(origineel bericht op be-more.nl)
Nog 25 dagen!
Lieve allemaal,
Even een klein bericht in aanloop naar mijn reis. Ik begin de eerste kriebels al te voelen, want het begint nu toch wel dichtbij te komen. Over precies 25 dagen zal ik naar Uganda vertrekken! De laatste voorbereidingen zijn in volle gang… paspoort is gecheckt, de vaccinaties zijn gehaald en de malariapillen zijn aangeschaft. Ook heb ik de DA leeg geshopt en zowat alle pillen en pleisters zijn ingeslagen. Ik neem toch liever het zekere voor het onzekere, wat volgens mij wel verstandig is in Afrika.
Zoals de meeste van jullie wel weten, ga ik daar vrijwilligerswerk doen. Ik ga dit 2 maanden doen via de organisatie Be More. Be More steunt kleinschalige projecten in Zuid-Afrika, Malawi, Ethiopië en dus ook Uganda. Mijn project heet Chedra, wat staat voor: Community, Health, Empowerment, Development and relief Agency. Het project heeft als hoofddoel om de gevolgen van hiv/aids te bestrijden. Aids is in Uganda, net als in veel Afrikaanse landen, een groot probleem.
Chedra werkt vanuit de stad Masaka met de bevolking van allerlei communities in deze regio. Het wordt daarom ook wel een ‘community project’ genoemd. Er wordt samengewerkt met lokale organisaties die zich inzetten voor de bestrijding van hiv/aids en met verschillende scholen. Het leuke hiervan is dat je als vrijwilliger heel veel verschillende activiteiten kunt doen, zoals voorlichting geven, thuisbezoeken, les geven, huizen bouwen voor de allerarmsten, sportdagen organiseren en nog veel meer. Zelfredzaamheid speelt een belangrijke rol hierbij, iets wat ik erg belangrijk vind. De lokale bevolking moet op den duur zichzelf kunnen redden. Ik heb een oud Chinees spreekwoord gevonden die dit perfect illustreert: ‘Geef een man een vis en hij heeft die dag te eten. Leer hem vissen, en hij heeft zijn leven lang te eten.’ In de weekenden ben ik trouwens vrij. Dan heb ik tijd om te chillen en natuurlijk dingen te bekijken. Uganda wordt vast niet voor niets de parel van Afrika genoemd! Zo wil ik heel graag eindelijk een wildpark zien. De wildparken hier schijnen nog niet door het massatoerisme te zijn ontdekt. Dus laat die apen maar komen! Oh en mochten er mensen zijn die zich ernstige zorgen maken of zo’n dom blondje het wel red daar tussen al die Afrikanen, heel lief maar nergens voor nodig! Uganda is namelijk één van de veiligere landen in Afrika. Criminaliteit komt er bijna niet voor.
Naast alle voorbereidingen ben ik bezig geweest om geld in te zamelen. Ik was eerst van plan om met koffers vol spullen af te reizen naar Uganda. Ik ben echter nog een groentje op het gebied van ontwikkelingswerk, want ik heb mij laten vertellen dat het veel beter is om die spullen ter plekke te kopen en zo de lokale economie te steunen. Met trots kan ik jullie vertellen dat ik maar liefst 2650 euro heb opgehaald voor mijn project! Dank voor alle gulle giften op mijn verjaardag. Ik wil ook mijn peetouders bedanken en in het bijzonder wil ik Stichting Madurodam Steunfonds hartelijk danken! 50% van het geld dat wordt ingezameld mag ik, in overleg met het project, uitgeven. Dit bedrag wordt beheerd door het project. De uiteindelijke beslissing over wat er mee gebeurt, ligt dus wel bij hen. De reden hiervoor is dat lokale mensen die dit werk dagelijks doen het best kunnen bepalen wat er het hardst nodig is en wanneer.* Ik zal mijn uiterste best doen om samen met mijn projectleider ervoor te zorgen dat het geld op de juiste manier wordt besteed! Meer hierover volgt uiteraard nog. Voor degene die zich afvragen wat er met de overige 50% gebeurd: 40% van het geld is ook voor het project bestemd, maar dan voor zaken op de lange termijn. De overige 10% is nodig om de sponsoring te ondersteunen.
Via deze weblog zal ik jullie op de hoogte houden van mijn avonturen in Uganda. Ook zal ik proberen regelmatig foto’s erop te zetten, zodat jullie een beter beeld ervan kunnen krijgen. Mijn volgende berichtje zal vanuit Uganda zijn… Spannend!
Veel liefs,
Sas
**