Ik vraag me af wat de toeristen merken van de demonstraties en rellen die nu in veel Braziliaanse steden plaatsvinden. Wie weet er meer van? (ik ga zelf vanaf half juli rondreizen in zuidelijk Brazilië).
Wie heeft er nog tips? (behalve die van het ministerie: extra waakzaamheid betrachten)
Ik ben sinds gister in Rio de Janeiro heb er eigenlijk nog niet echt iets van gemerkt. Je ziet wel genoeg politie op straat enz maar weet niet hoe dit normaal gezien is. Vandaag zag ik wel een kleine groep mensen protesteren maar dat was og vredig enz. Mag hopen dat het half juli wel al over is
Ook hier in Salvador valt er niet zoveel van te merken tenzij, je natuurlijk de manifestaties zelf gaat opzoeken.
De stad is meer dan voldoende groot om het tumult te vermijden, dat zich hier vooral rond het voetbalstadion concentreerde (het is dus interessant om een beetje inzicht in de stad te hebben als bewoner).
Ook even aangeven dat het er voor het merendeel van de deelnemers vreedzaam aan toe gaat.
Een heel kleine minderheid (veelal uit het misdaadmilieu) profiteert van de gelegenheid om massaal amok te proberen scheppen en dan in de verwarring hun slag te proberen slaan (letterlijk en figuurlijk) zoals dat ook gaat bij vele grote manifestaties in Europa (zoals de laatste in Parijs, London, Amsterdam, etc), niet ?
De keuze’s die veiligheidsdiensten hierbij moeten maken zijn niet evident.
Ik begrijp ook best waarom de mensen hier in Brazilië op straat komen.
Er zijn een aantal zaken waar de politiek zich de voorbije jaren aan gezondigd heeft, waaronder ongebreidelde corruptie (zelfs ex-president Lula werd recent veroordeeld voor het achterover drukken van 9miljoen reais), dat men in de lage landen ook wel kent zeker ?
Het enorme kapitaal dat echter geïnvesteerd wordt in de Confederatie Cup nu en de Wereldcup volgend jaar is een katalisator voor de huidige onrusten
De bevolking ziet amper een fractie van de vruchten van die investeringen.
Maar multinationals en lokale grote bedrijven kunnen zich wel naar believen uit deze vetpot bedienen.
Dit (samen met recent aangekondigde prijsstijgingen in het openbaar vervoer) is voor velen de druppel die de emmer deed overlopen.
Presidente Dilma kondigt nu plots wel maatregelen aan, maar in hoeverre het allemaal effektief zal bijdragen tot het welzijn van de bevolking …
In elk geval zijn op vele plaatsen de aangekondigde prijsstijgingen in het openbaar vervoer ondertussen afgevoerd en begint oa. daardoor de manifestatie-drang af te koelen.
Praktisch, als je wil reizen naar Brazilië hoef je geen zorgen te maken.
Brazilië staat niet in vuur en vlam zoals sommige media soms laten uitschijnen.
Informeer gewoonweg op voorhand bij je hotel, pousada of taxi-chauffeur waar eventuele manifestaties zich voordoen en vermijdt gewoon die specifieke regio(s).
Heb je praktische vragen terzake voor de regio van Bahia of Salvador dan mag je mij altijd een privé-berichtje sturen
Ivan