Dollars serie CB en D niet om te wisselen in Paraguay

Bij mijn laatste bezoek aan Paraguay er achter gekomen dat de 100 dollar biljetten van de series CB en D praktisch nergens geaccepteerd worden, heb zelf bij drie verschillende casa de cambio geprobeerd: No señor.
Ook op het vliegveld worden ze niet geaccepteerd om de luchthaven belasting te betalen.

Volgens de casas de cambio zijn er te veel valse biljetten van deze series in de omloop.

:vak02:

ja dit klopt…je zou het eens kunnen proberen bij de geldwisselmannetjes die in het centrum van Asuncion rondlopen of bij de grens met Chlorinda (bij de duanepost). Echter is het zo dat dezen je vaak een zeer slechte koers geven…en let op…het Am. geld heeft allemaal dezelfde keur en afmetingen…dus wel effe checken of er geen vals geld tussen zit!!(en dit komt voor…zeker weten als ze zien dat je een gringo bent)

Aan het monetaire beleid van PY kan je vaak geen touw vastknopen trouwens. Al tijdenlang wordt de dollar hier mi overgewaardeerd…als je vergelijkt vb op sites van maxicambios of enkele banken staat er steevast een hogere koers dan vb. op yahoo financials.

Het punt si dat veel landbouw producten (oa soja!) allemaal betaald worden in USD…en als de koers TE laag wordt springt de banco Central bij (lees: de regering dus). DE grote sohja boeren hebben immers veel macht en lobbyen dan ook bij de regering. het is mi nl een corrupt zooitje…

Als je dan nu denkt…Heeee ik ga met mijn eurootjes effe goedkoop dollars inslaan in PY en deze dan verkopen in vb. Argentina (of elders) kom je bedrogen uit. Door wisselkoers verschillen en admin kosten schiet je per saldo niks mee op dus. Je moet immers je euros EERST omzetten in lokale valuta en dan pas kan je ze omzetten in USD!!!
De "goedkoopste"manier om aan Guaranies te komen is nog steeds door te pinnen bij een bank. Er worden dan wel per keer 25.000 Gs berekend…maar als je wat meer geld nodig hebt is dit de beste manier.

De banken hier zijn echt dieven!!!

U bent gewaarschuwd…

gr

Peter