bom aanslag mombasa

er zou afgelopen avond een aanslag zijn geweest in centrum
van mombasa

ik had het ook inderdaad gezien.
Zou in een uitgaansstraat in Mombasa bij een bar zijn.
Een van de (vrouwelijke) bewakers zou daarbij om het leven gekomen zijn.

Volgens twitter zou het om een Somalische aktie gaan.

Te hopen dat dit snel stopt.

nieuwe dreiging voor aanslagen

http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buitenland/article/detail/1458913/2012/06/23/VS-waarschuwen-voor-risico-op-aanslag-in-Mombassa.dhtml

't rommelt daar wel he? Ik zag laatste ook een filmpje met MRC aanhang door de straten…lange demonstratie, veel mensen.
Maar ik begrijp van iedereen dat MRC tegen geweld is. Ik weet niet hoe mensen die in Mombasa zitten dat voelen? Ik hoor van de Waswahili natuurlijk vooral positieve berichten over MRC.

Jeetje ze weten wel hoe ze het toerisme in Kenya de kop om moeten draaien…Op Lamu hopen ze net dat het weer aan gaat trekken na alle toestanden en de negatieve reisadviezen, krijg je dit er overheen…

In alle eerlijkheid, denken jullie dat het gevaar nu groter is dan in de afgelopen jaren? Ik geloof er niets van…

Amerikaans overheidspersoneel wordt geevacueerd. Amerikaanse toeristen wordt aangeraden het gebied en zelfs het land te ‘ontvluchten’. Het leven van een Keniaan doet er niet zoveel toe? Want waar kunnen zij heen?

Ik volg net het nieuws hier … er wordt om vooralsnog onduidelijke redenen een terroristische aanslag verwacht op 1 juli … voor mijn gevoel is het niet onveiliger, de waarschuwing komt namelijk van Keniaanse veiligheidsdienst CID zelf, die de afgelopen tijd bijzonder doortastend op treed om mogelijke aanslagen te voorkomen … Ik blijf in ieder geval :slight_smile:

De Amerikaanse overheid evacueert zijn personeel ALTIJD bij het minste of geringste, dat lijkt me niet echt een goeie graadmeter.

Zorgelijker vind ik de ontwikkelingen rond de Mombasa Republican Council (MRC). Wij weten dat met name in Mombasa, Ukunda en Likoni er zich veel aanhangers bevinden, een groep die nog steeds groeit.

Ook het gevaar van Al Shabaab is er, zij het wat minder dan de (Amerikaanse) regering vermoedt.

Ook onrust onder het volk met het oog op de verkiezingen van 4 maart 2013 zijn redenen om extra alert te zijn.

Het toerisme gaat hier vast onder lijden, dat kan haast niet anders. Toch gaan wij in september weer een halfjaar heen. We kunnen domweg niet meer zonder Kenia!

Groet,
Diani:vak02:

1 like

1 juli wordt genoemd omdat op :
1 juli 1895 de kuststrook van kenia
werd over genomen door de britten voorheen viel het onder protectie van
Zansibar

en de laatste tijd zijn er geluiden te horen dat de kuststrook
een vorm van eigenbeschikking wil

1 like

Wat ik er van weet (MRC) dat dat in 2013 is, de datum waarop de kust 50 jaar geleden in lease werd gegeveven en op dat moment valt de kuststrook weer vrij aan de mensen van wie de grond is, de kustbewoners.

Bij informatie staat het hele verhaal. Maar voor zover ik weet is MRC niet van de bommen…of van de terroristische aanslagen. Zou ik heel dom zijn want de kust heeft heel veel toerisme, waar veel mensen van leven.
Ik weet niet of Murugi het verhaal van MRC bedoelt, maar dat is dus volgend jaar, volgens mij.
Volgens mij gaat het om aanslagen van Al Shabaab, die verwacht worden, ivm de inval van Kenya in Somalie. Maar goed, zeker weten doe ik dat ook niet.

[ame]- YouTube
Je moet af en toe wel een beetje Kiswahili verstaan :slight_smile:

nu ik lees dat er 4mrt 2013 verkiezingen komen krijg ik meteen weer beelden van de verkiezingen in december voor me. Ik was al iets geschrokken toen ik over de bomaanslag las maar nu begin ik toch “zenuwachtig” te worden. Wij zitten volgend jaar van 22feb tm 4mrt aan de kust. Misschien toch maar kijken of we desnoods de datum een week kunnen vervroegen. Ik kan niet wachten om weer naar Kenia te gaan maar om het nu op te zoeken… Maar even heel goed de berichten in de gaten houden.

Ben niet snel bang, maar omdat ik verwacht dat ik komende jaren nog regelmatig in Mombasa en Ukunda zal komen ga ik het wel in de gaten houden en dit onderwerp volgen.

de amerikanen zijn het meeste bang voor bomaanslagen van al shabaab
en waarschijnlijk zoekt al shabaab dan amerikaanse doelwitten
in omgeving van mombasa
of al shabaab wil kenia “straffen” omdat kenia heel erg waarschijnlijk
financieel en logistiek wordt gesteund door amerika om somalie
aan te vallen
amerika is maar in één ding geinteresseerd en dat is om de kust wateren
bij somalie weer veilig te krijgen zodat de grote olie-tankers
vanuit het midden oosten naar amerika kunnen varen

dus het is weer de OLIE waar alles om draait

Ik ben ook geen fan van Amerika , maar ik kan hen hier toch geen ongelijk geven dat ze een vrije internationale doorgang voor elk transport eisen op de Indische Oceaan.

vandaag, zondag 1juli de dag dat amerika ook waarschuwde
voor aanslagen in kenia

10 mensen gedood door bomaanslag in kerk in Garissa
op zondag morgen

en in de sunday (daily) nation schrijft men ook van zelfs
50 gewonden

.

het nieuws van de aanslag in Garissa
wordt nu ook al verslagen in het nederlandse nieuws

http://nos.nl/audio/390190-wraak-op-het-keniaans-leger.html

en in de keniaanse kranten wordt nu van 16 doden bericht

Het is grote deels gewoon puur eigen belang, niks mis mee.

Overigens hoop ik voor het land Kenia dat het wat rustiger word door dit soort berichten kan het toerisme wel terug lopen wat voor Kenia ook een zeer belangrijk inkomstenbron is.

Binnenkort vertrekken wij op reis naar Mombasa, weliswaar de Zuidkust… Moeten wij schrik krijgen? Met al deze berichten…

Nee hoor, dat is nergens voor nodig.
Ik was aan de zuid-kust tijdens de betreffende aanslag in Mombasa en in Nairobi tijdens de andere op 1 juli en je krijgt er niets van mee, ja, in het nieuws, maar verder niet. Ze kiezen (vooralsnog) ook geen toeristische doelen. Blijf uit de buurt van de Somalische grens en er is niets aan de hand.