Dollars of Baht omruilen + trein naar Vientiane of naar Huay Xai

Hey vriendjes :slight_smile:

ik heb eens een vraagje rond geld omruilen. Best al thuis hier doen of beter daar meteen doen? Best dan dollars vragen of toch Thaïse Baht? Het is om in Laos rond te trekken…

Verder ben ik aan het twijfelen om met de trein van Bangkok naar Chiang Mai en zo Chaing Rai en dan Huay Xai te gaan om zo het noorden binnen te gaan? Of de met de trein van Bangkok naar Nong Khai te reizen en zo Vientiane binnen te gaan?

Bij de eerste keuze vrees ik gewoon dat we veel tijd gaan verspelen om onze 1e bestemming (Luang Namtha) te bereiken. Bij de tweede keuze vrees ik dat we niet verder noordelijker zullen gaan dan Luang Prabang…Dus serieuze dilemma :chin:! Iemand voorstellen?

Btw als je aan kunt tonen dat je een treinticket hebt naar ofwel Chiang Mai of Nong Khai, moet je dan nog een Thaïs visum aanvragen of zijn de tickets genoeg? Gewoon omdat je dan nog wel in Thaïland bent…

Bedankt alvast!!!

Hoi Vinniej,

Ik heb er nog geen ervaring mee, maar bij wij zaten ook met het tijd verspelen om in laos aan te komen.
Ik weet niet of je perse met trein wil.
Maar wij hebben een binnenlandse vlucht geboekt van Bangkok naar Chiang Rai (vliegt ong een uur geloof ik en kost per persoon rond de 25 euro als je het een beetje in de gaten houd).
Zou dan wel een tijdje van te voren al boeken , bv als er een aanbieding is.
Zelf heb ik 1 vlucht met airasia geboekt en 1 vlucht met nok air.
Je kunt uit verschillende vluchttijden elke dag kiezen.
Wij hebben een avondvlucht genomen en willen de volgende dag met de bus naar de grens , als we het halen ook meteen met de bus naar Luang Namtha in 1 dag.
Wij gaan in het najaar.
Voor Thailand hoef je in Nederland geen visum aan te vragen, je krijgt er 1 voor 30 dagen als je daar aankomt of je moet er langer willen verblijven dan weet ik het niet…

Groetjes Ingrid

Oh ja en Bath kun in Thailand pinnen, goedkoper als in Nederland omwisselen. Als je dollars wil meenemen zul je die wel van hieruit mee moeten nemen…

Zoals ik al een paar keer heb gezegd in jullie eerdere topic, zou ik biet aanraden om via Nong Khai te gaan want dan moet je hele stukken dubbel reizen.

Hey Thanks idd, heb al is gekeken naar binnenlandse vluchten maar zijn nog vrij prijzig! We gaan wss het helemaal omdraaien en met de trein vanuit BKK naar Vientiane trekken om dan naar Luang Prabang te trekken. En dan idd mss dubbel reizen en het noorden niet te doen. Zo besparen we wel wat dagen want ik weet niet of je vanuit Chiang Rai in 1 dag naar Luang Namtha kunt gaan…

Ik hoop het van harte voor jullie :)! Wij wilden vooral de natuur in Luang Namtha gaan zien maar hebben nog heel wat plekken waar we de natuur kunnen bezichtigen. Er is een bus vanuit Luang Prabang naar Pakse het zuiden waar we dan naartoe willen gaan. Een ellenlange rit maar wel rechstreeks en ja pakken we maar een hele dag reizen erbij!

Op deze manier kunnen we elke plaats die we doen in Laos, op het gemakje doen en nog extra dagen uittrekken. Dus hier dollars omruilen en in Thailand zelf dan Baht’s nemen? Dank je daarvoor!

En geen Thais visum nodig? Wij verlaten Thailand en komen pas 6 weken erna terug Thailand binnen dus ik vrees dat wij wel een Thais visum nodig hebben… Ik denk dat het dezelfde regeling in Belgie is met die 30 dagen maar wij kunnen niet aantonen dat wij het land verlaten op tijd.

Dik bedankt en groeten!!

Ik weet idd dat je dit al een paar keer hebt gezegd en ik ben blij dat je dit steeds wil delen maar als je dat vervelend vindt moet dat niet hoor, ik wil gewoon feedback horen van mensen die dat wensen :)! En we gaan hoogstwss wel die trip doen om dagen te besparen met die rompslomp in het noorden…

Weet je per ongeluk wel of het in die tijd (juli-augustus- aan te raden is om op het einde vd reis lekker te relaxen op een Thais eiland? Is het weer dan te doen, niet dat je dat kan weten maar bedoel schijnt de zon dan nog regelmatig of toch vooral heet en bedrukt met dan soms een regenbui?

Toch bedankt!!!

Als je het redt qua tijd zou ik zeker naar Huay Xai gaan. Niet om die plaats, maar net over de grens in Laos kun je de slowboat pakken en in twee dagen ben je dan in Luang Prabang. Ik vond dat een erg leuke tijd. Veel mooie landschappen en het was super gezellig op de boot.

Juli valt nog mee met de regen, maar augustus meestal niet. Ik ben zelf in die periode naar de eilanden in de oostkust geweest. Daar schijnt dan minder regen te vallen en het viel inderdaad erg mee. Verwacht niet iedere dag een strak blauwe lucht, maar het is prima te doen in die tijd.

Ja we zouden via Vientiane binnenkomen in Laos en het noorden achterwege laten om dan meer tijd in Cambodja te besteden. Jammer maar ja keuzes maken :)! Dus regenperiodes nog te doen? Ik zou graag met een megakleurtje terugkomen maar dat zit er dan ook wss niet in :lol:…

Bedankt alvast he!!!