diabetes en backpacken

Mijn zoon van 14 heeft diabetes en is afhankelijk van insuline.
wie heeft hier ervaring mee en heeft tips om de reis zo goed mogelijk te laten verlopen?::wereld:

Ik heb een korte relatie gehad met iemand die diabetes had, dus heb het alleen zijdelings meegekregen van meekijken, en af en toe hypo’s of juist de andere kant op, en de verhalen over hoe zij dat op vakanties oploste.

Voor zover ik heb begrepen is het vooral een kwestie van goed alle meetinstrumentjes (ook een reserve) en voldoende insuline bij je hebben, met vertaalde doktersverklaringen voor douane enzo, en goed weten en uitrekenen wat je eet. In Peru zijn ook veel internationale restaurants te vinden voor als het handiger is om ‘bekend’ voedsel te eten.

Wat betreft Peru denk ik dat je ook in de gaten moet houden dat de hoogte invloed kan hebben en symptomen kan veroorzaken; misschien wordt het lastig om de symptomen van hoogteziekte en een hypo uit elkaar te houden? Maar dan kun je voor de zekerheid meten, toch?

Meer over hoogteziekte lees je hier.
Zelf neem ik nooit medicijnen tegen hoogteziekte, omdat ik denk dat je juist de symptomen nodig hebt, zo weet je of het nog wel gaat of dat je toch (tijdelijk) moet afdalen. Als je de symptomen maskeert met medicijnen, weet je dat niet.
Je lichaam went sneller aan de hoogte (maakt meer van die bloedlichaampjes aan die zuurstof opvangen) als je het de eerste paar dagen rustig aan doet, veel water en kruidenthee (en cocathee) drinkt, en juist geen koffie of alcohol, en lichte maaltijden eet en ietsje meer slaapt. Wie weet heb jij er wel meer last van dan je zoon, hoogteziekte heeft namelijk echt niks met fysieke conditie of ziektes te maken.

Ik neem ook aan dat je zoon bij een speciale arts loopt en dat die ook adviezen kan geven specifiek voor op reis?

Verder kan ik zo gauw niets bedenken wat een verschil zou zijn met thuis… het blijft een lastige ziekte met eeuwig rekenen en meten en gedoe… dus in Peru misschien niet een al te strak reisschema willen aanhouden en wat marge houden voor als het toch niet loopt zoals gepland (dat is sowieso wel verstandig want er kunnen ook andere dingen mis gaan zoals stakingen, modderlawines, of vliegtuigen die niet gaan vanwege het weer).

Overigens via Google vind ik ook heel veel info over diabetes en reizen.

Succes en goede reis!