Ik ben net een beetje begonnen met het plannen van deze reis en er zijn wat dingetjes waar ik niet helemaal uitkom, ik hoop dat iemand me hier hulp mee kan bieden!
Ik zit erover te denken om die drie daagse boottocht over de Mekong Delta te doen om vanuit Cambodja naar Vietnam te komen, ik kom alleen prijzen tegen die zover uit elkaar liggen dat ik totaal geen idee kan krijgen van wat dat nu precies kost, iemand enig idee wat ik ongeveer in gedachte moet hebben?
Aangezien we eerst Cambodja bezoeken willen we in Vietnam nog ergens een week, of wellicht 2x drie á vier dagen ergens op het strand vertoeven, ideale scenario zou zijn om dat de laatste week te doen, maar aangezien we van Zuid naar Noord gaan lijkt dat niet mogelijk te zijn? Nu was mijn vraag; heb ik het mis en zijn er nabij Hanoi mooie eilanden/kustplaatsen? We zoeken dat Bounty gevoel, met mooie witte stranden, heldere zee, snorkelen/duiken en het nachtleven (niet er midden in maar dat we het wel zonder al teveel moeite op kunnen zoeken).
Tips over zulke plekken in midden en zuid Vietnam zijn ook meer dan welkom!
& hou je vast… ik heb +/- 10 reisdagen over… Ik zal hieronder het reisschema plaatsen, misschien hebben jullie nog leuke suggesties; ergens langer/korter blijven, iets toevoegen etc? Of wellicht Laos nog meepikken?
Cambodja
Dag 01: Amsterdam - Siem Reap
Dag 02: Siem Reap
Dag 03: Siem Reap
Dag 04: Siem Reap
Dag 05: Siem Reap - Phnom Penh (bus)
Dag 06: Phnom Penh
Dag 07: Phnom Penh
Dag 08: Phnom Penh - Mekong Delta naar Ho Chi Minh/Saigon (boot)
Dag 09: Mekong Delta naar Ho Chi Minh/Saigon (boot)
Dag 10: Mekong Delta naar Ho Chi Minh/Saigon (boot)
Vietnam
Dag 10: Aankomst in Ho Chi Minh City
Dag 11: Ho Chi Minh City
Dag 12: Ho Chi Minh City
Dag 13: Ho Chi Minh City - … Nhatrang of Hoi An
Wellicht Nhatrang?
Dag 14: Hoi An (vanuit hier My Son en My Lai bezoeken)
Dag 15: Hoi An
Dag 16: Hoi An
Dag 17: Hue
Dag 18: Hue
Dag 19: Hue (’s avonds laat met de nachttrein naar Hanoi)
Dag 20: Hanoi (vanuit hier Ha Long Bay 2 daagse boottrip)
Dag 21: Hanoi
Dag 22: Hanoi
Dag 23: Hanoi
Dag 24: Sapa Trekking (2 dagen, 1 nacht)
Dag 25: Sapa Trekking
Dag 26: Strand?
Dag 27: Strand?
Dag 28: Strand?
Dag 29: Strand?
Dag 30: Strand?
Dag 31: Strand?
Het is de eerste opzet dus tips/suggesties, alles is welkom!
Omdat het je eerste opzet is, zal ik niet meteen teveel in detail treden.
Maar moet je wel vertellen dat het bounty gevoel, witte stranden icm uitgaan moeilijk wordt in Viet nam.
Bounty gevoel zonder het nachtleven is er, maar op het allermooiste strand van Viet nam staat een resort en de prijzen daar zijn waarschijnlijk ver over je budget;
Op het eiland is geen nachtleven.
Wat in de buurt komt is Phu Quoc, maar dan moet je schema wat veranderingen doorlopen.
Ander probleem is volgens mij dat er geen cruise is die je helemaal over de rivier, van PP naar Saigon gaat.
Je zal dan echt stukken over land moeten gaan.
Ik heb daar wel heel een mooie voor.
laat het hier even bij om niet teveel informatie te spuien, maar denk dat deze 2 wel even belangrijk zijn om verder te gaan.
Bedankt voor je reactie! Dan heb ik de informatie op internet wel heel verkeerd geïnterpreteerd over die boottocht! Welke had jij in gedachte dan?
& ik kreeg het steeds meer in de gaten ja, dat de strandverlenging die ik in gedachte heb ik niet in Vietnam ga vinden… Cambodja lijkt meer in de buurt te komen daarvoor, al zal ik daar mijn verwachtingen ook een beetje moeten aanpassen lijkt het, maar dat is geen ramp. Denk dat ik het beter allemaal om kan gooien, in Vietnam beginnen en in Cambodja eindigen. Dan heb ik die 10 dagen ook zo gevuld door de kust van Cambodja er nog bij te doen!
Wat vind je van het reisschema in Vietnam? Mis ik nog plaatsen die ik echt zou moeten bezoeken? Ergens langer of korter?
Sorry dat ik je niet aan een echt "bountystrand "kan helpen, en je daarom je schema wat moet aanpassen.
Dus wanneer je schema omdraait, dus starten in Hanoi.
Hanoi , Sapa, halong, Hanoi, Phong Nha, Hue, hoi An, My Lai, Quy Nonh, Nha Trang, Dalat, Saigon, Mekong, PP en zo verder in Cambodja.
2 nieuwe namen erbij; Dalat en Phong Nha park; is goed in te plannen en denk een leuke afwisseling.
In Phong Nha, ga je varen, grotten en mooie natuur…
Dalat bied je natuur, cultuur ( pagodes, watervallen en het nachtleven is gewoon goed; clubs, bars, pubs, goede restaurants )
Mekong Delta
Ik dacht aan het volgende.
Van Saigon naar Cai Be, daar een home stay met verkenning op een eiland met de fiets.
Dan naar chau doc en daar alles bekijken, park, kmer/Cham mensen en de berg.
Vandaar met deboot naar PP.
Kun jij ook vrij weinig aan doen, en of we nu aan de ene of de andere kant beginnen dat maakt zoveel ook niet uit!
Zal morgen is wat uitgebreider op Dalat en Phnong Nha gaan zoeken, wat ik er zo snel van kan zien is het heel mooi!
Ik dacht aan het volgende. Van Saigon naar Cai Be, daar een home stay met verkenning op een eiland met de fiets.
Dan naar chau doc en daar alles bekijken, park, kmer/Cham mensen en de berg.
Vandaar met deboot naar PP.
Als ik het goed begrijp is dit op eigen houtje toch? Of is hier ook een tour voor?
Maar wat ik heel graag wil weten is of ik genoeg dagen heb uitgetrokken voor de steden, moet ik ergens langer blijven, of juist korter? En hoelang raad je aan voor Dalat en Phnong Nha?
Dankjewel trouwens voor al je tips, stel het erg op prijs!
Voor de suggestie van mij voor de Mekong, kan je dit ook via een tour doen, maar natuurlijk op eigen gelegenheid.
De steden
SR
Is voldoende; 2 dagen de tempels en 1 dag voor de omgeving (meer ed. ) lijkt me voldoende
PP
2 dagen is voldoende, maar heb je 1 dag over dan misschien overwegen om deze in P te steken.
Saigon.
Puur voor de stad is 2 dagen genoeg, maar wil wat meer zien buiten de stad dan is 1a 2 dagen meer minimaal.
Hue,
2 dagen is meer dan voldoende
Hoi An.
Met bezoek aan My Lai en My Son ben je al 2 dagen kwijt.
Maar met aanpassingen in je schema; denk hierbij aan om bijv. van Dalat naar Nha Trang te gaan.
Verder naar Quy nonh en zo via My Lai naar Hoi An, kost je ook 2 dagen en je hebt weer meer gezien.
Komt dan nog wel 1 dag My Son erbij.
Voor Hoi An zelf zou ik 2 dagen incalculeren minimaal.
Hanoi
Eigenlijk gelijk aan Saigon.
2 dagen is voldoende en 1 a 3 dagen meer voor de omgeving ( buiten Halong en Sapa ).
Dalat heb ik er al tussen gezet, maar ik zit nog te kijken voor Phong Nha, want de tours vertrekken voornamelijk vanuit Hue maar dan reis je bekant 4 uur terug, van het stuk wat je net helemaal vanuit Hanoi hebt afgelegd. Is er ook een mogelijk om het vanuit Hanoi te doen, of dat je tussen Hanoi en Hue ergens stopt waardoor je die 4u niet ‘kwijt raakt’?
Dankjewel voor je indicatie van hoelang je overal nodig hebt, had het ongeveer goed ingeschat!
Je kan ook een trip naar Phong Nha regelen vanuit Dong Hoi.
Alle bussen en treinen stoppen in Dong Hoi.
Ook kan je vliegen op Dong Hoi.
Misschien heb ik erover heen gelezen, maar in welke periode wil je reizen?
Ben je in onze zomer in Dong Hoi, kan je overwegen om daar 1 of 2 dagen een resort te boeken aan het strand.
Het is een prachtig strand en je betaald de helft voor hetzelfde comfort en luxe als in bijv Mui Nee, Hoi An of Phu Quoc! bijv.!!
Alternatieve route zou kunnen zijn:
aankomen in Saigon en dan vliegen van Haiphong (halong bay) en vanaf daar je reis vervolgen van Noord naar Zuid. Zo heb je de stranden toch aan het eind van je reis. Dit kost je een extra binnenlandse vlucht, maar die zijn heel goedkoop.
Wat betreft nachtleven:
wij hebben vorig jaar erg genoten van de terrasjes met Bia Hoi in Hanoi in de backpackerswijk. Ook in Hoi An is het 's avonds erg gezellig (en strand is op fietsafstand). Wij vonden Hoi An zelfs zo leuk, dat we er een week verbleven… zonder echt iets te doen. Beetje fietsen, beetje winkelen (laat echt kleding maken, dat is fantastisch), cocktailtje drinken, strand enz.
Zeer bedankt voor je toevoeging voor het alternatief.
Wist niet dat dat de tijden veranderd waren naar 17 uur vertrek naar Danang en 18:45 naar Saigon.
Maar een nadeel is wel om van Danang in het Phong Nha park te komen; zijn vele reisuren,
Maar om naar Hue/ Hoi An of Saigon te reizen een prima alternatief om zo Hanoi te ontwijken.