In maart vertrek ik samen met mijn vader voor 2 weken naar (Noord) India. Helaas zit het er niet in om echt langer te gaan, dus we moeten het doen met beperkte tijd in een enorm (fascinerend) land.
Wat we in ieder geval willen zien, is Delhi, Jaisalmer, en Varanasi. Is dit te doen volgens jullie? En zouden jullie nog iets adviseren dat binnen (of in de buurt van) deze route valt? We staan open voor alle type vervoersmiddelen om dit haalbaar te maken (trein, auto, vliegtuig,…).
Een rondje Delhi-Agra-Jaipur-Jodhpur-Jaisalmer-Delhi is goed te doen in twee weken.
Varanasi ligt een beetje uit de richting, maar als je nachttreinen heen en terug vanuit Delhi neemt kan je dat misschien ook nog wel meepikken.
Allemaal te doen met de trein. Alleen is de verbinding Delhi-Jaisalmer wel een lange rit van 17 uur met de Delhi Jaisalmer Express (Trein Nr 14659).
Jaisalmer naar Jaipur duurt een uurtje of elf met dezelde trein in omgekeerde richting (Nr 14660).
Tussen Jaipur en Agra rijden heel wat treinen, ongeveer vier à vijf uur reistijd.
Tussen Agra en Varanasi neem je best één van de nachttreinen.
Terugvliegen vanuit Varanasi kan wel, maar zal waarschijnlijk toch via Delhi moeten. Als je dat doet, boek dan je ticket Varanasi-Delhi los van je internationaal ticket bij één van de low costs, dat scheelt je wel wat Euro’s.
Hou er wel rekening mee, dat treinen in india heel vaak uren vertraging hebben.
Een van de low cost airlines, Spicejet (www.spicejet.com), voegt nogal eens wat vluchten samen, waardoor je ineens op een andere tijd vliegt, kan lastig zijn ivm verbindingen. je krijgt wel keurig 2 dagen van te voren bericht.
Indigo air is wat dat betreft betrouwbaarder. (www.goindigo.in)
Kingfisher staat op punt van faillisement, zou ik even niet boeken.
Ok, bedankt! Het idee om tussenvluchten te nemen, is wat afgezakt, alhoewel het nog steeds een optie blijft.
We zitten nu vooral te twijfelen tussen (nacht)treinen en/of een prive chauffeur. Onze route is nu als volgt, maar er zitten flinke afstanden tussen waardoor we twijfelen of t wel prettig reizen is:
Delhi - (Bikaner?) - Jaisalmer - Udaipur - Jaipur - Agra - Delhi
Om nou om de dag een reistijd te hebben van 12 uur of langer lijkt me best pittig (of misschien niet te voorkomen?). Zijn er dus binnen deze route leuke plaatsen om aan te houden wat de reistijd wat verkort tussen twee plaatsen? En rijdt er uberhaupt een trein tussen Jaisalmer en Udaipur? Ik heb namelijk vernomen van niet… Wat zijn dan de opties? Bedankt alvast weer
Er zijn inderdaad geen treinen rechtstreeks tussen Jaisalmer en Udaipur. Je zou per trein vanuit Jaisalmer naar Jodhpur kunnen (5 à 6 uur) en dan verder naar Udaipur. Dat is wel een lange rit, Udaipur ligt een beetje uit de richting?
Als je Udaipur bvb vervangt door Jodhpur, is je probleem meteen opgelost. Jodhpur, the blue city, is best een bezoek waard, vooral dan het fort, volgens mij het mooiste van Rajasthan.
Als jullie in maart willen vertrekken, en jullie reizen twee weekjes volgens een strikt schema, boek dan zo snel mogelijk je treintickets om plaats te hebben. Niet alle treinen hebben tourist quota.
Twee jaar geleden heb ik een deel van je route gedaan en kan je vertellen dat het prima te doen is om in 1 dag (overdag) van Varanasi naar Delhi te reizen, mits je bereid bent veel te wachten en (eventueel indien nodig) opgevouwen in de trein wil staan/zitten. De trein tussen Delhi en Agra is ook te doen, maar heeft erg veel vertraging overdag. In theorie is het een relatief korte rit, in de praktijk ben je er een groot deel van je dag mee kwijt. Nachttreinen lijken dus een goede optie, maar dit is wel erg vermoeiend omdat je waarschijnlijk minder goed slaapt in een nachttrein dan in een hotelbed.
Verder zou ik Varansi nooit overslaan, een van de hoogtepunten / unieke steden in noord India.
Veel plezier en super tof om dit met je pa te doen
ik zou me in die korte periode toch beperken tot Rajasthan en evt agra … Varanasi gewoon in een andere reis doen !
een reden om india nog eens aan te doen
wij hadden destijds ook maar een beperkte periode en skipten zelfs Agra uit ons programma …
ondertussen al 2 keer naar india terug geweest …maar nog steeds agra & varanasi niet aangedaan (maar dit heeft dan weer
met klimaat en reisperiode te maken)
15 dagen rajasthan deden we met taxi +driver
een individuele reis zonder de ongemakken van wachttijden op lokale bussen en evt nodige reservaties voor treinen is de formule met een taxi + driver
Je blijft alles zelf in handen houden , en anderzijds kan je toch ook
terugvallen op de ervaringen van je chauffeur (= weliswaar geen gids ,maar heeft toch ook ervaring)
goeie service & drivers , correcte prijs !!! ,volledige vrijheid !!!
Voor Rajasthan deden we beroep op COZY Travels in Delhi
email-adres cozytravels@vsnl.com via Mr.Sunil
Wij zijn vorig jaar rond pasen 2 weken geweest en hadden ook de intentie om met de trein te reizen. Dit bleek echter heel omslachtig dus hebben we gekozen voor een privé-chauffeur. We deden de route Delhi - Agra - Jaipur - Udaipur - Jodhpur - Jaisalmer - Delhi en dat was toch al een hele boterham voor 2 weken. Ik denk zelfs dat het bijna niet mogelijk is om Varanasi er nog bij te doen.