Nee, het is niet altijd mooi weer in ZA

Na een stuk of tien bezoeken aan ZA heb ik veel data verzameld over het klimaat, of liever over de twee klimaten van ZA. Daar waar veel toeristen komen -vooral de kuststroken en het Kruger gebied - is ZA geen droog land. Het probleem is dat de regen in verschillende delen van het jaar valt: aan de Kaap van mei tot november, in het oosten van oktober tot mei. Goede sites zoals www.infozuidafrika.be maken duidelijk dat er twee klimaten zijn en dat 90% van het land eigenlijk het best in hun winter kan worden bezocht, al zul je de lange zomerdagen in Europa wel missen als je in juli en augustus op safari gaat!!. Slechts de WestKaap is ideaal voor een bezoek in de hollandse winter. Elders regent het dan veel te veel.
Voor de liefhebbers stel ik graag mijn bundel reistips ter beschikking.

Nu momenteel is de regentijd hier ja, maar niet zoals in NL, voor dagen en is het grijs weer.
Overdag heerlijk heet warm en tegen end van de middag een flinke bui met onweer. De volgende morgen staat die zon al weer te branden.
Overdag temperaturen van 30 graden en meer. En alles is zo mooi groen nu. Dus geen reden om niet te gaan.:zon02:

Hallo Annemieke
Bedankt voor je bericht. Woon jij permanent in ZA? Je beschrijft precies wat in Nederland de reisbureaus plegen te zeggen. Voor Joburg en Pretoria lijkt dat dus te kloppen. Maar in Durban is het in jullie zomer dagenlang bewolkt, winderig en regen. Ik had een rampzalige reis naar de Drakensberg toen ik nog niet op de weerstatistieken had gestudeerd!
Dan is er nog het safari-effect, Ik geef mensen 7 argumenten om in jullie winter naar de grote parken te gaan: Niet te heet, veel zon, geen regen dus ook niet klam, beweeglijk wild, het beste zicht, droge dustroads en zero malaria op de grens met Mozambique.
Omdat ik de meeste ervaring heb in de WestKaap kan ik bepaalde dingen verkeerd inschatten, dus ik houd me aanbevolen voor commentaar.
Jaap

Hoi Jaap,

Inderdaad ik woon hier permanent en dat is heerlijk kan ik je zeggen.

Waarschijnlijk had jij gewoon pech met het weer. Wanneer was je daar?
Want in de NL winter is het gewoon droog en heerlijk aan de kust en kan je best nog zwemmen in de zee.
In de Drakensbergen is het dan gewoon koud 's nachts, je ziet de besneeuwde toppen daar dan ook. Maar overdag is het gewoon heerlijk 20 graden en kan je heerlijk in de zon zitten, is dan niet zo gevaarlijk.

Nu hebben we zomer en regentijd en ja het kan dan flink regen. Zoals nu regent het gewoon wat meer dan normaal aan de kust. Vele vakantiegangers hebben nu meer regen gehad als normaal.

Volgende week is hier de school zomer vakantie weer afgelopen, dus van het weekend komt iedereen weer massaal terug van de kust.

Als je meer wilt weten dan ik hoor ik dat wel van.:zon02:

Hey leuk man, ik houd hier in Balule waar we nu 7 jaar zitten ook de regenstanden bij. Graag zou ik je bundel reistips ontvangen: [EMAIL=“info@amukela.com”]info@amukela.com

Alvast bedankt!
Groetjes uit de bush,

Corné van Dongen.
Amukela Game Lodge.
www.amukela.com

Bij ons is het weer ook exact zoals Annemieke beschrijft. Wij wonen helemaal in het noorden van Limpopo, bijna in Botswana. In onze regentijd (november-mei) is er ook alleen maar sprake van (fikse) regen- en onweersbuien aan het einde van de middag / avond / nacht. Volgende dag dan weer stralend weer (en hopelijk ook weer elektriciteit :cheer:)

Wij geven voor gasten in onze lodge altijd aan dat ons gebied het beste te bezoeken is in de maanden februari - november. Juni, juli en augustus zijn mooi voor wildwaarnemingen e.d. Het is dan ‘winter’ en voor veel Nederlanders is dat nog altijd prima t-shirts-weer overdag. 's Nachts koelt het dan af (tot net boven het vriespunt) en dat is prima om te slapen. Ons voor- en najaar zijn echter ook prima en hebben zo weer hun eigen charme.

December, januari en februari zijn voor de meeste mensen echter te warm met teveel insecten, slangen en ander ongemak. En ga je dan richting Botswana of Kruger Park, adviseren de meeste GGD’s / artsen anti-malariatabletten. Gelukkig zitten wij zelf in malariavrij gebied :wink:

Groetjes,
Natascha / www.zazoetravel.com

Ik twijfel erg of jk 25 26 27 oktober als we in kruger zijn tabletten moet slikken voor malaria. Zijn er in de avond 1 hele dag en een ochtend daarna weer door. Liefste doe ik t niet en draag ik lange kleding. Adviezen ?

Via Wereldwijzer app

Je kan er voor kiezen geen tabletten. Maar in ZA bij elke supermarket, drogisterij, kan je deet kopen. Zodra de zon gaat verdwenen, gevruik dan de deet. Lange broek aan, lange mouwen. En als,het in die periode niet veel regent, zijn de muskieten er nog niet.

Dank je wel Annemieke is deet daar effectiever dan hier in nl?

• Updated - - -

Zou je t zelf doen zonder tabletten ?