Ik ga met mijn vriend eind augustus voor 3 weken naar indonesie.
Nu hebben we Java en bali op de planning staan.
Ik heb al een hele tijd hier op het forum rond gesnuffeld, maar kon geen antwoorden vinden op de volgende vragen.
We willen van bogor via de puncak pass naar bandung reizen. We wilden eigenlijk met de bus gaan, maar deze rijd in de weekenden (volgens de LP) niet over deze weg. Wat is dan een goede optie minibus of wellicht een taxi of is dit misschien erg duur?
We willen later vanuit yogyakarta naar de brommo vulkaan reizen en dan door naar bali. Ik heb al verschillende opties gezien. Ons leek de tour vanuit yogyakarta per minibus via de bromo wel iets. Maar hoe lang ben je dan onderweg? En zie je de bromo dan bij zonsopkomst (dit willen we graag zien)?
Of zijn er andere betere opties? Wel graag opties zodat we de bromo niet hoeven over te slaan!
Wil je in Puncak blijven, of wil je alleen langs de pas? (Wist je trouwens dat ‘puncak’ ‘pas’ betekent, dus dat er vele plekken zijn met die naam ;)) Ik neem aan dat je Puncak met de theeplantages bedoelt…
Als je niet in Puncak wilt blijven, maar er alleen langs wilt, kun je met een travel rijden. Dit is een soort van minibus, ze halen je op bij je hotel en droppen je weer bij je hotel. Niet veel duurder dan de bus, en veel goedkoper dan een taxi. Niet altijd even comfortabel, maar gemiddeld genomen goed te doen. Actuele info van prijzen heb ik niet, maar duur zal het niet zijn. En je hotel/guesthouse in Bogor kan je beslist (al dan niet tegen een euro commissie) helpen met het boeken van de travel.
Meestal gaan er meerdere travels per dag.
Ik heb zelf nooit een tour van Yogya naar Bali gemaakt, maar zover ik weet hebben al deze tours de mogelijkheid de Bromo bij zonsopkomst te bekijken. Reken op een lange rit,ik schat dat het zeker zo’n 10-12 uur is van Yogya naar de Bromo (zelf heb ik de vulkaan vanuit Mallang bezocht). Daar kijk je dan naar de zonsopkomst, en rijd je verder richting Bali. De ferry brengt je in minder dan een uur naar de overkant. Vanuit de haven van Gilimanuk is het nog een uurtje of 2 naar bv Ubud en 2.5 naar bv Kuta.
We willen in principe alleen door de puncak rijden of zijn er dingen die we daar niet moeten missen op de puncak??
Is dit misschien een betere optie om de bromo te bezoeken en daarna naar bali te gaan.
yogya- trein naar surabaya- dan richting bromo (waar kan ik het beste verblijven in de buurt van de bromo of kan ik een trip boeken vanuit surabaya)-terug naar surabaya en dan een vlucht naar den pasar op bali.
Of maakt dit qua tijdsbestek niet veel uit?
Rijden er trouwens op java ook nachttreinen of is dit zeldzaam?
Puncak betekent (berg)top. Er is een Indonesisch kinderliedje over:
Naik, naik ke puncak gunung Tinggi, tinggi sekali
2x Kiri kanan, kulihat saja Banyak pohon cemara
2x
Met klunzige vertaling Klimmen, klimmen naar de top van de berg Het is hoog, zo erg hoog
Links en rechts zien we alleen Veel naaldbomen
Een tip is de botanische tuin in Cibodas die ligt aan de Bandungkant van de Puncak. Buiten de weekeinden om is het daar erg rustig en zeer aangenaam om te wandelen.
Persoonlijk zou ik niet in het weekend langs de Puncak willen - veel te druk (file). Half Jakarta van de ene kant en half Bandung van de andere kant zoekt daar in het weekeinde vertier.
Wat ik zo lees bij wereldwijzer bent u goed bekend in Indonesië. Heeft u soms wat adressen om te overnachten. Onze wens is een schone kamer,eigen douche en toilet. via Agoda, Expedia en hotel.com, kom ik allemaal zo duur uit. Eigenlijk is het budget tot maximaal 20 euro. we bezoeken Sumatra, Java, Bali en een deel van Sulawesi. In totaal willen we daar 6 á 7 weken over doen.