Volgend jaar wil ik eigenlijk naar Zuid Afrika toe. Voor een dergelijke reis zou ik kunnen vertrekken rond half januari 2011 of in onze zomermaanden… Wat is qua weer (regenseizoen?) het beste en wat is qua natuur de mooiste periode? Hoe heftig is het regenseizoen in Zuid Afrika?
Waar ga je precies heen in Zuid Afrika. Want niet het hele land heeft dan "last "van het regenseizoen.
In de Kaap hebben ze in de ZA winter en herfst (in Nederland is het dan lente en zomer) het regenseizoen en wij in het Noorden hebben deze nu, (herfst en winter in Nederland) in de ZA lente en zomer.
Het regen seizoen is niet zo erg als het lijkt. We hebben niet zoals in Nederland dagen regen en grauw weer. Meestal begint de regen elke middag rond een uurtje of 4. Deze gaat dan gepaard met veel regen en onweer. Kan een paar uur duren en soms de hele nacht. Maar de volgende ochtend is het mooi en schijn de zon weer.:zon02:
Momenteel is het een mooi periode , de lente en de je kan goed de wilde dieren nu zien, omdat nog niet alles vol begroeid is.
Maar februari, maart is ook een mooie periode.
Maar waar wil je precies naar toe hier in Zuid Afrika. Het is een groot land!
Ik weet nog niet precies waar ik naartoe wil, maar het zal een van tevoren georganiseerde reis worden… Mogelijk Johannesburg - oosten - zuidkust - kaapstad of iets dergelijks (mogelijk met een binnenlandse vlucht), maar ik moet me daar nog op oriënteren.
Om de hele zuidkust te nemen, kun je dan beter in januari of in bijvoorbeeld juli gaan?
Voor de zuidkust zou ik in februari gaan, maar dan is het daar het droge seizoen. Juli is hier het winter seizoen en dan daar het regenseizoen dus alles groen.
De zomer schoolvakantie duren tot ongeveer 19 januari 2011, daarna wordt het overal rustiger.
Inmiddels hebben we het bijna rond. Het worden 16 dagen ZA en een kleine week Namibië eraan vast.
We moeten alleen nog een overnachting plannen tussen Kruger Park en St. Lucia (volgens Google Maps rijden we anders 10uur, wat niet echt wenselijk lijkt). Heeft iemand een mooie tussenstop voor 1 nacht? We gaan voornamelijk voor natuur (landschappen, flora en fauna).
Op een gegeven moment zullen we van Durban naar Port Elisabeth vliegen. Mogelijk nemen we het Olifantenpark in Addo mee voordat we doorrijden richting Knysna voor een overnachting. Wat raden jullie verder aan in deze omgeving (tussen Port Elisabeth en Kaapstad)? Wat zijn hier de must-see’s?
Thanks MONKEY!
Ik heb er even naar gekeken, en dat lijkt zowel een mooie tussenstop als een heel praktische qua reistijdverdeling (ongeveer in het midden). Dan nog een vraagje over betalen in Swaziland. Ik zag dat Swaziland een eigen valuta heeft, maar ik vermoed dat je er ook met ZAR kunt betalen?
Kun je toevallig ook mijn andere vraag (over Port Elisabeth - Kaapstad) beantwoorden uit ervaring?
Hoi iceman
met de rand kun je overal betalen in Swaziland , op de meeste plaatsen geven ze wel wisselgeld in Lilangeni ( emalangeni ).
meer info over Port Elisabeth - Kaapstad kan ik je niet geven uit eigen ervaring … maar staat wel op onze to-go list . ( wij hadden al bijna drie weken nodig om van Johannesburg to in durban te geraken )
als wij tot beneden in ZA geraken zouden we zeker - Tsitsikamma - knysna - baviaanskloof - swartberg - … zoveel te zien dat het moeilijk is om te kiezen :zon02:
Bedankt voor je post! Enkele van deze bestemmingen stonden al hoog op ons lijstje, maar het ziet er allemaal super uit! Het liefst ga je ook gewoon een paar maanden, maar ja…