Doorreizen met bus van Belem naar Bolivia/ Peru

Hallo Braziliekenners,

Begin juli ga ik vanaf Paramaribo naar Belem vliegen. Van daaruit wil ik verder met de bus. Ik heb al gelezen en gehoord dat je goed met de bus naar het zuiden kunt van Brazilie. In reisgidsen schijnt ook al het een en ander te staan. Maar nu ben ik benieuwd hoe de mogelijkheden zijn om verder per bus naar buurlanden te gaan, zoals Bolivia en Peru. Ik reis het liefst over land, dus niet met het vliegtuig.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Groet, Yvonne

bussen in zuid amerika in het algemeen is geen probleem.
voor zover is weet van brazilie naar peru/bolivia ook niet.

Ha Yvonne,

Ben erg benieuwd of je al meer weet over het reizen per bus van noord naar zuid Brazilie. Ik ga zelf eind juli die kant op, ben me ook aan t orienteren!

Ik hoor het graag als je al meer weet!

Groetjes, Hanneke [EMAIL=“mulderhanneke@hotmail.com”]mulderhanneke@hotmail.com

Ha Hanneke, bedankt voor je berichtje. Ik zit op het moment midden in de voorbereidingen, als ik het plaatje wat completer heb, zal ik dat hier neerzetten. Als je dat liever naar je hotmail wil, zeg het maar.
Veel plezier alvast met de voorpret en succes ook met voorbereidingen!
Yvonne vanuit Suriname

Hallo Hanneke, en eventueel andere reislustigen,

Hier dan de informatie die ik beloofd had!

Ik ben nu in Salvador. Mijn reis in Brazilie is begonnen in Belem. Hier heb ik een bus naar Fortaleza genomen. 24 uren voor ongeveer 140 Real (koers is nu 1 euro is 2,6 real). Ik ben er zodoende achter gekomen dat er een heel goed bussennetwerk bestaat in Brazilie tussen de grote steden. Trouwens ook naar minder grote steden. In de steden is ook een goed stadsbussennetwerk.
Vanuit Fortaleza heb ik dan weer een bus genomen naar Salvador de Bahia. 22 uren voor ongeveer dezelfde prijs. Soms is het iets duurder, bijvoorbeeld van Fortaleza naar Natal, dat was 80 real.
In ieder geval, kortweg: het zijn over het algemeen goede bussen, de een is iets luxer dan de ander. Een buskaartje koop je bij de Rodoviaria´s, dat zijn de grote centrale busstations voor bussen tussen steden. De diverse busmaatschappijen hebben hier hun loketjes. Je kunt zelfs een dag van te voren (tenminste, dat heb ik een aantal keren gedaan) nog een kaartje kopen. Meestal gaan er dagelijks bussen naar diverse steden, soms zelfs 2 op een dag of meer. Je stopt regelmatig, om te eten, toilet etc. Er wordt regelmatig van chauffeur gewisseld.
De maatschappij die mij tot nu toe heel goed is bevallen is Itapemirim. Felgele bussen, echt heel luxe. Iets minder was Guarabana. Ik ga nu met Novo Horizonte naar Brasilia. Ook weer 22-24 uren.
Okee, hoop dat je hier iets mee kunt! Veel plezier met de voorbereidingen en de reis zelf, tot horens.
Yvonne

enige busverbinding van Brazilie met Bolivia is vanuit Cuiaba naar San Ignacio de Velasco, van waaruit weer bussen verder Bolivia ingaan.
Corumba naar Santa Cruz is geen busverbinding, enkel de trein (tren de la muerte…) of je moet een lift met een vrachtwagen zien te regelen.
Van Brazilie naar Peru zal niet meevallen. Heb het traject 3 jaar geleden gereden (eigen vervoer)en geen bussen gezien. Maar dat traject is wel in ontwikkeling, het zou de Interoceanico worden dus misschien intussen wel bussen (maar betwijfel het wel)

Bedankt voor je reactie,
ik heb het inmiddels allemaal mogen ervaren. Ik heb ervoor gekozen om vanuit Brazilie naar Peru te gaan, en dat is goed gegaan. Het is wel wat omslachtig: ben eerst naar Rio Branco gegaan. Daar vandaan kun je met bussen naar de plaatsjes Brasileia en Assis Brasil, dan word je, als je de bus uitstapt, opgevangen om naar een ander klein grensplaatsje te gaan om je exitstempel voor Brazilie te halen, en evt. geld te wisselen.
Vervolgens ga je verder met colectivos, gezamelijke taxi´s, van dat plaatsje naar Puerto Maldonado. Er zijn er niet zo veel, soms moet je lang wachten. Ook kan het zijn dat je moet wachten tot de federale politie opengaat en je je stempel kunt halen.
Met de colectivo is het nog 4 uur rijden. Onderweg moet je ook weer een paar keer je paspoort laten zien en dan ben je in Peru, Puerto Maldonado.
Van daaruit kun je met de bus naar Cusco etc.
Wellicht handige info voor de mensen die deze plannen hebben.
Groetjes