee wordt het zicht op veel duikplaatsen met name beinvloed door de stand van de maan (eb en vloed), en daarmee getijdenverschil en daarmee sterkte van de stroming onder water. Groot getijdenverschil (volle en nieuwe maan) geeft sterkere stromingen en minder zicht dan kleiner getijdenverschil (eerste en laatste kwartier).

Maar op sommige plaatsen is het altijd goed zicht, op andere kan er in Maart/April veel plankton in het water zijn met dus minder zicht maar ook grotere kans op manta’s, er zijn duikplaatsen waar het met een woelige zee altijd goed zicht is, en zo zijn er altijd uitzonderingen op een algemene regel.

Zullen we het daar idd maar bij houden. :chin:

Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties!
Ook de zogenaamd negatieve(ik heb ze niet als negatief ontvangen/gelezen)

Ik weet in ieder geval dat ik niet bij similan ga duiken:-)
Welke duikscholen zijn aan te raden? Die niet massaal en onverantwoord bezig zijn zeg maar?
Zowel aan de andamanse kust als de golf van Thailand?
Ben toch wel erg nieuwsgierig naar beide wateren!

Bedankt weer!

Als je op koh tao gaat duiken zou ik eens kijken bij http://www.impiandivers.com/ een kleine duikschool van een nederlander die niet twee keer per dag uitvaart zoals de meesten op koh tao maar gewoon 1 maal per dag.
Wij vonden deze duikschool zeer relaxed en hebben hier onze padi advanced gehaald, onze open water hebben we ook gehaald op koh tao (bij zo’n fabriek zoals sommigen het noemen) deze was ook niet echt slecht maar kon niet tippen aan impian divers.

Op phuket heb ik gedoken bij de duikschool van Steven en dat is mij zeer goed bevallen goede uitleg in zijn shop van een medewerker van hem.
Hier zijn we ook diverse duikscholen binnen geweest en hadden toch bij die van steven het beste gevoel.

Ik zou zeggen ga eens een paar duikscholen bekijken en ga duiken waar je het beste gevoel bij hebt.

Groetjes en veel plezier Tabe en Martine.

Dank je wel Tabe en Martine, ik ga ernaar kijken!!