ik heb net mijn vliegtuigtickets Brussel- Bangkok geboekt. (aankomst 23 januari, vertrek 18 april). Bedoeling is om zowel Thailand-Laos als Cambodja door te trekken op deze kleine drie maand.
Ik ga alleen, dus zou ik toch graag min of meer een ‘plan’ hebben. Ik heb een vrijwilligersorganisatie (Isan survivor) gecontacteerd, waar ik drie weken vrijwilligerswerk zou doen (ligt nog niet vast). Deze organisatie ligt vlakbij de grens van Laos (Nongkhai)
Nu stel ik me vragen hoe ik dit best het praktisch zou aanpakken… ik dacht om misschien eerst het vrijwilligerswerk te doen, dan te voet de brug over richting laos (hier twee weken voor uittrekken), om vervolgens richting Cambodja (ook twee weken) te trekken, en dan weer de grens over naar Thailand om ook hier de laatste weken door te trekken. Ik weet niet of dit allemaal praktisch haalbaar is… hoe zit het bijvoorbeeld met visums, en is de grens tussen cambodja en Thailand te voet te doen? (heb gehoord dat er daar wat moeilijkheden zijn…).
Afgelopen juni heb ik ook te voet de grens Cambodja/Thailand gedaan (Poipet), en ik heb weinig problemen ervaren.
Misschien wat druistige mannetjes die je iets te graag willen helpen, maar als je daadkrachtig nee zegt is/was dat voldoende.
Grappig, ik heb precies daar ook vrijwilligerswerk gedaan, zeker doen! Als je eenmaal daar zit is het wel lastig om weer verder te gaan vond ik haha, maar ik had er toen ook al een hele reis op zitten en jij zal nog uitkijken naar een hoop dingen. Je kunt vanuit Jack inderdaad binnen een half uur de grens van Laos over. Vanuit daar kom je dan in Vientiane en is het het slimst om te kiezen naar boven of naar beneden denk ik, anders doe je dubbele routes. Veel mensen skippen dan het zuiden (Kong Lor Cave en 4000 islands). Maar het ligt er vooral aan wat je zoekt. Luang Prabang is heeel leuk vond ik. De Kong Lor cave vond ik ook indrukwekkend maar je moet er wel echt heel lang voor om reizen. 4000 islands vond ik wat tegen vallen maar wel de moeite voor de watervallen en je kunt er leuk fietsen en kayakken en filmpje kijken etc. Ik zou denk ik eerst Thailand doen (reizen), dan naar Isan Survivor, dan Laos, dan Cambodja (eerst Siem Reap paar dagen, dan Sinahoukville indien je feesten leuk vind en dan Phnom Penh eindigen paar dagen). Je kunt dan vliegen of ineens vanaf daar zo’n bangkokbus boeken.
Hey! Bedankt voor de tips
Voorlopig is de planning als volgt: ik zou eerst naar Jack gaan in het noorden, maar dan NIET de brug over en een detour via Chang Mai maken. Ik denk dat ik daar wel een weekje ofzo ga blijven, en dan de trage boot richting Luang Prabang nemen. Ik heb vernomen dat er echter wat problemen met deze boot waren, is hier iets van aan?