Dmz

Kan iemand mij wat vertellen over de Demilitarized Zone in Vietnam. Is het de moeite waard om hiervoor wat om te rijden?
Ik hoor het graag van jullie.

Bedankt alvast.
Groetjes,
Miriam Versteegh

Hallo Mirjam,

Ik ken je schema niet, maar wanneer je van Dong Hoi naar Hue gaat kun je onderweg de brug en de grotten ( bijv. per boot) bezoeken. Hoef je bijna niets voor om te rijden.
Ook kun je trips vanuit Hue boeken van dagtrips en natuurlijk langer.

Of het de moeite waard is is afhankelijk van je interesses.

De tunnels van Vinh Moc vind ik zelf interessanter dan Cu Chi.
Een boottocht in over de Ben Hai river in Ke Bang National Park naar de grotten is ook leuk.
Wanneer je naar de hoger gelegen grotte gaat moet je wel een flinke klim maken; maar je hebt daarna wel een mooi uitzicht en mooie grotten.
Ook kun je de lager gelegen grotten in, wanneer je niet zo van klimmen houdt.

Ik heb net wat foto’s geplaats op deze site van de grotten en de brug nav je vraag.

gr
Ton.

1 like

Hoi Miriam,

Ik heb het zeker de moeite waard gevonden. Ben wel met een tour gegaan, om ook wat meer informatie te verkrijgen. En al waren we allemaal toerist, we waren er helemaal stil van geworden. Vond het best heftig, maar goed om mee te maken.

Groetjes, Anne

1 like

Hallo Mirjam,

Een goede aanvulling van Anne-Jitske.

Het kan best emotioneel zijn, zeker wanneer je het kerkhof bezoekt.
Ook bij de tunnels zijn er aangrijpende verhalen te horen.

Maar de plaats waar je als westerling echt met je mond vol tanden staat en je schaamt is en blijft voor mij toch My Lai; net onder Hoi An.

Honderden burgers ( 500 tot 600 ) in de leeftijd van 6 weken tot 80 jaar werden daar vermoord in 1 dag.
Je vind er een museum, gedenkbeeld en een gedeelte van het verwoeste en afgebrande dorpje.
Volgens mij echt een must wanneer je wat geïnteresseerd bent in de oorlog die zich daar afspeelde.

Iik veel interesse heb in geschiedenis en dus ook oorlogen, en ook vele slagvelden in de wereld heb bezocht, en ook plaatsen waar mensen om niets werden vermoord heb bezocht.
Het valt mij elke keer op dat op die plaatsen ( Auschwitz, Dachau enz en ook in My Lai ) je geen vogel hoort en ze ook niet ziet.
Dit met het verhaal erachter maakt het echt het zeer indrukwekkend; wanneer de overblijfselen dit al niet deden.

gr
Ton.

Ik het overigens wat foto’s van My Lai op het foto gedeelte geplaats.

Hoi Anne en Ton,

Bedankt voor jullie informatie. Wij reizen van Hanoi naar HCMC en verblijven 1 volle dag in Hue en 3 volle dagen in Hoi An.
Ik denk daarom dat we het beste vanuit Hoi An DMZ kunnen bezoeken.
Omdat de oorlog zo’n belangrijk deel van de geschiedenis van Vietnam is, zijn we hier zeker in geinteresseerd.

Groetjes, Miriam