'Duiken in Egypte' centrale topic

Hmm Egypte, daar wil ik graag nog n keer heen. Ik ben zelf ook een duikfanaat en tot nu toe mn mooiste ervaring in Eilat, de Rode Zee gehad. Veel ervaren duikers die ik gesproken heb waren het allemaal eens over de mooiste bestemmingen die ze hadden meegemaakt waren de rode zee en egypte.

Kan iemand mij vertellen hoe lang het duurt om je pady te halen in hurghada? Hoeveel uur ben je hier per dag mee bezig? Weet iemand ook een goede duikschool? Thanks

kost je meestal 4 dagen.

Inderdaad ben je er doorgaans 4 dagen mee bezig, heb het zelf in 3 dagen gedaan. Dan ben je wel echt de hele dag bezig van 08.30 tot 17.00 met theorie lezen, lezen, lezen en tussendoor een duik maken, wat skills doen etc etc.
Sinai Divers Hurghada schijnt een goede duikschool te zijn in Hurghada .
Veel plezier daar!

Imei Duikschool is ook een zéér goede duischool heb er zelf ook gedoken.

wat is de mooiste duikstek in egypte dan?

wat de mooiste duikstek is van Egypte weet ik niet (ik heb alleen in Dahab (3x) en Sharm el Sheikh (1x) gedoken), maar Dahab is absoluut een van mijn favoriete vakantie bestemmingen op deze aardbol.

• geen ellenlange vluchten, maar een uurtje of 5 vliegen en dan nog een klein uur met de auto

• Dahab is een klein bedoeiene dorp, en het is niet platgelopen door Russen als bv Sharm

• je kan in Dahab heerlijk lounchen onder het genot van een hapje en drankje aan de boulevaart

• alle duiken zijn kantduiken, en het is makkelijk om het niveau van de duiken aan te passen aan de groep

• je blijft nieuwe dingen ontdekken

• vanuit Dahab kun je ook allerlei leuke excursies boeken

• nadeel: geen groot wild!

We gaan zelf al een paar jaar naar El Gouna,naar het Sheraton Miramar.Zij hebben een goede duikschool TGI Diving.Verder hebben bijna alle hotels een duikschool. Corrie

Egypte - Rode Zee - Liveaboard M/Y Hyatt van 12-19 juni 2010

We gaan heerlijk duiken en driften in Ras Mohammed en Tiran Straits (Gordon, Thomas, Woodhouse en Jackson). Ook gaan we ook op fantastische wrakken duiken: Giannis D, Dunraven, (Rosalie Muller), Carnatic en natuurlijk zal een bezoek aan het beroemde wrak Thistlegorm niet ontbreken. Ga je ook mee?

Je kunt meer info over de reis vinden via: http://souldivers.nl/index.php?id=171

Er zijn nu nog 12 plaatsen beschikbaar. Gewoon doen, is een geweldige reis met prachtige duiken, 3-4 per dag!! Heb je ook zin om mee te gaan, stuur me dan even een berichtje.

groetjes Marja

hallo,

Ik had even een vraagje, weet iemand of er misschien een keurmerk is voor duikscholen in egypte waar je ook je brevet kan halen?
Ik hoorde dat als je je brevet in egypte wilt halen je de theorie al in nederland kan doen, is dit zo en is het dan ook in het nederlands?

alvast bedankt!

groetjes, Laura

In Egypte zijn heeeeeel veel duikscholen waar je je brevet kan halen. Dit kan via verschillende organisaties, maar PADI is de grootste en de bekenste. De meeste duikscholen leiden dan ook op volgens het PADI-lessysteem, en maken gebruik van PADI-instructeurs.

Hoewel PADI bepaalde kwaliteitseisen stelt aan de opleiding en aan de duikscholen, zijn sommige duikscholen toch beter dan andere duikscholen. De scholen die je via een reisbureau in Nederland boekt, zijn in principe allemaal wel OK.

Wat bedoel je met theorie in het Nederlands? Er zijn verschillende manieren om dit te doen:

• Je koopt een boek in Nederland, je leest dit zelfstandig door en kijkt mbv oefenvragen of je het snapt. Als je het niet snapt, kan een instructeur in Egypte je alsnog dingen uitleggen. Dat KAN een Nederlandse instructeur zijn (indien deze aanwezig is), maar het kan ook dat de instructeur ter plekke geen Nederlands spreekt.

Vervolgens moet je een theorie examen maken. Veel scholen hebben examenopdrachten in heel veel talen, dus ook in het Nederlands. MAAR
 wanneer jij een onderdeel niet snapt, heb je extra uitleg nodig. Deze is niet overal in het Nederlands te krijgen.

Dan gaat je opleiding gebinnen, en maak je eerst een paar duiken in het zwembad (of soms in een beschut stukje zee) en dan maak je nog een paar verplichte buitenduiken.

• een andere mogelijkheid is dat je besluit zowel de theorie als de verplichte zwembadduiken bij een Nederlandse duikschool (in Nederland dus) te doen. je weet zo zeker dat je goed les krijgt, en in je eigen taal. vervolgens krijg je een soort van verklaring mee, welke er voor zorgt dat je in Egypte vrijstelling krijgt voor deze onderdelen.

deze manier van lessen is vaak iets duurder, maar heeft als voordeel dat je op vakantie minder theorie hebt en meer kan genieten, en dat je in Nederland alles op je gemak in je eigen taal kan afronden.

• uiteraard lopen er in Egypte ook wel instructeurs rond die Nederlander zijn, je kan ook ter plekke op zoek gaan naar zo iemand.

Waar wil je heen?

Hoi, Jenny!
Bedankt voor de super informatie zeg! geweldig!
Ik weet nog niet precies waar ik heen wil, moet me nog een beetje orrienteren. Ik wil graag naar een plek waar je echt mooi kan duiken en waar je een goede duikschool hebt.

Maar ik begrijp dus uit je verhaal dat je als je je theorie in egypte maakt je het wel in het nederlands maakt alleen de uitleg daar terplekken niet in het NL zou kunnen zijn? Ja het lijkt mij wel lekker hier al zelf te leren en dan daar het theorie te maken.Dan hoef ik niet op mijn vakantie te gaan leren.

Maar uhh
als je een plaats weet in egypte waar van je zegt, daar moet gewoon gedoken hebben, dan hoor ik het graag!

Nogmaals heel erg bedankt!

Groetjes, Laura!

Hoi Laub,

Niet elke duikschool heeft Nederlandse boeken op voorraad, en niet elke duikschool heeft Nederlandse toetsen op voorraad. Als je ECHT heel veel problemen hebt met Engels zou ik de gok niet nemen en op zoek gaan naar een Nederlandse instructeur.

Maar goed: het is in principe mogelijk om hier je boeken al een te schaffen, hier te beginnen met de theorie en in Egypte meteen examen te doen. Boeken zijn te koop in (bijna) iedere duikwinkel, en vaak is ook op Marktplaats het een en ander te vinden. Zorg er wel voor dat je de nieuwste druk hebt, incl eRDP (een soort rekenmachine om duiken mee te plannen).

Er zijn meerdere plekken in Egypte waar het leuk duiken is. Wat wil je naast het duiken?

Aangezien jij pas net gaat beginnen met duiken, en dat relatief weinig in het water zal liggen (korte duiken, max 2 duiken per dag) zou ik je aan willen raden om naar een plaats te gaan waar ook naast het duiken nog wat te doen is. Marsa Alam en Marsa Shagra zijn mooi, maar wacht daar nog maar een (paar) jaar mee. Plaatsen als Dahab, Sharm el Sheikh en Hurghada zijn echter wel heel geschikt.

Van deze plaatsen spreekt Dahab mij het meest aan. Je duikt vanaf de kant, de duiken zijn lekker simpel en er is voldoende te doen en te zien. Een duikschool waar ik zeer over te spreken ben is INMO divers (http://www.inmo.de), een duikschool onder Duits/Egyptisch management. Zij hebben niet standaard een Nederlandsetalige instructeur, maar MISSCHIEN kun je bij boeking iets regelen. Gewoon proberen!

Volgend weekend is een grote duikbeurs in Houten, de duikvaker. Hier zijn ook verschillende Egyptische duikscholen vertegenwoordigd, en kun je heel veel info krijgen over duiken. Wellcht een idee om daar een kijkje te nemen?

Ik weet dat het minder verstandig is om te zwemmen in de Nijl, maar zijn er evt. duikmogelijkheden daar?

in de nijl kan niet gedoken worden.

wss is het zicht zeer slecht, en is er weinig interessant onderwaterleven. bovendien is de nijl een drukbevaarde route, en je wilt niet tijdens een opstijging tegen een boot aanbotsen.

bovendien, water waar je om gezondheidsredenen niet in kan zwemmen, is sowieso niet geschikt om in te duiken
 ook dan krijg je troep binnen!

1 like

hallo

we hebben twee jaar vlakbij een belgisch duikcentrum gewoond
het is een zeer goed en betrouwbaar duikcentrum
zij werken samen met jetair
het heet blue paradise en is gelegen in dahar
gemakkelijk te vinden hoor als je te voet vertrekt aan triton empire en sand beach hotel
richting hilton plaza dan vind je het duikcentrum ergens halfweg aan de rechterkant van de straat naast een grote coffeeshop
probeer het daar een keer

groetjes

1 like

Bij Sunshine Divers in Sharm El Sheikh (Sharks Bay) kunt u ook heel fijn duiken.
Voor meer informatie kunt u kijken op onze website.

Ik vond Nemo divers in Safaga echt de beste duikschool waar ik ooit mee gedoken heb in Egypte. Zeker omdat het een Belgisch-Nederlandse duikschool is en je hen veel kunt vragen over waar je heen wil. En Safaga heeft echt enorm mooie duikplekken! Alleen moet je wel een beetje onderlegd zijn. Ik zou er niet gaan duiken als je niet veel ervaring hebt.
Qua stad is het niet veel waard maar om te duiken
 echt top!

Dahab vond ik niets. Ik hou niet van kantduiken en de blue hole vond ik ook niet overdreven.

Sharm en Ras Mohammed was dan wel weer ok!