(origineel bericht op be-more.nl)
Chedra
Mijn eerste dag bij Chedra zit erop. Na een tussenstop in Kampala met een korte stadstour van Steve zijn we doorgereden naar Masaka waar ik de komende weken zal wonen. Uiteraard zijn we even gestopt op de evenaar, toch even een toeristisch momentje
Eenmaal in Masaka aangekomen heb ik nogmaals geprobeerd te pinnen, en eindelijk er was geld! Dus met een volle portemonnee op naar huis. Helaas waren ze nog aan het werk en kon ik het huis niet in. Ik ben nog even meegeweest met Jeroen om te wachten tot zij thuis waren. Jeroen woont overigens super mooi, wat een uitzicht!
Tegen kwart over 7 kon ik dan toch eindelijk naar mijn ´huis´ voor de komende 7 weken. Voor Ugandeze begrippen en in vergelijking met andere projecten hebben wij een redelijk luxe huis, met een douche! Helaas nog wel gewoon een latrine, daar ga ik echt niet aan wennen… maar het is niet anders. (Latrine is een gat in de grond met een kleine deksel erop waar je lekker gehurkt boven kan hangen om je behoefte te doen…)
De koude douche in de ochtend zorgt ervoor dat ik fris en fruitig aan mijn eerste dag kon beginnen. Dit is mijn eerste werkdag, elke werkdag begint met een stukje lezen uit de bijbel… In het Nederlands en in het Engels, vervolgens wordt er een poging gedaan een kleine discussie of hoe je het wilt noemen opgang te brengen. Nu is het zo dat wij allemaal niet gelovig zijn, dus de bijbel heeft niet echt een grote waarde voor ons, maar uiteraard proberen we zo goed mogelijk mee te doen. Op het project heeft Tom een boda boda, hét vervoersmiddel voor de Ugandezen, het is een brommer waar je minstens met 3 personen op kan zitten. Martijn kan er inmiddels ook goed mee overweg wat hartstikke handig is!
We zijn de community ingereden met de boda om daar watertanks af te maken. Verschillende mensen in de community hebben via Chedra, het project, een watertank gekregen. Hierin wordt het regenwater opgevangen, onderaan zit een tapje waarmee schoon water kan worden afgetapt. Op de tank heen wordt een muurtje gebouwd en deze wordt weer besmeurd met cement. Ik denk door de isolatie en dat het water lekker koud blijft. Vandaag dus lekker met cement gespeeld en 2 tanks afgemaakt. Het werken is hier wel anders, maar kan ook niet anders met die zon. Dus vaak wordt er even gerust en ben je ook niet allemaal tegelijk aan het werk. Morgen gaan we naar de scholen in de community, ben heel benieuwd!
Hopelijk hebben we vanavond weer stroom in het huisje want dat blijkt er al 3 weken niet te zijn. Kaarsen en zaklampen zijn onze beste vrienden in de avond!
Ik zal de volgende keer fotos uploaden, heb mn camera nu niet bij me dus dat gaat niet lukken nu.
Liefs