Wie kan mij adviseren over wat regenseizoen inhoud? Is er in het regenseizoen wat te zien in krugerpark?
Of campeerrondreis wie heeft dat gedaan in december?
Graag jullie advies, ik wil graag daarna deze winter, maar durf niet te boeken omdat ik nogal verschillende verhalen hoor.
Kijk eens op het prikbord van Zuid-Afrika: http://www.prikpagina.nl/list.php?f=467 Daar zitten erg veel mensen die daar veel komen en/of daar wonen. Er is al veel geschreven over regentijd en rondreizen. Als je daar de zoekfunctie gebruikt zie je een encyclopedie aan ervaringen, adviezen, e.d. voorbij komen. Ook kun je daar zelf vragen stellen.
Leuk dat je in december naar Zuid-Afrika wilt komen. Is zeker een aanrader. Qua tijd: je komt dan in de (hoog)zomer! Betekent voor het noorden en oosten van Zuid-Afrika inderdaad ‘regenseizoen’ maar dat is niet zoals bijvoorbeeld een ‘moesson’ in andere landen. Als je hier in het regenseizoen zit, betekent dit regelmatig een bui, met name aan het einde van de dag of gedurende de nacht. Dan kan het wel stortregenen maar na een paar uur is het meestal wel gedaan. Het zal zelden daaaaagen achter elkaar regenen. Zon, bewolking, regen, onweer wisselen elkaar gelukkig wel lekker af.
Temperatuur kan behoorlijk hoog zijn. Hier in het noorden van Limpopo gaan we nu al vaak richting de 35 graden en dat zal in december zeker net zo warm (maar meestal nóg iets warmer zijn). Kruger Park is verschillend, afhankelijk van waar je bent - het is zo’n groot park.
‘Nadeel’ van deze regenperiode is dat de natuurparken mooi groen zijn. Hoog gras, bomen in het blad, struiken e.d. op hun groenst, rivieren en watertjes voorzien van water. Allemaal zaken die ervoor zorgen dat de dieren minder goed zichtbaar zijn, behalve bij de waterplekken. Moeilijk dus voor het spotten (daarvoor zijn juli en augustus bijvoorbeeld ideale maanden). Het landschap ziet er echter in december wel héél aantrekkelijk uit.
En ik moet eerlijk zeggen dat wij (eigenaren van eigen wildpark) wel héél blij zijn met de regen, het mooie gras en al het andere voer voor de dieren. En het is dan ook de periode dat veel dieren hun jongen krijgen.
Als je aangeeft wellicht een kampeerrondreis te willen gaan maken, dan maakt het ook nog veel verschil naar welk deel van Zuid-Afrika je gaat. Het land is namelijk zó groot dat het verschillende klimaten kent. Zo kent de Westkaap bijvoorbeeld juist in de winter haar regentijd en heeft de kust sowieso een heel ander klimaat.
Ach, zo heeft elke periode zijn voors en tegens. Ligt natuurlijk ook helemaal aan je eigen planning en agenda wanneer je kunt gaan. Maak er in ieder geval een mooie reis van en als je nog informatie nodig hebt, mail dan gerust.