Dengue/knokkelkoorts

Wij zijn net terug uit de filipijnen. Fantastische tijd gehad… Wat een geweldig land is het! Mijn vriendin heeft echter wel een tropisch cadeautje meegenomen: dengue fever of knokkelkoorts. Niet echt supergevaarlijk, maar het komt wel veel voor in de filipijnen. Mijn vriendin had de minder erge vorm, maar is een week goed ziek geweest (griepachtige verschijnselen). Gelukkig werd ze pas ziek toen we weer thuis waren.

Ik wil jullie niet bang maken en er is ook niet veel tegen te doen, maar probeer je in ieder geval goed in te smeren tegen de muggen.

1 like

Onderschat Denque niet, er zijn er genoeg die er aan dood gaan.
Bij hoge koorts, direct en rechtstreeks naar het dichtst bijzijnde hospitaal en hopen dat je het overleeft.

Genezen kan wel in het beginstadium, echter wacht NOOIT, een dag kan het verschil maken tussen leven en dood.

Denque is geen gewoon griepje, echt niet.

Groet, Foots :wereld:

Nu een week thuis, maar wat voor een week. Mijn man heeft Dengue mee terug genomen en hij is vreselijk ziek. Afgelopen donderdag de hele middag in het ziekenhuis om allerlei bloedtesten te doen. Vrijdag ook nog diverse testen gedaan. Gisteren was hij de hele dag doodziek. Ik heb hem ieder uur gecontroleerd, want als zijn toestand zou verslechteren moest hij meteen naar het ziekenhuis. Gelukkig is het niet zover gekomen, maar het scheelde niet veel. Nu zit hij wel op, en voelt hij zich alweer een stuk beter, maar we zijn er nog lang niet. Dinsdag afspraak met de internist om de testuitslagen door te spreken.

Dengue is echt een hele gevaarlijke ziekte. Zoals het er nu uitziet heeft mijn man de ergste fasen ( nog ) niet gehad, en ik hoop van harte dat hij die ook niet krijgt.

Een niet al te leuk souvenirtje om mee naar huis te nemen.

o, das wel een hele domper op de fijne tijd die jullie in Filippijnen hadden. Het kan helaas gebeuren. Helaas nog geen vaccin voor Dengue beschikbaar. En het gekke met dengue komt veel in de steden voor op Filippiijnen, anders dan malaria, dat door dezelfde muggen word versprijd ,maar dan voornamelijk in bossen en op platteland voorkomt.

Goed smeren tegen de muggen is de enige mogelijkheid om het te voorkomen. maar het is lastig een steek van een besmette mug en je ben de pineut.

Op Filippijnen gaan er duizenden jaarlijks aan dood, vooral mensen die ondervoed zijn en verminderde weerstand hebben, of die de medische kosten of medicijnen niet kunnen betalen.

Sterkte verder, en hoop dat uw man snel weer beter is

gisteren op het nieuws dat met name de dodelijke dengue vorm een sterke opmars maakt op met name cebu, davou en PP op palawan, in cebu zijn er aleen al dit jaar enkele duizenden aan overleden. Er was ook goed nieuws, in Manilla was er zelfs niet een (1) geval van de dodelijke denque variant en ook niet in de omiggende provincien. Wel was er in zuid luzon zelfs een afname van de niet dodelijke variant. (de dodelijke kwam er dit jaar niet voor) Tip: als je naar het zuiden van de PH trekt: smeren, smeren en nog eens anti muggenmelk smeren.

Voor iedereen die geïnteresseerd is het volgende:

Dengvaxia is een vaccin dat sinds december 2015 is aangenomen door Mexico en sinds kort ook in de Filipijnen! Het komt van een Franse organisatie die al rum 20 jaar aan het vaccin werkt en is inmiddels getest op 40.000 personen. Helaas is het (nog) niet in Nederland verkrijgbaar en ik geloof ook nog niet officieel goedgekeurd.

Nu zit ik zelf met het volgende dilemma. Ik ga 8 maanden reizen door Azië en ben als de dood om dengue op te lopen omdat ik altijd veel gestoken wordt door muggen (met of zonder DEET). Mijn reis begint op de Filipijnen en nu is het natuurlijk wel een optie om de vaccinatie daar te halen. Wat vinden jullie? Is het verstandig aangezien het nog maar zo nieuw is of beter op gokken dat het goedkomt?

Zowel mexico als de filippijnen zijn s,werelds grootste proeftuinen om medicijnen uit te testen, de landen zijn erg aantrekkelijk gezien het rotte rechtssysteem waarbij de patiënt / consument het altijd aflegt tegen de farmaceut.
er zijn 3 mogelijkheden

• het vaccin werkt gedeeltelijk maar niet optimaal en moet verder bijgesteld worden
  • het vaccin werkt niet
  • het vaccin veroorzaakt een anafylactische shock (kan dodelijk zijn, zeker met de beroerde medische zorg op de philies), kanker of andere (langdurige)lichamelijke ellende.
    volgens mij wegen de risico’s niet tegen de baten op en ik zou je adviseren om het niet te gebruiken.
    Ben je echt bang dan zou ik in metro manilla blijven, ook dit jaar komt dengue er niet voor, in het zuiden en Cebu wel en daar neemt het nog steeds sterk toe. thailand en maleisie en ook in cambodja, Korea, china en indonesie worden wat denque ook steeds veiliger want de denque gevallen nemen er momenteel (sterk) af.