Brazil 2014: all for the show

Yay, het onofficiele Brazilië 2014 lied is af! Wil je ook een beetje meedoen aan de wereldkampioenschappen: delen mag… omdat je het met me eens bent, omdat je het een leuk liedje vindt, of omdat je ook niet wil dat jouw regering de volgende keer een snelweg op je huis bouwt als er een potje voetbal op wereldniveau wordt gespeeld.

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“MxRhXmSJP2A” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Mijn doel voor Brazilië: mensen het verhaal vertellen van de Brazilianen die op zoveel manieren buitenspel zijn gezet, zodat ze weten wat er zich achter de schermen afspeelt. Ik ben niet tegen de wereldkampioenschappen, maar ik vind dat iedereen ervoor moet mogen kiezen om mee te doen of niet. (Lees meer: http://tinkywong.webnode.nl/news/brazilie-2014%3A-zaken%2C-oorlog-en-voetbal…-it´s-all-in-the-game/ )

https://www.youtube.com/watch?v=MxRhXmSJP2A

*Voor mijn project Imagine all the people werk ik voor een paar jaar in verschillende landen als vrijwilliger en schrijf ik minstens elke maand een stukje over mijn ervaringen. Op die manier wil ik proberen om mensen met elkaar in contact te brengen, om hun blikveld een beetje te verruimen zodat ze zich wat meer bewust worden van hun eigen positie in die wereld. Zo probeer ik de doelen van het project te bereiken: de wereld een beetje beter maken en anderen inspireren om op hun manier hetzelfde te doen.

Wil je meer weten over dit project (wat doe ik precies, waarom en hoe) wil je weten wie ik eigenlijk ben, of wil je me volgen (met álle foto´s bij mijn verhalen) kijk dan eens op: http://tinkywong.webnode.nl of vind project Imagine all the people op facebook. http://www.facebook.com/pages/Projec...10147532462086 Groetjes uit Ecuador!*

Nelly,

Succes met je verhaal / song.

**Volledigheidshalve wil ik toch ook even vermelden dat niet iedereen klaagt over het WK in Brazilië.
**Er gaat wel degelijk een hoop geld naar het volk EN dus OOK de economie !

Hier in Salvador bijvoorbeeld is DUIDELIJK te zien dat de stad een ENORME VISUELE UPGRADE krijgt
heel veel wegen worden (eindelijk) geherasfalteerd, voetpaden heraangelegd, het stadsbeeld geherorganiseerd, plantsoen vernieuwd, etc
Denk hierbij even aan de tienduizenden mensen in Brazilië die momenteel (bijna dag en nacht) werken aan de infrastructuurwerken om de spelen helemaal in goede en aangename orde te kunnen laten verlopen.
Een hoop mensen mogen dan wel klagen dat zij van de WK investeringen niets zien en dat het geld beter aan andere zaken besteedt wordt en blablabla.
De vele mensen die nu werken om de wegen en straten te vernieuwen, de stadia te bouwen, de luchthavens aan te passen, nieuwe ontvangst infrasturcturen te bouwen etc. zijn dankbaar dat ze de voorbije jaren, maanden, dagen mogen werken.
Het geld dat die werknemers verdienen gaat uiteindelijk voor hun eigen aankopen terug in de economie.
Deze vele mensen lopen niet te klagen en te protesteren etc …
Gezien de voortdurende klaagzang van de ‘anti-WK lobby’ (die uiteindelijk wel allemaal gaan supporteren als gekken voor hun land)
wou ik bovenstaande toch ook heel eventjes melden

Ik wens iederen, waar ook (in Brazilië of thuis achter de buis), een aangenaam WK 2014 Brazilië toe

Tropische groeten uit Salvador da Bahia

Ivan

PS : neen ik ben zelf geen voetbalfan, maar het fascineert wel hoe een heel land langzaam aan helemaal in de ban komt van dit gebeuren :wink:

1 like

Hoi BraBahx,

Dankjewel voor je reactie :). Ik bedoel niet te zeggen dat er voor sommige mensen niet wat vooruitgang in zit: er zijn maar weinig dingen die overeind blijven in een zwart-wit visie en natuurlijk zijn er ook positieve gevolgen aan te wijzen. Bovendien ben ik zelf niet in Brazilië en kan ik alleen maar op de informatie afgaan waar ik vanaf hier bij kom. Ik vind het natuurlijk een goede zaak dat er een hoop dingen (eindelijk) geregeld, gemaakt, gerepareerd of gebouwd worden, en dat er mensen zo aan het werk zijn gekomen…

Maar ik vind het principieel fout dat een particuliere organisatie er met een contract voor kan zorgen dat wetten van een land niet meer gelden, wetten die (idealiter) door de regering gemaakt en nageleeft worden om de burger te dienen. Niet om de hoogste bieder te dienen. Als er een wet is die alcohol in stadions verbied omdat er anders zoveel doden vallen, en de FIFA zegt: “één van onze hoofdsponsors is een biermerk, dus daar valt niet over te onderhandelen”, dan moet een regering in dienst van de burger naar mijn mening weigeren daar aan mee te doen… (?).

Bovendien vind ik niet dat er ook maar één familie uit hun huis gejaagd mag worden, op een manier die tegen de grondrechten van de mens én tegen de wet van het land is, om plaats te maken voor “verbetering” (dat staat in een aantal gevallen ter discussie) van infrastructuur (waar ik dus niet tegen ben als de burgers daar iets aan hebben, al heb ik het niet over stadions van 250 miljoen in het regenwoud waar 4 wedstrijden gespeeld worden?)… Als het bezit van iemand met een eigendomsverklaring voor een stukje land en een huis volgens de wet beschermd dient te worden, vind ik het onacceptabel dat daar simpelweg met een bulldozer van de overheid (!) overheen gewalst wordt. Ik stel me enkel voor dat mijn familie voor generaties lang in een bepaalde wijk gewoond en gewerkt zou hebben voordat dat gebeurde.

En verschillende bronnen beweren dat de arbeidsomstandigheden en lonen niet bepaald toereikend zijn om van veel vooruitgang te spreken.

Protest
De afgelopen tijd zijn duizenden Brazilianen meerdere malen de straat op gegaan om te demonstreren tegen de hoge kosten die de organisatie van het WK met zich meebrengt. Ze vinden dat het geld dat wordt gestoken in de stadions en infrastructuur besteed moet worden aan het onderwijs, de gezondheidszorg en aan betere huisvesting. Toen het WK 2014 in 2007 aan Brazilië werd toegewezen, zat de Braziliaanse economie met een jaarlijkse groei van 5 procent behoorlijk in de lift. Maar naarmate het WK dichterbij kwam stagneerde de economische groei, de kosten van het dagelijks leven namen toe, en de onvrede over de komst van het WK groeide.”

Stadions
Naast het politiegeweld zijn de arbeidsomstandigheden waarin de voetbalstadions worden gebouwd vaak onveilig. Tot nu toe zijn acht bouwvakkers op verschillende pekken door de werkzaamheden om het leven gekomen. Afgelopen maand werd bovendien de bouw van een nieuwe terminal op het vliegveld van Sao Paulo stilgelegd omdat de bouwplaats onveilig was.”

(http://www.nu.nl/buitenland/3796937/politiegeweld-betogers-zal-tijdens-wk-verharden.html ) - Nu.nl 8 juni

“Donderdag protesteerden duizenden dakloze arbeiders in Sao Paulo. Zij eisten meer geld voor onder meer huisvesting, onderwijs en gezondheidszorg.”
http://www.nu.nl/buitenland/3796317/traangas-ingezet-bij-demonstraties-sao-paulo.html - Nu.nl 6 juni

Zoals ik al zei: het is niet zwart-wit, maar wat mij betreft lijkt het allemaal erg donkergrijs, misschien wel met een zwart randje. Misschien komt dat wel omdat we hier in Ecuador elke dag met de “undesirables” van de maatschappij werken, de mensen van de markt, die in de lelijke en gevaarlijke wijken als eersten de dupe zouden zijn van “social cleansing” en herstructurering als een van de grote sportevenementen met deze voorwaarden ooit naar Ecuador zouden komen. En omdat ik elke dag in de gang het motto van de grondlegster van de organisatie zie: “una persona vale más que un mundo” (één persoon is meer waard dan een hele wereld)…

Ook ik wens iedereen in Brazilië of thuis voor de buis (en in Ecuador) een fijn WK toe. Ik ga kijken, maar ik hoop ook dat er in de toekomst meer gedaan zal worden om misstanden te voorkomen tijdens evenementen waar zo veel belangen in meespelen…

Groeten uit Quito en nogmaals dank voor je reactie, het is inderdaad goed ook de positieve geluiden te horen.
Nelleke

Ik ben het gedeeltelijk met je eens, Nelleke.

Ik denk dat Ivan geen ongelijk heeft, maar hij schetst het beeld van Salvador en dat is de stad waar het denk ik niet zo vreselijk is misgegaan als in vele van de andere andere 11 speelsteden.
Dat neemt niet weg dat Brazilie naar schatting 12 miljard reais (4 miljard euro) in belastinggeld heeft geinvesteerd terwijl de bedoeling was dat het zou worden gefinancieerd door privaat geld, maar dat investeringen in openbare voorzieningen daardoor vaak uitbleven. Voor een deel in onutte stadions die alleen maar in de voorronde van de WK gebruikt gaan worden, daarna niet of nauwelijks (zoals die in Manaus).

De FIFA, en met name Blatter, heeft hier een heel slecht figuur geslagen. Niet alleen omdat ze zelf zo corrupt zijn als wat, maar ook door zijn arrogante houding. En inderdaad, ze hebben hier de wet weten te veranderen, maar dat is ook geen nieuws als je de documentaire over de zogenoemde Bavaria-babes in Z-Afrika even terugkijkt op uitzendinggemist.

Aan de andere kant moet je al die protesten ook wel eens met een fikse korrel zout nemen, het zijn gedeeltelijk de wereldwijd bekende relschoppers en zgn anti-globalisten die even willen vertellen hoe volgens hun de wereld Brazilie kan verbeteren.
Zo zie ik opeens dakloze arbeiders opdoemen in de Nederlandse pers. Dat moet verkeerd begrepen zijn, waarschijnlijk betreft het de MST, die niet zozeer dakloos zijn als wel Sem Terra, zonder land dus, en dat zouden ze graag anders zien. Maar dat heeft dus werkelijk helemaal niets met de WK te maken.

" ALL FOR THE SHOW " ?

aanvullend bij mijn eerdere observaties terzake …

" … Het WK voetbal heeft Brazilië ongeveer 1 miljoen banen opgeleverd. Het aantal extra banen als gevolg van het WK komt neer op meer dan 15 procent van de 4,8 miljoen banen in de formele sector. Deze cijfers maakte Vicente Neto van de nationale toeristische dienst van Brazilië, Embratur, bekend tijdens een persconferentie in Rio de Janeiro …"

Bron : De Standaard

ik snap best dat een aantal mensen uit de boot gevallen zijn maar had er helemaal geen Wereldbeker geweest dan had een hoop mensen ook niet de opportuniteit gehad, nee toch ?