Duiken met haaien Gansbaai (bij Hermanus) - reiservaring

Hallo allemaal,

Kooiduiken met haaien… Het is een vreemde benaming, die niet echt goed weergeeft wat de activiteit precies inhoudt.

Je hoeft er niet voor te kunnen scuba duiken. Je krijgt een heel dik wetsuit aan (het water is heel koud) en een duikbril op.
Je staat/hangt in een kooi met je hoofd boven water. Totdat de haai komt, dan ga je met je hoofd onderwater om te kijken.
Toen ik dat hoorde dacht ik dat het een zonnig snorkeltripje was. Maar het klinkt allemaal iets makkelijker dan het is. De zee kan behoorlijk ruw zijn (reken daar maar op), en het is echt wel een heftige ervaring daardoor! Je moet niet al te bang zijn uitgevallen.

Ik dacht eerst dat het wat claustrofobisch zou kunnen zijn, maar als je eenmaal goed en wel in de kooi zit, viel me dat wel mee. In de kooi springen met een haai voor je neus was wel even spannend moment! De klep van de kooi gaat wel dicht, en daar kun je je ook nog aan vasthouden. Ik denk wel dat het helpt als je scuba duikt of veel snorkelt. In ieder geval niet bang bent voor water.

Alternatief kun je trouwens heel goed aan dek blijven staan. Vanaf het bovenste dek zie je de haai soms nog beter dan in het water. Je hebt daar meer overzicht.
Ik heb (in de kooi) een haai echt van heel dicht bij kunnen zien, hij kwam recht op me (gelukkig in de kooi) af. Adrenaline!

Dan is er nog de vraag of kooiduiken wel of niet een goed idee is. De mening zijn verdeeld. Er is niet echt uitsluitsel over. Eigenlijk weten we nog heel weinig van haaien! Met dit soort excursies wordt geld voor onderzoek bij elkaar gehaald.
Voor de zekerheid zijn we met een organisatie gegaan die Fair Trade Tourism South Africa is gecertificeerd.

Ik heb een blog geschreven over mijn eigen ervaring en over de discussie. Met 2 videos zodat je een goede indruk krijgt hoe zo’n dag eruit ziet.
Wellicht kun je zo beter beslissen of kooiduiken met haaien wel of niet iets voor je is!

Veel plezier met lezen en kijken! En wie weet met haaien duiken!

Blog Duiken met haaien in Gansbaai. Met video.