Duiken op de Fillipijnen

Hallo, ik ben Guy en ben van plan om eens te gaan duiken op de Fillipijnen.
Heb ondertussen zowat alle duik-sites van Thailand afgedaan en word deze wat beu gekeken.

Dus iemand goede tips of ervaring op de Fillipijnen??? laat effe weten…

Ik denk dat de beste plaats daar is in BORACAY en ook PALAWAN typ deze eens in google en je krijgt veel mogelijkheden, ik was daar een paar maanden geleden

1 like

:dag:Kijk ook eens naar Malapascua vlakbij Daan Batayaan in noordelijk CEBU maar oppassen voor haaien !!!:vak02:

1 like

google maar eens op Palawan, Malapasua, Bohol, Dauin Negros en Puerto Galera. Dit zijn de voornaamste duikplekken, alle zijn stukken beter dan Boracay.

Frank

Hoi Guy! Als je echt gaaf wilt duiken op de Filipijnen: Palawan!
Rondom Busuanga island liggen allemaal Japanse scheepswrakken, erg bijzonder om daar in rond te duiken en allerlei soorten vissen tegen te komen. Ook boven water is de omgeving hier TOP!

Veel plezier! Gr. Astrid

Hallo,
mijn naam is Maaike Jansen en ik kom al 9 jaar op de Filippijnen. Op het eiland Mindanao in davao kunnen je voor Samal en Talicut prachtig duiken. Je kunt dit perfect regelen via duikcentrum Wind en wave. Echt super! groet Maaike
Ik ga zelf ook weer in mei/juni.

Hoe kom je eigenlijk in bovengenoemde plaatsen? Cebu weet ik per vliegtuig, maar hoe snel ben je er vanaf Manila? Wij willen vanuit Hong Kong naar Manila, en vanaf daar verder reizen, willen zo min mogelijk tijd “verliezen”

vanuit Manila ben je in 2,5 uur (geloof ik) in Davao.

1u55: vlucht vertrekt in Mnl om 11:55 en komt toe in Davao om 13:45. Kostprijs 22,24€ incluis extra duikbagage.>>>

Hai,
Moal Boal bij cebu is prachtig! En wat ik al eerder zei, Koral Riff bij Talicut Davao. regel het bij de haven bij Wind and wave en je hebt het super voor elkaar. Ik ga ieder jaar! Groet Maaike

Welke duiklocaties en duikscholen raadden jullie aan in Cebu?

Een duikschool die zeer goed bekend staat is Seaquest Diving. Staat onder leiding van de nederlander Bert- jan Schaap. Ze hebben 3 vestigingen ,waarvan 2 in Cebu. De ene vestiging zit in Moalboal, in het zuidwesten van Cebu, de andere vestiging is in Malapascua in het noorden van Cebu. Malapascua is bij duikers zeer bekend omdat hier dagelijks de treshersharks van dichtbij te zien zijn. Dit is hun website: http://www.seaquestdivecenter.net/

Boracay
Is prachtig mooi toeristisch eiland met fantastische duiken in heel helder water zicht meer dan 16 meter. Van beginners tot ervaren duiken. Yapak is volgens de kenners de top maar daar heb je het grote werk aan vissen barracuda’s , haaien de hele zwik. Uiteraard ook stromingen.

Puerto Galera / Sabang of small of big lalaguna beach
Hier heb je vaker last van regen tijdens het regenseizoen. Ook hier goede duiken en hier is Canyons een moeilijke maar mooie duik, met de mogelijkheid om ook hier het echte werk te zien. Ook hier veel stromingen en vaker de plek gemist vanwege minder zicht en harde stromingen.
Veel heren komen voor de vissen boven het water en in de morgen duiken is er minder populair als je begrijpt wat ik bedoel

Moalboal/Pescador
Mooie duik, minder divesites dan bovenstaande, maar misschien nog ietsies goedkoper dan de 2 bovenstaande. Behalve duiken kun je naar white beach of naar de Kawasan falls. Johan heeft er een adventure shop en die organiseert mountainbike trips en ander heftig avontuur

Bohol Panglao eiland
Heel puur, mooie en veel variatie in de vele verschillende duiksites. Cabilao met hamerhoofdhaaien is de top als je ze ziet. Balicasag is heel erg goed met zwermen jackfish en hele scholen barracuda’s. Pamilacan schijnt ook een belevenis te zijn, maar dat heb ik niet gezien.

Coron / Busuanga
Voor wrakduiken is dit de top. Op Coron is weinig anders te doen en de voorzieningen zijn uiterst primitief. Junther een Duitser had hier een duikschool en zijn vrouw zorgde voor de inwendige mens. Ook hier prachtige duiken, ik heb nog een stermotor van een vliegtuig gevonden in de buurt van een wrak op 45 meter diepte.

Bauang / San Fernando/ La Union
Vergeet het dit is voor Filipijnse begrippen het slechtste wat ik ooit gezien heb, heeft zelfs zwarte zandstranden, tja daar kom ik niet voor naar de Filipijnen.

Subic / Olongapo
Heeft wrakken maar ik ben er niet onder water geweest, dus ik kan hier niets van zeggen.

Apo reef / Palawan / Mindanao / Donsol / Manta ray bowl
Niet geweest dus ik weet er niets van

Groet, Foots :wereld:

Het Duiken is bijna overal in de FIlipijnen echt top. Apo Reef (geen apo island wat overigens ook erg mooi is), Palawan/Coron zijn mijn favorieten. Boracay was een grote teleurstelling, het eiland zelf vond ik niks (veel te veel toeristen en niet het pure meer van de Filipijnen) en het duiken was ook niet bijzonder.