Diwali 2012

Dit jaar 3e keer India en wanneer ik daar ben is het ook Diwali. Lijkt me leuk om mee te maken. Tenminste, ik neem aan dat ik er wat van meekrijg.

Ik verwacht dat treinen rond die tijd al ver van te voren volgeboekt zitten rond die dagen. Evenals hostels?

Ik lees dat dit festival vooral in huiselijke kring wordt gevierd. ‘Stil’ op straat in India bestaat volgens mij nauwelijks, maar zijn er plekken waar ik juist wèl moet zijn?

Ik zal sowieso in het Noorden reizen deze keer.

Hoor graag tips!

Hoi!

Ben je er inmiddels al uit of je Divali in India gaat vieren? Je oproep is alweer van een tijdje geleden zag ik.

Ik ga zelf rond 13 november naar Varanasi om daar het Diwali feest mee te maken. Over ‘stil’ op straat hoef je je geen zorgen te maken, het wordt uitbundig gevierd. Overal licht, kaarsjes en soms zelfs vuurwerk. Mocht je naar Varanasi gaan dan kijk je sowieso je ogen uit. Een fascinerende stad…Rond het Divali-feest, dat in India vijf dagen wordt gefeest, vinden er aan de ganges veel ceremonies plaats. Overdag gaan mensen de straat op om inkopen te doen, van allerlei etenswaren, mooie kleding tot bloemenkransen en diya’s. Ik ga er zelf een week lang fotograferen en van daaruit ga ik op doorreis naar achtereenvolgens Bihar, Mumbai en Kovalam om familie en vrienden te bezoeken en te relaxen.

Mocht je meer willen weten, dan hoor ik het wel!
Groet
Astrid

Hey Astrid!

Leuk dat je reageert. Ik was deze post al bijna weer vergeten.

Heb nog (steeds) geen planning voor deze trip. Begint nu wel tijd te worden.

Varanasi ben ik in 2010 geweest en is absoluut zoals je zegt, fascinerend. De drang om er nu heen te gaan is daarom wat minder, maar met Divali zal het ongetwijfeld wederom een belevenis zijn. En aangezien ikzelf ook een enorm liefhebber van fotograferen ben is het wellicht wel een goed idee daar ook heen te gaan. En Kolkata wil ik ook graag zien, ligt ‘in de richting’.

Wat treinen betreft zit ik denk ik wel goed qua reserveren rond die tijd?

Hi!

Ben je er al uit of je Varanasi aandoet? Zo ja, heb je al een hotel op het oog. Ik nog niet namelijk, maar zag dat veel hotels al volgeboekt zitten. Dus ik moet snel zijn.

Ik overwoog ook met met de trein vanuit Delhi te gaan, maar kies toch voor een binnenlandse vlucht. Is net even wat makkelijker en scheelt qua tijd en kosten vallen mee.

Delhi - Varanasi met de trein is ong. 11 uur, met vliegtuig 1,5 uur. Varanasi is echt een hotspot tijdens Diwali, dus ik denk dat je de treinreis vast moet reserveren. De vluchten zitten namelijk ook al zo goed als vol. Ik heb wel gelezen dat ze extra treinen inzetten richting Varanasi.

Ben benieuwd naar je plannen? Reis je alleen? Ik reis samen met mijn man naar India. Misschien is het leuk om elkaar in Varanasi te meeten.

Groet
Astrid

Dag Astrid,

nee, heb nog steeds geen idee. Ben op dit moment ook met hele andere dingen bezig.

Afgelopen weekend zat ik in Manchester en op het vliegveld zag ik een Lonely Planet van Sri Lanka. En aangezien ik daar goede verhalen over heb gehoord, zit ik er aan te denken die kant op te gaan.

Ik reis inderdaad alleen. En elkaar ontmoeten in Varanasi zou natuurlijk leuk zijn!

Ik kijk nog even wat ik doe.

Ik zie nu net dat Okt/Nov de natste maanden zijn op Sri Lanka.

Geen optie dus.

Goed.

I’ve made up my mind.

Ik ga een deel Rajasthan ( Jodhpur en Jaisalmer ) wat ik twee jaar geleden niet gezien heb, nu wel bezoeken. Daarna door naar Varanasi. Het stuk tussen Rajasthan en Varansi nog even geen planning Heb zojuist een guesthouse geboekt voor 4 dagen aldaar. Vanaf 13 Nov. Hoe ik er kom is nog even bekijken. De irctc ligt er nu uit. Treinen zitten inderdaad veel al vol. Vliegen is een optie, maar dat wil ik eigenlijk zoveel mogelijk beperken. Hou van treinreizen.

Dus, we kunnen een chai doen! Liever een biertje :slight_smile: