Donaties - webale nyo

(origineel bericht op be-more.nl)

Donaties - webale nyo

Nu ik twee weken terug ben van Uganda, is het toch wel hoog tijd om even duidelijk uit te leggen wat er nu allemaal is gebeurd/nog zal gebeuren met het geld dat ik vooraf inzamelde.

Samen met Hester & Geesiena hadden we een heel mooie som geld bij elkaar gekregen en Moses Kigosi (oprichter van CHEDRA) is meteen met een voorstel gekomen, waar wij onmiddellijk mee akkoord gingen. Het was fijn dat het initiatief van CHEDRA kwam, omdat zij natuurlijk het best weten wat op dat moment het meest nodig is. Zo waren er plannen voor korte termijn, waar ik zelf nog aan heb kunnen meewerken, maar ook een paar lange termijn plannen. Deze ze zal ik jammer genoeg niet meer zien, maar na een maand met het CHEDRA team gewerkt te hebben, heb ik er het volste vertrouwen in dat ook dat prima in orde zal komen.

<strong>Korte termijn</strong>
<u>Zeep & suiker uitdelen in ziekenhuis.</u> Voor mij leek dit op het eerste zicht heel onduidelijk, totdat ik zelf in een ziekenhuis aankwam. Wat in België allemaal door verpleegkundigen, verzorgenden & andere medewerkers van het ziekenhuis wordt gedaan, is in Uganda volledig de rol van de familie. Op een afdeling van 30 patiënten staan vaak maar 2 verpleegkundigen en hun taak komt vooral neer op medicatiebedeling. Het wassen van de patiënt, alsook zorgen voor eten, komt volledig op de schouders van de familie terecht. Zo zie je vaak de patiënt in het ziekenhuisbed liggen met meerdere familieleden erlangs op de grond om voor de persoon in kwestie te zorgen. Het nut van zeep leek mij tamelijk duidelijk, maar waarom nu precies suiker? In Uganda is het etenspatroon ook weer net iets anders dan hoe wij het gewoon zijn. Mensen daar eten vaak maar twee keer per dag, waarbij de eerste keer vaak pas na de middag is. ’s Morgens (als ontbijt) drinken zij wel thee, waar ze dan suiker in kunnen doen, als bron van calorieën totdat hun eerste echte maaltijd volgt.
We hebben zeep en suiker uitgedeeld in twee verschillende ziekenhuizen (Kitovu Hospital Masaka en Masaka Regional Referral Hospital). De dankbaarheid de we kregen van alle mensen was zo overweldigend. Om een idee te geven: op een gegeven moment kwamen we binnen op de kinderafdeling, waar alle moeders voor ons begonnen te klappen en knielen. Het was echt enorm mooi om te zien wat een vreugde je kan brengen met een klontje zeep en een zakje suiker.

<strong>Lange termijn</strong>

1. Een van de vele projecten van CHEDRA is de <u>basisschool in Bugabira community</u> (For children who are ‘affected, but not infected’ by HIV/aids). Deze school is volledig opgericht met donatiegeld van vrijwilligers uit België & Nederland. Wat hier op amper twee jaar is opgestart, was voor mij echt verbazingwekkend. Uiteraard wint deze school ook elk jaar aan nieuwe leerlingen, die vaak helemaal niet dicht bij wonen en dus niet zomaar elke dag naar huis kunnen gaan. Voor deze kinderen zijn nu al twee slaapzalen, maar die beginnen toch wat krap te worden. In maart zijn ze begonnen met het bouwen van nieuwe slaapzalen, maar deze hebben nog geen daken. Dat is waar ons donatiegeld in het verhaal komt. Op de slaapzalen zullen duurzame daken gelegd worden, zodat ze af geraken en de kinderen hierin kunnen blijven slapen.

2. <u>Trees for life</u>. Met de rest van het donatiegeld zullen zaden gekocht worden voor de mensen in de community, als bron van inkomst, maar ook voor hun eigen voorzieningen.

Ik besef heel goed dat we al deze mooie dingen niet zouden kunnen realiseren, als ik niet zoveel steun van familie & vrienden had gekregen. Daarom wil ik graag iedereen bedanken die mij gesteund heeft door naar het tuinfeest te komen, maar ook alle mensen die mij daarbuiten gesteund hebben en tot slot zeker ook een bedankje aan Rotary Club Bree!

Webale nyo (heel erg bedankt)!!

PS: Wil je Chedra verder volgen? <a rel=“external” href=“Chedra Uganda”>https://www.facebook.com/chedrauganda&lt;/a&gt;

(origineel bericht op be-more.nl)