DIMAS, wat is handig?

Hallo,

Mijn vrouw en ik zijn bezig met de vergunning aanvraag als rentenier. Ik ben Nederlander en mijn vrouw is Slowaakse.
Nu lijkt het mij het beste om eerst mijn verblijfsvergunning rond te krijgen en dan voor mijn vrouw gezinshereniging aan te vragen.
Klopt dit? Of is het beter om het tegelijk aan te vragen?

Nu heb ik wel door dat Dimas het je niet makkelijk gaat maken. Bijvoorbeeld dat de aanvraag met alle bijbehorende papieren te plaatse aangeleverd moet worden.
Dus niet per post. Dit is wat omslachtig bij bijvoorbeeld de verklaring omtrent gedrag.
Het aanvraag formulier hiervoor heb ik maar moet eerst gedeeltelijk door Dimas ingevuld worden, dan terug naar mijn gemeente, deze geeft dan de verklaring af,
dan moet deze weer door iemand bij Dimas afgegeven worden (met de rest van de aanvraag).
Dimas wil niet dat ik de VOG aanvraag formulier opstuur of mail. Ik ga toch niet 9000km vliegen om een papiertje af te geven? Kan dat niet anders? Wat is handig?

Mijn ervaring bij de gemeente in NL is dat, als je het uitlegt waar je de VOG voor nodig hebt en dat het niet mogelijk is dat de aanvragende instantie (DIMAS dus) het eerste gedeelte alvast invult, je toch die VOG wel krijgt. Dan dien je deze tezamen met alle andere documenten in een keer in, nadat je een afspraak bij DIMAS hebt gemaakt, of je laat je vertegenwoordigen door een bemiddelend bureau. Let wel op, lang niet alle bureaus zijn betrouwbaar. Wij hebben het allemaal zelf gedaan destijds en dat ging best goed, maar dat is natuurllijk je eigen keuze. Inderdaad zou ik voor jezelf een verblijfsvergunning aanvragen, en gelijktijdig de aanvraag voor de gezinshereniging doen, waarbij jij dan voor jouw partner optreedt als sponsor. Mocht je meer vragen hebben, stel ze gerust. Veel succes

[quote=“skybird, post:1, topic:167860”]

Hallo,

Mijn vrouw en ik zijn bezig met de vergunning aanvraag als rentenier. Ik ben Nederlander en mijn vrouw is Slowaakse.
Nu lijkt het mij het beste om eerst mijn verblijfsvergunning rond te krijgen en dan voor mijn vrouw gezinshereniging aan te vragen.
Klopt dit? Of is het beter om het tegelijk aan te vragen?

Nu heb ik wel door dat Dimas het je niet makkelijk gaat maken. Bijvoorbeeld dat de aanvraag met alle bijbehorende papieren te plaatse aangeleverd moet worden.
Dus niet per post. Dit is wat omslachtig bij bijvoorbeeld de verklaring omtrent gedrag.
Het aanvraag formulier hiervoor heb ik maar moet eerst gedeeltelijk door Dimas ingevuld worden, dan terug naar mijn gemeente, deze geeft dan de verklaring af,
dan moet deze weer door iemand bij Dimas afgegeven worden (met de rest van de aanvraag).
Dimas wil niet dat ik de VOG aanvraag formulier opstuur of mail. Ik ga toch niet 9000km vliegen om een papiertje af te geven? Kan dat niet anders? Wat is handig?[/Q

Dank je Grumpy, ik wist niet dat gemeentes dit willen doen. Ik ga het proberen

@ Grumpy
Op de lijst van vereisten (rentenier eerste aanvraag) staat bij punt 8 : een kopie bewijs bankrekening van tenminste Afl. 100.000,=. Uit deze zin was kon ik niet geheel opmaken wat ze wilden zien. Bij navraag per e-mail blijkt dat er een “originele bankverklaring” overhandigd dient te worden. De SNS bank is mijn hoofd bank. Ik blijk de derde persoon in de geschiedenis van de bank te zijn die om een bankverklaring vraagt…

Ik heb nu een brief (bankverklaring?) van de SNS ontvangen. Deze is in het Engels geschreven met als supject: declaration relationship with SNS bank. Dan mijn naam plus NAW. Tevens staan mijn bankrekening nummers er op met de bedragen die er op staan.
En dan daar onder: The information above applies only the present situation. This declaration does not represent guarantee of any kind. Although this information is carefully composed, its accuracy and completeness cannot be guaranteed. No rights can be derived from this declaration. Nou dat klinkt lekker dan. Geen garantie *at all *zoals ik het zie.

Wat denk je? Dit is wat Dimas wil zien? En hoe zit het met de vereiste bedragen voor een getouwd stel? Is het voldoende dat de aanvrager Afl. 100.000,= bezit? Of dient het voor twee personen Afl. 200.000,= te zijn?

@ Grumpy,

Je hebt gelijk, de gemeente heeft mij een VOG verstrekt zonder dat het aanvraag formulier door DIMAS ingevuld was.
Gewoon uitleggen wat de situatie is en dat het om emigratie gaat.
Bedankt voor deze belangrijke tip.

[quote="“grumpy, post:2, topic:167860"”]

Mijn ervaring bij de gemeente in NL is dat, als je het uitlegt waar je de VOG voor nodig hebt en dat het niet mogelijk is dat de aanvragende instantie (DIMAS dus) het eerste gedeelte alvast invult, je toch die VOG wel krijgt. Dan dien je deze tezamen met alle andere documenten in een keer in, nadat je een afspraak bij DIMAS hebt gemaakt, of je laat je vertegenwoordigen door een bemiddelend bureau. Let wel op, lang niet alle bureaus zijn betrouwbaar. Wij hebben het allemaal zelf gedaan destijds en dat ging best goed, maar dat is natuurllijk je eigen keuze. Inderdaad zou ik voor jezelf een verblijfsvergunning aanvragen, en gelijktijdig de aanvraag voor de gezinshereniging doen, waarbij jij dan voor jouw partner optreedt als sponsor. Mocht je meer vragen hebben, stel ze gerust. Veel succes

Beste skybird
Ik heb destijds ook geen bankverklaring ingevuld, maar gewoon kopieen van ons inkomen uit pensioen en huur en een verklaring van mijn accountant hierover. Die bankverklaring zal ook geen probleem zijn en die geldt alleen voor jou, jouw vrouw krijgt immers haar vergunning op basis van gezinshereniging, waar de inkomenseis niet voor geldt. Het is logisch dat de bank een voorbehoud maakt, het blijft een momentopame, maar ik verwacht geen problemen. Eventueel kun je zelf nog wat aanvullende informatie verstrekken zoals jaaroverzichten van de laatste jaren, zodat daaruit blijkt, dat jouw bankrekening niet een eenmalige zaak is, maar dat je al langere tijd over vermogen beschikt. Het is een lange, moeizame en onvriendelijke weg, maar houd vol. De volgende jaren wordt het gemakkelijker.

Beste Grumpy, dat van die jaaropgaven is ook een goede tip. Ik heb ze al uitgeprint:)

Dimas is best wazig in wat ze van je willen. Zoals dat ze vragen om een “kopie bewijs bankrekening”. Als dan vraagt hoe dat er uit ziet zon kopie van een bewijs dan noemen ze het bankverklaring. Nou bij de AMRO kan een particulier helemaal niet een bankverklaring krijgen omdat een accountant er ook voor moet tekenen. Ik heb ze maar een uitprint van m'n saldos laten maken.
Maar hoe zit dat bij formulier deel B. Daar moet de DIMP een stempel en handtekening op zetten. op dat formulier moet je verklaren dat Aruba je hoofdverblijf is.
En je moet een Arubaanse adres invullen. Dat kan toch helemaal niet als je nog geen vergunning hebt om er te wonen. Adres kan dan waarschijnlijk wel. Maar verklaren dat Aruba je hoofdverblijf is…
Dat kan toch niet? Enig idee hoe dat zit? Dank je. Jou hulp is goud waard

Ik heb de documenten maar even gedownload, dan weet ik wat je vraagt. Dat formulier B moet je gewoon ondertekenen, bijlagen bijvoegen zoals gevraagd en vervolgens bij DIMP (vroeger SIAD), de belastingdienst dus, laten ondertekenen. Die vragen verder niet zo veel hoor, dat gaat een stuk gemakkelijker dan bij DIMAS. Je hoeft ook geen afspraak te maken, maar trekt een nummertje en gaat braaf een half uur of langer zitten wachten tot je aan de beurt bent. Vraag even aan de portier of je links of rechts moet zijn, er zijn twee wachtkamers met verschillende doelen. Ik geloof dat het links is, maar het is allemaal al weer een poos geleden, dus voor de zekerheid. Je kunt prima een Arubaans adres hebben hoor, want je hebt geen vergunning nodig om hier bijv. een huis te kopen. Maar ik ben het met je eens, het is allemaal best wel krom en onlogisch. Dat Aruba je hoofdverblijf is/wordt is natuurlijk logisch, anders zou je geen vergunning aan behoeven te vragen en kon je hier gewoon 180 dagen per jaar maximaal toerist zijn. Dus dat formulier B is eigenlijk een weerspiegeling van de toekomst en niet van jouw huidige situatie. De volgende jaren dat je een vergunning aan moet vragen, zul je opnieuw dat formulier B bij de belastingdienst in moeten dienen, en dan klopt het wel. Kun je hier wat mee?

Jazeker heb ik hier wat aan. Dank je.
Morgen vliegen we naar Aruba om een huis te gaan bekijken die we op het oog hebben. En hopelijk ook kopen.
Gelukkig heb ik net op tijd alle papier bij elkaar voor het Dimas (of is het DE Dimas) en kan ik dat ook gelijk regelen. Dit dank zij Grumpy. Ik wil Grumpy bij deze nogmaals hartelijk danken voor de goede tips.

Graag gedaan, als je verder nog adviezen nodig hebt, je kunt me ook altijd een prive berichtje sturen. Veel succes en veel plezier op Aruba.

Maandagmorgen gelijk naar Dimp gegaan om leges te betalen een 2 stempels te krijgen. Die zouden we dan smiddags bij de DIMAS inleveren en klaar is kees. Bij de (linker) deur van de DIMP weggestuurd wegens druk. Bij de rechter deur stond een wachtrij tot aan de straat btw… (en als wij dachten dat dat lang was, nou de volgende morgen ging die rij eerst tot aan de straat en van af daar 50 meter parallel met de straat:))
Om 13;30 uur terug komen werd gezegd. Om 13;30 werd gezegd dat er niemand meer was om stempels te zetten voor DIMAS.
Dinsdagmorgen moesten we maar terug komen. Dinsdag morgen zei de bewaker/deurman dat er helemaal niemand was voor DIMAS en woensdag ook niet, donderdag terug komen. Donderdag smorgens nummertje getrokken en na viereneenhalf uur (er waren meer dan 100 mensen voor ons) wachten mochten wij 165 gulden leges betalen bij de linker wachtkamer. Nu moesten we nog 2 tempels krijgen bij de rechter wachtkamer. Omdat ik een nummertje voor de rechter wachtkamer trok terwijl ik nog in de linker wachtkamer aan het wachten was kreeg ik die nog op dezelfde dag. Vliegensvlug naar DIMAS met het geheel.
Ondanks dat wij de meneer, die onze papieren op maandag geëvalueerd had, zagen niks doen in zijn loket mochten we de papieren niet bij hem afgeven. Eerst een online afspraak maken voor vrijdag werd ons gezegd. Gauw in het appartement naar de online agenda van DIMAS, blijkt dat vrijdag een afspraak maken niet mogelijk is vanwege carnaval. We moesten er om lachen. Een week bezig om 165 gulden te betalen en 2 stempels te krijgen. Nou ja, nu weten we zo`n beetje waar we rekening mee moeten houden op Aruba als je iets geregeld wilt hebben.