At least 48 people were killed overnight when suspected Shabaab militants attacked hotels, restaurants and government offices in a Kenyan coastal town, officials said. Mpeketoni attack: Death toll rises to 48 | Nation
Nederlands: "Ik heb al zo'n 100 lijken geteld"
Vreselijk is het, arme Kenianen…
Mail van de ambassade:
Aan de Nederlandse gemeenschap in Kenia
Zoals u waarschijnlijk al heeft gehoord, heeft er een bloedige aanslag plaatsgevonden in Mpeketoni (vasteland Lamu), vermoedelijk gepleegd door Al-Shabaab. Blijf op uw hoede: zie het reisadvies.
Als u Nederlanders in uw omgeving kent die zich nog niet geregistreerd hebben bij de ambassade, raad hen dan aan dit te doen op de ambassade- website http://kenia.nlambassade.org/producten-en-diensten/consular-services/registreren-bij-verblijf-in-het-buitenland
met vriendelijke groet,
Nederlandse ambassade
Nairobi
Via Wereldwijzer app
Afschuwelijk! Zo zinloos!
Waar ligt dit plaatsje in de buurt?. Ik ken wel een dorp met een aantal mij bevriende families maar dat is mipitene of zoiets. (in de buurt van Kikambala).
Schrikken weer zo een aanslag in die buurt. Ramp voor de Keniaanse toeristenindustrie.
afgelopen vrijdag heeft engeland hun consulaat in mombasa gesloten,
juist nu men wellicht extra ondersteuning kon geven, de ambasade in nairobi is nog wel geopend
weet niet of nederland zijn consulaat in mombasa nog open is
hier nog een verslag hoe de terroristen te werk gingen
,
Ik geloof zo‘n 35 tot 50km van Lamu Town
Via Wereldwijzer app
De moed om in oktober naar Kenia te vertrekken zakt een beetje in mijn schoenen…
een kaartje
Ik ken het gevoel. Wij vliegen 2 augustus op Nairobi en verblijven twee weken in amboseli. Familiebezoek. We worden opgehaald op het vliegveld. Omdat ik nog nooit in Kenia ben geweest weet ik niet goed wat ik er van moet denken. Volg het nieuws op de voet. Probeer me niet gek te laten maken, maar ik kan niet zeggen dat ik mij volledig op mijn gemak voel. Mijn vriendinnen ( die hard backpack lowbudget en swahili sprekende afrika gangers ) zien de problemen totaal niet. Op mijn werk vragen ze aan mij of we onze reis niet eens zouden cancellen. Het liefste was ik ook nog gaan duiken.
Voor de Kenianen is dit natuurlijk weer een enorm drama. Bah.
Tijl, ik ben een absolute leek, zwarte bolletjes Nairobi en mombasa?
Via Wereldwijzer app
Dit zijn onzekere tijden, ook voor de Kenianen. Ik woon zelf aan de zuidkust van Mombasa, vlakbij Diani Beach en hier is het natuurlijk het gesprek van de dag. Zoals het naar uitziet is het een goed voorbereide actie (eerst politie uitschakelen, dan verder naar de Equity Bank en 2 hotels) door moslim extremisten, Somalisch of Arabisch sprekend, dus zeer waarschijnlijk Al Shabaab aanhangers. Het plaatsje ligt aan de noordkant van de kust, redelijk dichtbij Tana River geloof ik en dus vrij dicht bij de Somalische grens.
Zo‘n 8 tot 10 uur rijden vanaf Diani Beach begreep ik van mijn man.
Oktober is nog ver weg, vorig jaar rond deze tijd vonden er ook verschillende aanslagen plaats, na het laagseizoen (waar we nu inzitten) ging het toen langere tijd weer redelijk. Er valt natuurlijk niets met zekerheid te zeggen, maar ik maak me in ieder geval nog niet druk. Het blijft een kwestie van op het verkeerde moment op de verkeerde plaats zijn. Kenia is 14maal groter dan Nederland, de kans op een verkeersongeluk is nog steeds groter… misschien ben ik te optimistisch, ben ik aangestoken door de Kenianen, maar ik hoor ook van aanslagen in Amsterdam of andere plekken in de wereld…
Laten we nou maar gewoon afwachten wat er verder gebeurd, of er uberhaupt nog meer gebeurd, en laten we gewoon hopen dat de regering een manier vindt het land te verweren tegen deze aanslagen. Misschien kan Engeland zijn informatie delen en helpen hierbij, zij hebben 2 dagen geleden het Engelse consulaat in Mombasa ontruimd. Wel toevallig, alweer 2 dagen voor zo‘n gebeurtenis dat de Engelsen zn mensen weghaalt…
Via Wereldwijzer app
Het riekt ernaar dat de Engelsen dus goed geïnformeerd zijn…
Maar om nu direct een ambassade te sluiten vind ik angsthazerij. Zij moeten toch de Engelsen bijstaan in tijden van nood.:chin:
Ik heb de vorige keer de reis naar Lamu gemaakt met de bus en wrsch. dit stadje onderweg wel gepasseerd, al zei de naam me even niets.
Jammer, jammer, maar ik zou er mijn reis niet voor cancellen… (als ik de reis al had geboekt>>>) Het land is groot…
Maar zo mooi!
kan me nog herinneren dat tijdens het WK in zuid-afrika in 2010
ik was toen in kenia
er ook aanslagen waren in uganda waarbij ook meer dan 50 mensen omkwamen
ook all shabaab aanhangers
het was toen een vergelding omdat het ugandese leger deel uitmaakte van leger-missie Afrikaanse Unie en somalie binnenviel
waar ook kenia troepen aan leverd
de laatste jaren viel kenia met geldelijke support van de VS , Somalie binnen om hun toeristen rond Lamu te beschermen
hopende dat er de komende weken tijdens het voetbal niet meer aanslagen volgen
Sali
murugi
Hier schuilt een deel van het probleem.
Toen Kenia in 2011 het zuiden van Somalië bezette, was de gematigde, oude, diplomatiekere, Kibaki aan de macht.
De nieuwe Keniaanse president Uhuru heeft sinds zijn aantreden spierballenbeleid gevoerd.
All Somaliërs worden nu bijvoorbeeld vervolgt, Somaliërs die al jarenlang in Kenia wonen, maar niet over de juiste papieren beschikken, worden nu ineens zonder pardon uit hun gemeenschap gerukt en Kenia uitgezet. Kibaki probeerde juist met de Keniaanse Somaliërs in dialoog te treden en had daarom een bredere steun van de enorme Somalische gemeenschap in Kenia.
Terroristenorganisaties kunnen daarom op meer steun rekenen vanuit de Somalische gemeenschap in Kenia, maar ook in Somalie.
De aanslag is opgeëist door Al Shabaab.
President Uhuru sluit Al Shabaab echter uit.
Uhuru legt de schuld neer bij lokale politieke netwerken, welke etnische en politieke motieven zouden hebben.
Zijn oppositie dus.
Veel Kenianen, inclusief Kikuyu (Uhuru’s stam), vragen zich terecht af of “Mr President” in de war is.
Ik zit inderdaad vol ongeloof het nieuws te kijken! Echt, serieus! Wie probeert ie voor de gek te houden?! Hij denkt echt dat Kenianen dom zijn… Het schijnt dat op de getroffen plekken veel Kikuyu‘s wonen en hij is een Kikuyu… maar dan nog! Al Shabaab eist het toch niet op als ze het niet gedaan hebben?! En het was echt een georganiseerde actie, niet zomaar de ene stam tegen de andere. Hij heeft het over etnical issues etc. Ik moet dit nog even laten bezinken hoor…
Sent from my LG-P990 using Wereldwijzer Reisforums mobile app
Geschreven door een Kikuyu
Dear Mr President,
I wont believe nor deny your statement on #MpeketoniAttacks but I have a few questions to ask.
- How come Al-shabaab have claimed responsibility?
- If the intelligence had intel why wasnt security beefed to protect lives of innocent Kenyans.
- Why cant you invite your brother Raila for dialogue?having a dialogue doesnt mean you’re a coward or something it shows you are a patriot again you dont have to agree with him but just to calm the tense nation.
Yours,
Njuguna K. a fellow Kenyan
Exactly! Daar heb ik niets meer aan toe te voegen!
Via Wereldwijzer app