Doe het zelf vakantie naar Turkije

Wij (3 personen) hebben het voornemen naar Turkije te gaan in september. Wat we graag willen is naar Capadocie te gaan maar ook de streek rond Canakkale trekt ons. Onze vakanties regelen wij helemaal zelf en gaan graag van de gebaande paden af. Ook alternatieve slaapplaatsen vinden wij boeiend. (ik las dat er ook pensions zijn in Turkije en zijn benieuwd naar ervaringen) Wij reizen meestal met huurauto’s door landen heen maar ook hier staan we open voor andere vervoermiddelen.
Wij horen graag van ervaringen van andere zodat wij mogelijk weer een mooie vakantie in elkaar kunnen bouwen voor dit jaar. Mochten jullie nog meer mooie plekken weten horen we dat graag.

Hoi,
Ik woon in Turkije en doe eens in de twee jaar met een vriendin hetzelfde wat jij van plan bent. Een auto huren en en vakantie houden. Cappadocië heb ik gedaan. Daar een auto gehuurd. We hebben Ürgüp als standplaats genomen. Daar gaat namelijk de bus vanuit Istanbul naar toe, er zitten rent a cars direct naast de busopstapplaats, Ürgüp ligt redelijk centraal en we vonden er een goed hotelletje. Voor een 2 pers. kamer betaal je rond de 20 Euro maximaal. Pensions hebben we niet eens naar gezocht.

In 2004 heb ik met diezelfde vriendin een tiendaagse tocht met huurauto gedaan van Istanbul, via Çanakkale, Troje, Izmir, de Menderes vallei, Fethiye, Kaş tot aan Dalaman . Toen hebben we wel gebruik gemaakt van pensionnetjes. Er was toen nog geen internet overal en we zijn gewoon gaan rijden. We hebben elke dag eigenlijk zonder al te veel moeite iets kunnen vinden.

Het ligt er ook een beetje aan waarvan je vertrekt. Vanuit Izmir of Istanbul. Als je vanuit Istanbul vertrekt zou je nog een rondje Tracië kunnen doen op je weg naar Çanakkale. heb ik dan nog wel wat ideeen voor. Zou je direct met de boot de Zee van Marmara overgaan, richting Yalova, kan ik je een bezoek aan Bursa aanraden.

Richting Cappadocië kan je Eskişehir aandoen. Het hangt een beetje van je interesses af. Wij zijn een week in Cappadocië geweest en dat was een dag tekort. We hebben een plek niet gezien waar we wel graag naartoe hadden gewild. Achteraf hadden we gewoon ook minder kerkjes moeten bezoeken. Onze voorkeur gaat meer uit naar het landschap en de oude cultuur. Als je dan 5 kerkjes hebt gehad, is er geen reden om er nog eens 50 te bezoeken.

Pensionnetjes via internet zoeken raad ik helemaal niet aan. In de praktijk vind je ter plaatse veel goedkopere en leukere.

De belangrijkste items zijn al door Sideli genoemd en daar ga ik mij niet meer mee bemoeien.
Bussen hier zijn een luxe en goedkope manier om te reizen en aangekomen op een station staan en in het seizoen mensen hun overnachtingsplek aan te bevelen, enig handelen is mogelijk.

Auto huren kan hier overal maar zelf (heb inmiddels een eigen auto) meed ik de officiële bekende verhuurders. Ik weet, dat het tot op zekere hoogte een risico is maar de andere kant is dat als je een auto voor langere periode huurt het enorm in prijs kan schelen.
Houd er rekening mee dat als je (lange) ritten gaat doen dat de verhuurder de auto van een tol-sticker voorziet met voldoende saldo. Er zijn inmiddels redelijk wat tol wegen hier en met de hand betalen kan niet.

Ik ben in het verleden behoorlijk wat aan het “zwerven” geweest en een aantal van die verhalen kom je op het Turkije forum onder “Turkije reisblogs” tegen

Als jullie terug zijn vergeet niet jullie ervaringen hier ergens te posten!!