Drie weken Vietnam + Cambodja / Tips voor trip door Mekongdelta

Hallo allemaal

eind oktober vertrek ik voor drie weken richting Vietnam en Cambodja. Ik vlieg op Ho Chi Minh en wil van daaruit per boot naar Phnom Penh. De tijd in HCM wil ik spenderen aan sightseeing dus ik wil de boottrip graag al vooraf vastleggen. Heeft er hier iemand tips voor een reisorganisatie waarmee ik deze tocht kan afleggen? Ik wil het graag afleggen in 2 dagen.

Hierbij het voorlopige reisschema. Tips of suggesties zijn welkom! :slight_smile:

donderdag 23/okt vertrek
vrijdag 24/okt aankomst 's middags in Ho chi minh
zaterdag 25/okt Ho chi minh verkennen
zondag 26/okt Boot naar Cambodja
maandag 27/okt Boot naar Cambodja
dinsdag 28/okt Phnom Penh (bezoek stad)
woensdag 29/okt Phnom Penh (Koh Dach (Silk Island) + verdere verkenning van de stad)
donderdag 30/okt Phnom Penh (Oudong)
vrijdag 31/okt Phnom Penh - Battambang
zaterdag 1/nov Battambang (dagtocht met de fiets om het platteland te verkennen)
zondag 2/nov Battambang- Siem Reap (aankomst in de namiddag, stad verkennen)
maandag 3/nov Siem reap (Angkor Wat)
dinsdag 4/nov Siem reap (Angkor Wat)
woensdag 5/nov Siem reap (Tonle Sap meer)
donderdag 6/nov Siem reap-hanoi (vlucht in de late namiddag, 's ochtends rust in de stad)
vrijdag 7/nov Hanoi (bezienswaardigheden)
zaterdag 8/nov Hanoi (uitstap naar Tam Coc 1 dag)
zondag 9/nov Hanoi (bezienswaardigheden)
maandag 10/nov Halong bay
dinsdag 11/nov Halong bay
woensdag 12/nov Hanoi, late namiddag richting luchthaven voor vlucht terug naar huis

Hallo Soviefa
Ik heb vorig jaar een gedeelte van jouw reis gedaan, die boot
heb ik nergens kunnen vinden, maar heb het openbaar vervoer genomen, is goed te doen, ik zou Hanoi 1 dag minder nemen en Halong Bay 3 dagen op een boot reserveren, kun je doen bij hotels in Hanoi en echt de moeite waard, als je nog vragen hebt hoor ik het wel
Groet Rianne

Via Wereldwijzer app

Hoi Sofie,

Een paar opmerkingen:
Misschien wil je tunnels zien bij HCMC, dan zou ik dat 's ochtends zo vroeg mogelijk doen, anders is het druk. Kun je vast bij je hotel boeken.
Optie is om een bus naar Chau Doc te nemen. Daar vooraf een hotel boeken en vragen of ze de boot naar PP voor je willen regelen.
Maar dat is geen 2-daagse tocht naar PP, want met de snelboot ben je er in een paar uur.

Oudong is origineel, dat doen niet veel mensen. Is erg rustig. Ik ben er in 2012 geweest achterop de motobike van de aanstaande man van een lokale vriendin.

PP - Battambang zou ik met een minibus doen. Voor $10. Sneller dan een grote bus. Dat kan je hotel of Guesthouse voor je regelen. Zorg ervoor dat je niet op de voorbank zit; vanwege het kamikaze-inhalen :wink:

BTB, misschien is een dagtocht met een tuk tuk een optie, dan kun je wat meer zien en zijn tempels, killing caves en bamboo train op 1 dag mogelijk. Met een fiets zul je keuzes moeten maken, maar per fiets zuid- of noordwaards dicht langs de rivier is wel bijzonder mooi! Ik ben zelf dol op BTB en blijf er vaak wat langer.

BTB - SR zou je per boot kunnen doen. Is een bijzonder mooie maar lange tocht en je ben aan het einde van het regenseizoen dus de waterstand is hoog genoeg. Per bus is slechts 2,5 uur en zou ik 's ochtends doen. Dan ben je rond lunchtijd in SR.

Over SR en tempelbezoeken en Tonle Sap heb ik al veel geschreven, dan zou je de zoekfunctie kunnen gebruiken.

Veel plezier, Cambodja is geweldig! Wel een beetje oppassen in PP.
Johan

Hi Johan, ik val even in dit topic in hoor, maar wat bedoel je met “wel een beetje oppassen in PP”, doel je op berovingen enzo?

Ik heb zelf geen nare ervaringen gehad, maar lees en hoor er vaak over.

Berovingen en onveilige situaties vooral ´s nachts. Er zijn de afgelopen jaren enkele jonge westerse vrouwen bij zeer gewelddadige overvallen betrokken geweest. Veel hotels en guesthouses hebben kluisjes. Let ook op de rolluiken en tralies en bewaking. Dat is niet voor niks.
Toch zou ik PP willen aanraden, niet alleen als cultureel historische must. Het is 1 van mijn favoriete steden in Azië met een bijzonder straatleven en de stad heeft veel te bieden.

Overigens zou ik net zo goed voor Hanoi kunnen waarschuwen. Vooral oplichterspraktijken (scams door zogenaamde studenten, dure taxi’s, fotocamera’s die uit je tas verdwijnen).
En ook in dit geval is het 1 van mijn favoriete steden waar ik nooit op uitgekeken raak.

Johan

Bedankt, duidelijk!

Bedankt voor de reacties! :slight_smile:

Mijn vlucht werd net geannuleerd en ik vertrek nu nog een dagje vroeger. Ik zal dat doorbrengen in Battambang! :slight_smile:

De boottocht naar SR gaan we niet doen. Ik hoor heel wat verhalen dat dat erg lang kan duren en ik ben niet zo’n stilzitter. Maar ik wil vanuit SR wel graag een dagtrip doen naar het Tonle Sap meer. Tips voor reisorganisaties die dit met respect voor de natuurlijke omgeving doen zijn altijd welkom!

Drie dagen op de boot in Halong Bay zijn om dezelfde reden ook niet helemaal mijn ding :slight_smile:

Leuk schema, maar waarom maar een dag in HCMC? Deze stad heeft genoeg te bieden voor meerdere dagen en persoonlijk vond ik het hier leuker dan in PP.

De boot vanuit HCMC naar PP is zeker de moeite waard, maar kan inderdaad soms wel een uurtje of 9 duren, terwijl de bus er gemiddeld 6 a 7 uur over doet.

Tips;

Voor HCMC de Foodie tour van XO
Voor PP de Quad tour van Blazing Trails En bezoek eerst de Tuol Sleng en daarna pas de Killing Fields
Voor SR, bezoek in Angkor ook zeker de Banteay Srei tempel

Deze hebben wij gedaan, varen over de Mekong. Super goed geregeld: Page not found | MekongEyes.com - Mekong Delta River Cruises

Veel plezier in dit mooie gedeelte van Azie

We hebben er bewust voor gekozen om in HCM minder tijd door te brengen. Het zal vast meer dagen verdienen, maar we gaan vooral voor Cambodja en willen daar graag rustig aan kunnen reizen.

Bedankt voor de tip Sabbie81, maar dat lijkt me wel erg duur, neen? Iemand die goedkopere tips heeft, ik hoor ze graag :slight_smile:
We zijn op zoek naar een tweedaagse trip, georganiseerd vanuit HCM met bezoek aan de drijvende markten, 's avonds eventueel een homestay.
Bedankt!

Duur, dat wel maar voor ons was het iedere euro waard… Ik kan en wil niet in jouw portemonaie kijken maar als je kwaliteit wilt is dit een mooie belevenis.

Wat betreft de Mekongdelta en de floating market in Vietnam: ik ben met een georganiseerde reis meegeweest en heb dit dus niet zelf hoeven regelen, dus daarin kan ik je niet adviseren. Overdag hebben we over de Mekongdelta gevaren en gingen we bij allerlei ambachten langs, zoals loempiavellen maken, kokossnoepjes maken, vissaus maken, etc. We hebben in een homestay geslapen, dat was een leuke ervaring. Wel Deet meenemen! De volgende ochtend vaarden wij terug met de boot naar de beginplaats (weet niet meer welke plaats) en zouden wij langs de floating market varen. Helaas stelde dit weinig voor…: er waren nog maar een aantal boten (ook leuk hoor, daar niet van, we hebben nog een speciale vrucht mogen proeven). Wellicht waren wij al te laat? Of waren we bij een hele kleine markt? Laat je daar dus goed in informeren, voor je voor teleurstellingen komt te staan.

Bedankt! Intussen heb ik een tour gevonden met Sinbhalo Tours. Mocht iemand daar ervaringen mee hebben, laat maar horen.
Volgens Rough Guides een betrouwbare reisagent.

Ik heb twee verplaatsingen met de bus (PP-Battambang en Battambang-SR). Ik zou daar graag een wagen met chauffeur voor willen inhuren zodat we onderweg ook nog wat kunnen bezichtigen (en zo bvb. Oudong kunnen zien onderweg i.p.v. als daguitstap).
Heeft iemand hier ervaring mee en wat moet ik daar ongeveer voor rekenen?

Die prijzen verschillen afhankelijk van waar je boekt.
Boek je een taxi, dan krijg je gewoon een auto met chauffeur; een taxibordje op het dak van een auto ben ik in Cambodja zelden tegengekomen.
PP - BTB kan met 1 pauze (20 minuten waar bussen ook stoppen) in ongeveer 4,5 uur. Met Udong kun je een uur extra rekenen. Doneer daar wat kleingeld dan krijg je een rood draadje om je pols van de monik onder de hoogste pagode. Geen geld aan kinderen geven. Prijs zal vergelijkbaar zijn met PP - SR, dus ongeveer $65 met wat extra’s vanwege Udong. Vraag vooraf of de cauffeur diezelfde dag nog terug gaat rijden, want dan kan hij onrustig worden. Je kunt vragen of hij in Kampong Chhnang bij de beelden stopt bij de rotondes/splitsingen.
BTB - SR is zonder pauze zelfs in 2,5 uur te doen. Dus genoeg tijd om onderweg wat te bezichtigen. In de buurt van Battambang is meer te zien en te doen, maar bij Sisophon heb je ook wel wat (Sisophon – Travel guide at Wikivoyage). Ik zou rekenen op vanaf $30.

Johan
(Ik neem graag een minibus voor $10 tussen PP en BTB en een bus van Capitol tussen BTB - SR voor circa $4 opf $5 inclusief pick-up van hotel/guesthouse.)

hebben jullie goede ervaringen met openbaar vervoer?
Ik lees zoveel horrorverhalen op internet dat ik naar de taxi’s ben beginnen kijken :slight_smile:

Taxi’s kunnen nog sneller en nog meer kamikaze-inhaalacties doen dan bussen en minibussen…
Je kunt natuurlijk vragen of ze rustig willen rijden.

Het stuk tussen BTB en SR is relatief rustig, maar bij PP - BTB (en ook PP - SR of naar Sihanoukville) zul je af en toe je hart vasthouden.
Misschien is achterin een grote bus zitten nog wel het meest veilig, maar kost wel meer tijd. Zorg dat je niet voorin zit vanwege de kans op frontale botsingen. Ik vermoed overigens dat de meeste verkeersslachtoffers onder schooljeugd/fietsers/motobikes vallen die ook van de nationale wegen gebruik maken.

Om je gerust te stellen, er zijn veel landen die slechter scoren:

Johan

Ik dacht aan een taxi omdat ik daar inderdaad de chauffeur kan aanspreken of zelfs kan vragen om uit te stappen mocht het echt onveilig aanvoelen.
Op een bus weet ik niet of dat kan (het uitstappen dan, de chauffeur aanspreken al zeker niet :slight_smile: )

Daar heb ik die meerprijs dan misschien wel voor over, met bijkomend voordeel dat het sneller gaat én ik onderweg al eens kan uitstappen om ergens rond te kijken.

Ik logeer in iets betere hotels, daar kunnen ze me wellicht vlot helpen aan een goede contactpersoon?

Veel hotels/guesthouses bieden service voor bus/taxi/tours. Service kan afhankelijk zijn van hoe goed hun Engels is; in de regel is dat vrij goed in Cambodja (Broken English). En je zou kunnen afdingen wanneer je van de prijs schrikt (laat je niet afzetten).

Overigens kan een twee sterren hotel/guesthouse een vijf sterren service geven (voor $15/nacht incl. ontbijt en airco, welkomstdrankje, plattegrond, fruit, verhaaltje voor het slapen gaan op A4, en gratis pick-up van het vliegveld, in Siem Reap meegemaakt…!..).

Johan