Drukte China in mei

Wij willen op 27 april voor ruim 3 weken op vakantie naar China en alles zelf zoveel mogelijk regelen.
We willen starten in Beijing en eindigen in Hongkong. We vroegen ons echter af hoeveel last we zullen hebben van de feestdagen begin mei. Hoe lang houdt de drukte aan? De eerste overnachtingen in Beijing willen we natuurlijk vast boeken, maar hoe zit dit met de nachttrein van Beijing naar Xian? We willen niet het risico lopen dat we geen tickets kunnen krijgen. Als je via zo’n duurdere online site je tickets bestelt, hoe groot is de kans dan dat je de voorkeurstickets werkelijk krijgt?

Als het nog kan, kun je beter een andere periode kiezen, want voornamelijk de eerste week van mei (met een uitloop van nog een week) is overal erg druk. Denk aan trein, bus, metro, toeristische attracties, hotels (die ook hun prijzen zomaar verdubbelen).

Hoi Carlijn,

wat leuk dat je naar China gaat. Het zal rond 1 mei erg druk zijn, voornamelijk in de grotere steden met de toeristische attracties.
Hoe lang wil je in Beijing blijven? Mocht het namelijk niet lukken om via het internet tickets te kopen, dan is het handig om het via je hotel of hostel te doen op de dag van aankomst.

Hoe groot de kans is om de tickets daadwerkelijk te krijgen weet ik niet, heb zelf nog nooit zo tickets geboekt.

Hi Carlijn,
Online treintickets kopen is NIET mogelijk. tegenwoordig moet ook je paspoort getoond worden bij aanschaf, waarna het nummer ook op de ticket komt. Je hebt voor toegang tot station en trein een papieren ticket nodig. Normaal kun je max. 5 dagen voor vertrek een ticket kopen. Dus… ter plekke zelf kopen op trein station, of laten regelen door accommodatie. Het laatste zal in die periode aanzienlijke commissie kosten.

Online kaartjes kopen bij een bepaald bureau kan wel dan kopen zij de kaartjes voor je en sturen ze op naar je hotel.
Bij www.chinahighlights.com kost dit niet zoveel extra. Wij doen dit voor 1 aanschaf, omdat de plaats (Datong) waar we verblijven weinig hostels heeft die treinkaartjes regelen. De andere 2 treinkaartjes die we nodig hebben, laten we door hostels halen voor een kleine extra fee (zo’n € 5,00).

Als dit al lukt binnen de tijd dat je in een bepaalde plaats bent. Houdt er rekening mee dat de posterijen ook op halve kracht werkt. 5 euro (nu ca 42 yuan) vindt ik geen kleine fee, voor een plek in de trein die je misschien niet zelf zou kiezen. Maar ik wil je niet ontmoedigen, hoor. Ga er voor.
Fijne vakantie.
Gerard, www.YunnanMinorityTravel.com

Heb jij een beter idee dan voor Datong?

Ik kon geen hostels vinden met e-mailadres dus ik heb nu een hotel bij het station geboekt (waar ik ook geen e-mailadres van kan vinden) en daar wil ik dan de treinkaartjes laten bezorgen. We zijn maar 1 dag in Datong en ik wil er niet op gokken om dan zelf zo kortdag kaartjes te halen (sleepersklasse).

Heb je de Chinese naam vh hotel? Misschien kunnen wij een email adres vinden, mijn partner (Sunny) is net Sherlock H.
Wat voor sleeper, hard- of soft sleeper?
Hard Sleeper (Yingwo): Sleeping car, suitable for both day and overnight travel. 6 beds per compartment and 66 beds per car. The compartments are open to the passageway.
Soft Sleeper (Ruanwo): 4 beds per compartment, each compartment being separate and with a door for it.

Hongqi Grand Hotel is de naam van het hotel. Ik heb al in de reviews gelezen dat ze praktisch geen Engels kunnen dus dit maakt het lastiger om kaartjes via hun te bestellen, maar het valt te proberen.
Onze voorkeur gaat uit naar soft sleeper en als deze er niet is, hard sleeper.

Ik heb het e-mailadres ook nog opgevraagd bij China highlights waar wij de boeking voor dit hotel hebben gedaan.

Alvast bedankt!

Update:
China Highlights heeft het hotel gebeld en het hotel heeft geen mailadres. Ik zie dat China Highlights de treinkaartjes per express courier bezorgt bij het hotel. Dit is meer garantie op daadwerkelijke bezorging dan de gewone post neem ik aan.