Cage dive - Gansbaai

Wij willen volgend jaar zomer (augustus) een cage dive gaan doen in Gansbaai. Nu zag ik op verschillende websites dat ze twee soorten duiken aanbieden. Een gewone cage dive en een cage dive met breaching. Deze tweede excursie is nog duurder dan de eerste. Heeft iemand misschien ervaring hiermee en is deze echt het geld meer dan waard, of kun je net zo goed de eerste doen. Heb je dan ook kans dat de haaien gaan jagen op de zeehonden? We willen de duik maken samen met onze zonen van 17 en 18 dus het is wel een dure grap, wat raden jullie aan.

Ook heb ik verschillende informatie gevonden, over hoe het nu precies werkt. Bij de één moet je gewoon je hoofd onderwater doen en zo lang mogelijk je adem inhouden en bij een ander krijg je zuurstof door een slang toegediend. Heeft iemand hier ervaring mee?

Wij hebben al een hostel besproken in Hermanus en vragen ons af of wij misschien dit beter kunnen omboeken naar een hostel in Gansbaai, we moeten anders vroeg in de morgen terug rijden naar Kleinsbaai voor deze excursie. Omdat we de early morning tour willen doen moet dit waarschijnlijk in het donker gebeuren, is de weg van Hermanus naar Gansbaai goed te doen in het donker.

Ik wil liever in Hermanus overnachten omdat we hier de walvissen voor de kust kunnen aanschouwen of is er een kans dat we deze ook kunnen zien in Gansbaai of onderweg op de boottocht naar de haaien, komen we dan ook de walvissen tegen?

En is het erg koud op de boot in Augustus, het is dan tenslotte winter of valt het echt wel mee?

Veel vragen van ons ik hoop dat jullie hiermee kunnnen helpen.

Ik heb de excursie in 2009 gedaan vanuit Kaapstad. Het maakt niet heel veel uit waar je zit, ze komen je gewoon ophalen in je hotel en je hoeft niet zelf te rijden! Nadeel is natuurlijk wel dat je vroeger op moet naarmate je verder weg zit.

Ik heb de cagedivetrip gecombineerd met Whale Watching, en het was heel bijzonder.

Ik duik, en ik had graag mijn hoofd gewoon de hele tijd onder water willen houden. (Ik heb namelijk door mijn duiken de irritante gewoonte gekweekt om uit de ademen als ik mijn hoofd onder water doe - niet handig als je geen lucht krijgt!) Helaas was dat op mijn boot niet mogelijk. In eerste instantie konden we overigens geen haai vinden, maar na een tijdje kregen we een telefoontje van een andere boot en konden we zo naar de haai toevaren. Wat dat betreft is het ergens een beetje nep, maar toch ook heel bijzonder!

Bij deze mijn reisverslag: IkReis - Kaapstad

(Foto is niet helemaal geweldig, het was lastig me goed vast te houden in de kooi en tegelijkertijd foto’s te maken.)

Augustus is het winter en aan de kust is het regentijd. En het kan inderdaad best kou en guur worden dan. Zeker lekkere warme kleding is aan te raden.
In de bergen ligt er dan sneeuw.
Meer naar het Noorden kan het best lekker zijn overdag zo rond 20/25 graden. Als de zon weg is, is wordt het gewoon (koud) fris, bij ons kan het zelfs aardig vriezen. En dan regent het niet bij ons (in Gauteng en verder naar boven) Ook afgelopen winter was het aardig raak.
Land de kust van Kwazulunatal kan je best in de winter nog in zee zwemmen, is lekker warm.

1 like

Ik heb vorig jaar in 2010 tijdens mijn stage periode in Kaapstad ook shark cagediving gedaan in Gansbaai. Wij zijn vanuit Kaapstad gaan rijden vroeg in de ochtend richting Gansbaai toe, dit was ongeveer 2uur rijden en over een uitstekende en mooie weg. (goede ge-asfalteerde weg door de bergen heen)
Cagediving was gaaf, alhoewel het wel jammer was dat je niet constant met je hoofd onderwater kon zitten, aangezien je elke keer voor lucht weer boven moet komen. Maar vanaf de boot had je ook een goed zicht op deze enorme beesten.
Ondanks dat het water van de oceaan ijskoud was en de meeste mensen op de boot (plus ikzelf) ontzettend zeeziek waren, was t toch een geweldige ervaring.

Succes!

1 like

Net even in mijn duiklogboek gekeken, en het water was in augustus 15 graden. Dat is zeg maar net zo warm als de temperatuur in Nederland in zee op dit moment!

1 like

Ik heb in 2009 in Gansbaai een cage dive gedaan. We hadden ontzetten mazzel! 7 verschillende haaien die constant om onze boot heen bleven zwemmen! We hadden geen zuurstof, dus gewoon wachten tot het moment waarop de crew zegt ‘nu’ en dan adem in en duiken! Omdat we zoveel haaien om ons heen hadden, zag je natuurlijk ook genoeg! Heb de excursie toen via Abang Africa geboekt. Succes!

Bedankt allemaal voor de tips. We worden steeds enthousiaster om dit te gaan doen en het wordt toch maar de gewone cage dive zonder constante zuurstof. Het bedrijf wat de zuurstof namelijk wel aanbied blijkt ook niet zo betrouwbaar te zijn als ze zelf zeggen, in de reviews op het web staat dat de zuurstof niet altijd werkt.

We kunnen een excursie boeken en dan kan je een gratis overnachting krijgen met een kleine upgrade kunnen we hiervan een familiekamer maken en slapen we in Gansbaai zelf.

Zijn jullie op jullie excursies ook nog walvissen tegengekomen of niet?:dag::dag:

Leuk dat jullie het gaan doen!

Wij zijn op de terug weg zeker walvissen tegen gekomen! Echt een goede gelegenheid om die prachtige dieren te zien! :slight_smile:

Veel plezier!

Gaaf, we zouden ze graag nog eens van dichtbij willen bekijken. We hebben vorig jaar in Amerika een walvistocht gemaakt en toen ontzettend veel geluk gehad (zie foto). Maar nu moeten we een keuze maken of de haaien of de walvissen en als we ze allebei tegen zouden kunnen komen met één trip dan is dat natuurlijk super.

Zie de link naar mijn reisverslag die ik hierboven gegeven heb. Ik ben verschillende walvissen tegen gekomen, ook heel dicht bij de boot. Helaas sprongen ze niet het water uit, maar het was nog steeds imposant om te zien!